• Zinfandel

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

södertjej skrev 2013-05-01 22:34:02 följande:
    Hej.fick en tid och 
    Jag åker på lördagen, så tänkte gå på stan på söndagen, men vill jag åka in till city går det väl rätt fort? Låter bra med Olympic, jag tror jag läst tidigare att det finns en del apotek där runt omkring? Jag hade kunnat åka ner nästa helg, fick en tid då men kunde inte av olika skäl åka, men i så fall hade vi kanske setts. Glad
    Vad bra att du kan skicka broschyren, tack för det. Jag inboxar dig.
    Ja, det finns gott om Apotek däromkring!
  • Zinfandel
    Skogsbruden skrev 2013-05-02 17:33:48 följande:
    Jag har precis hämtat mig efter operationen, men jag har en fråga till Zinfandel eller någon annan som opererat bort sina äggledare, om ni vill svara förstås. Hur var er första mens efter op? Jag har precis haft min, men jag som annars har hur mycket som helst har bara haft en bråkdel av vad det brukar vara. En sådan operation ska väl inte påverka sånt? Jag blir ju lite orolig eftersom vi förhoppningsvis ska göra ett frysförsök efter nästa mens. Men kroppen kanske är i chock. Dr D tyckte ju bara att det vara positivt att göra ett försök efter en operation så jag får väl lita på honom. 
    Jag har tyvärr fått kortare cykler, mindre mens och lite bruna flytningar sen op och har tyvärr inte fått nåt riktigt bra svar på varför.
    che71 skrev 2013-05-03 06:30:39 följande:
    Testresultaten från USA kom nu, så det gick snabbt!!
    Dr D skrev att vi ska prata i nästa vecka men att han är bortrest till tisdag.
    Så här står det överst.Obestämd
    Fwd: ABNORMAL **CONFIDENTIAL MEDICAL LABORATORY RESULTS**‏ 

TNF-a  43,3  högt!
    IFN_g   19,3 (precis under övre gränsen)

%CD19  12,5 (högt)
    %CD  84,6 (precis under övre gränsen)

De andra värdena är inom gränserna.
    Vad innebär detta?
    För att kunna tolka dina resultat behövs samtliga värden eftersom relationen mellan värdena är intressant och procentsatser som ska stämma. Men av det lilla du skicka så har du förklaringen till dina MF, TNF/IFN är för högt, kanske har du antikroppar mot vissa hormoner eller något inflammatoriskt i kroppen som påverkar. Här har du förklaringar:
    www.fertilitetsguiden.com/immunologi/immuntester.php

• Zinfandel

Maxad: Grattis till bra & smidigt resultat! Det är ändå fortfarande rätt högt, det ligger bara preciiiis under referens, kör ni ändå..? Hur mycket är IFN, det är ju också av betydelse? Om ni är nöjda där så kan ni ju börja med blaston! 

April: jag fick inte ner TNF med IL & Pred. Det TNF som tas här är inte samma.

• Zinfandel
    april12 skrev 2013-05-03 15:54:15 följande:

Zinfandel- förlåt, skulle ha gått in på fertilitetsguiden direkt där står klart o tydligt svaret på mina funderingar. Du som har mkt kunskap, hur många är det egentligen här inne genom åren som fått ner sina tnf- a men enbart IL o pred? ( skrev fel innan tnf- a 47 hade jag, det e ju skyhögt...)
    Ingen aning faktiskt! Ni som lyckats trots högt TNF - hör av er!
  • Zinfandel
    che71 skrev 2013-05-03 16:58:20 följande:
    "Ju lägre CD56-nivå, desto svagare är immunsystemet"
    står det i Fertilitetsguiden o jag hade  2,4

Men varför har jag så högt CD19   12,5 ?
    ("CD19 ska ligga mellan 3-8%. Högt = 12% har kvinnor som har får många MF eller är infertila pga immunologi och vanligtvis autoimmuna sjukdomar." )

o CD3 är   84,6 (precis under den övre gränsen)

o ett TNF a  på  43,3
    samt  IFN g på  19,3 (precis under övre gränsen)

Har jag både ett svagt (CD56värdet var ju lågt) men samtidigt för aktivt immunförsvar?Obestämd

Tyder detta i kombination med ett högt "asto" (över 400) på de grekiska testerna på att jag förutom mitt diskbråck i nacken har någon reumatisk sjukdom ?
    .....att ryggbesvären på natten/morgonen (som blivit bättre sista tiden, kanske pga cortison o IL?) 
    kanske är Bechterews?

