• Zinfandel

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Solkattan skrev 2013-10-17 15:23:13 följande:
    Nu har jag googlat en massa om IL... och jag begriper inte VARFÖR man inte verkar skriva ut det i Sverige..??
    Hittar ingenstans att det verkar finnas nån bieffekt. (Om man inte är allergisk mot ägg/Soja) Samt är det ju en svensk produkt... och inte oöverkomligt dyr.
    Vad hindrar egentligen att man själv skaffar det (utomlands, typ Aten?) och testar..?
    Fragmin och Trombyl som jag ändå tar vid IVF (tagit det vid ET och FET) har ju skriftligen "värre" biverkningar..?
    Nån som kan "förklara"...?
    Jag blir riktigt sugen på att testa. Kanske nån som vill byta läkemedel..? Har två burkar DHEA (sambon köpt på vitaminworld i USA)  hemma som jag inte kommer våga använda då jag har PCO äggstockar...
    jaaadu om vi det visste... Vi gar grubblat över det i flera år men inte blivit klokare Skrattande

(den officiella förklaringen är att det inte finns svenska vetenskapliga studier...)
  • Zinfandel
    aylak skrev 2013-10-17 22:57:50 följande:
    Å fasen, en så pass officiell förklaring. Till mig sa de bara att de inte kunde tänka sig att sätta il om det så bara fanns en chans på miljarden (!) att jag kunde få en biverkning, för "experterna" på RMC TRODDE INTE PÅ DET.  (Samma "experter" som fått mig att fly landet för vård...) Skrikandes
    Jag förhörde mig då om riskerna med att ta blodprov... så då fick jag igenom att få hjälp med det iaf. Flört
    Haha så jäkla puckat FlörtSkrikandes
  • Zinfandel
    Skogsbruden skrev 2013-10-17 21:41:01 följande:
    Tänkte bara säga att i dag var vi på köns-UL i Linköping (vi ska få en flicka) och då berättade jag att vi tom åkt till Grekland för att få hjälp med att få barn. Då frågade han lite om mediciner etc även om han verkade tycka att det mesta som inte föll inom det svenska traditionella är humbug. När jag nämnde IL så hajade han till och sa att det var ju någon som hade varit där i huset och frågat om hjälp med det (utan att få det förstås) och då plötsligt blev han mer intresserad och ville veta namnet på kliniken och läkaren. Det nya kanske börjar dyka upp på så många ställen och från så många olika håll att de svenska läkarna inte kan värja sig längre.

Min nya BM som verkar mycket öppen sa dessutom häromdagen när jag berättade att min svenska och grekiska läkare har kommit överens, att snart måste de svenska läkarna bli mer öppna. De har inget val. Det verkade som om hon tyckte att de sitter på lite för höga hästar för tillfället. Kändes bra när hon sa så. 
    Grattis till tösen!

Därför är det såå viktigt att ni som lyckats PRATAR HÖGT om immunterapi! Jag vet att ni är trötta och slut efter allt och alla års kämpande men snälla ni kan bana väg för SÅÅÅ MÅNGA! Kanske är det din vän eller syster eller rent av du själv eller din dotter nästa gång som behöver hjälp. Ni kan faktiskt göra skillnad!!
  • Zinfandel
    Solkattan skrev 2013-10-17 20:35:44 följande:
    Zin: om det inte finns svenska vetenskapliga studier... Så borde det inte finnas nån läkare som skulle bedriva det då... ? Jag ställer gärna upp som fötsökskanin... :). Fick hem boken "is your Jody babyfriendly" idag. Oj va mycket spännande läsning... Skulle kanske vara något för läkarna att läsa.. ?! :)
    Visst borde det vara så men det handlar väl om tid & pengar antar jag. Men just därför så var TWH & Lully hos fabrikören för att få dem att driva igång en studie, det finns ju uppenbarligen en efterfrågan. Det finns fortfarande en hel radda läkare som inte ens tror på kortison som ju är den främsta dunderlösningen på fertilitetsproblem.

Boken är otroligt läsvärd och lärorik - men tänk på att den har  snart 30 år på nacken.
  • Zinfandel
    Fidelia skrev 2013-10-18 09:56:49 följande:
    Tack Angel, NinaCamilla och Zinfandel, nu är vi igång med behandling mot ureaplasman. Borde jag berätta för Dr D?
    Inte nödvändigtvis men han har säkert inget emot det, bortsett från att Penny är hans största konkurrent FlörtTungan ute
  • Zinfandel

April: åh herregud vad trött man blir på alla skitläkare som kör katastroftänk. Skulle alla reumatiker och patienter med psoriasis och artrit alltså ordineras livsfarliga mediciner? ALLA bär på cancerceller, hur ska man veta vad som beror på vad...? Bara för att man sänker immunförsvaret, skulle man alltså riskera cancer...? Hon får nog ta och läsa på lite först. Vet hon ens hur en TNF-hämmare framställs..?! Enbrel används även på barn.

Jag skulle nästan vilja anmäla en läkare som uttalar sig så otroligt inkompetent och oprofessionellt. Att ens uttala sig om något man inte har det minsta kunskap om, fy sjutton.

Che: härllgt, grattis!!!  Solig

• Zinfandel
    april12 skrev 2013-10-18 20:02:07 följande:
    Che71, curlyred, zinfandel, zwillinge, snart lycklig o strumpan Tack jag hör vad ni säger, men Gud vad rädd jag blir för den där tnf-a ringde till och med och avbokade tuberkulos provet imorse. Hon sa ju att jag kommer få cancer om jag inte har en grav psoriasis artrit/ reumatism vilket jag inte har.

Curlyred- hoppas väntan snart e över!
    Så om man har grav psoriasis/reumatism så får man inte cancer av Enbrel...?! Men om man inte har det så får man...? Du hör ju själv....... Förvånad
    CurlyRed skrev 2013-10-18 18:38:00 följande:
    Che- stoooort grattis! Vad underbart att höra om "sjöjungfrun" ! Ha en härlig semester!

Singha - grattis till VC som ger IL, bra jobbat!!

April: håller oxå med Zin. Lyssna INTE på den läkaren! Fortsätt enligt dr D's ordination! Vad jag hört kan däremot högt TNF-alpha försämra kvalitén på äggen, så får nu ner det (m kortison, IL och Enbrel/Humira enl din ordination) så kan det bidra till att embryo kvalitén förbättras oxå vilket ytterligare förbättrar chanserna. (Zin rätta mig gärna om jag minns fel .
    Kloka Curly har så rätt så Glad

• Zinfandel

Ni som flugit internationella europeiska flighter med sprutor i handbaggage (har inget incheckat), behövs nåt intyg då eller räcker det med recept eller inget alls?

• Zinfandel

Ah, hittade detta nu

När det gäller receptbelagd medicin kan du bli ombedd att visa att den är nödvändig för dig. Detta kan du göra genom att till exempel: 

visa upp att din receptbelagda medicin har en etikett med ditt namn på visa upp recept eller utdrag från Apotek visa upp läkarintyg, gärna på engelska om du ska resa utomlands.  
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!