Jag har ju haft ett skov av Crohns som jag vet om (blev akut op för 17 år sen o proverna visade på Crohns)
    Men kanske 18 dagars diarrè (som  jag trodde var magsjuka) för 1½ år sen var ett skov har jag funderat på i efterhand?!

Mina handeksem blossade upp nu igen precis efter/i samband med missfallet, kanske pga att jag slutade med Prezolon?
    Summerar här för enkelhetens skull!

50:1    17
    25:1     14,8
    12 5:1     9,2

IVIG 50:1     13,6
    IVIG 25:1       10
    Intralipid 50:1      11,2
    Intralipid 25:1        7,7

CD 3        84,6
    CD19       12,5
    CD56       2,4
    CD19+cells CD5+     7

TNF a        43,3
    IFN g        19,3 

Nu vet jag inte hur insatt du är i siffrorna så vi tar det lite snabbt från början. Den första delen visar hur många procent av "K562-celler" som finns kvar efter 2 timmar och hur många som angrips av NK-celler. Den siffran ska helst vara under 15%, dvs NK-cellerna dödar max 15%, då har man väldigt bra förutsättningar. 

Därefter testar man blodet med Ivig & IL för se hur man svara på det och då vill man såklart fortfarande att NK dödar max 15%. Här kan vi då se att du svarar bra på IL vilken såklart är bra men man kan också se att det nyligen varit ett immunangrepp.

Sen har vi då CD-markörerna som det finns tusentals av men här har man valt ut några av de viktigaste för fertilitet. Varje markör visar hur många % av just den som finns i lymfocyterna. CD 3 är högt även om det är inom ref och det har i sin tur en massa underkategorier som T-markörer. Det tillsammans med höga CD19 visar att kroppen har lärt sig att stöta bort främmande föremål och antagligen har du något immunologiskt som spökar i kroppen och jag skulle råda dig att ta fler hormonprover, kanske är det även så att du har endo? Att 56 är lågt beror dels på att CD3 & CD19 är höga och då blir CD56 lågt, de kompenserar varandra, dels det höga TNFet eftersom det är en NK som producerar TNF. 

Och TNF/IFN vet du redan och där är väl största problemet Rynkar på näsan

• Zinfandel
    Snart lycklig skrev 2013-05-03 22:40:13 följande:
    Oh Zin, vad duktig och insatt du är! Du är fantastisk!
    SkämsHjärta
    che71 skrev 2013-05-04 09:43:03 följande:
    Men hur länge tog du Prednisolon ?
    Är det vanligt att man inte tar det hela graviditeten?
    Lämnar du FBC prover med jämna mellanrum?
    Prickig har svarat dig på det tidigare, hon går hos Dr B i NY och betalar för nya TNF som är billigare på deras labb och tar inte FBC.
    april12 skrev 2013-05-04 11:21:09 följande:
    Hej Någon som varit med om biverkning/ överdosering av levaxin? För ca 2 veckor sedan, 
    Vanligt, dra ner på dosen omgående!
    che71 skrev 2013-05-04 07:57:31 följande:
    Vilka hormonprover tycker du att jag ska be om?
    Jag tog alla de "vanliga" för snart 2 år sen när jag skulle få Pergotime o då var det normalt.

Menar du endometrios? Borde inte de ha sett det på alla tusentals VUL genom de här åren?
    Jag ha i vanliga fall ganska sparsam mens, inte särskilt ont nu för tiden, hade mycket mer ont i 20-25 års åldern innan jag började med p-piller.

Att jag har något immunologiskt som spökar i kroppen, kan det vara mitt diskbråck, min ryggvärk, min mage o mina handeksem (som blossat upp nu igen efter missfall, efter att ha slutat med prezolon)?

Påverkar det resultaten? dvs skulle de varit ännu sämre egentligen?
    Eller kanske det går på ett ut att graviditeten triggar immunförsvaret men IL/prezolon dämpar det?

Allt kan påverka proverna, inget är exakt såvida man inte tar prover direkt ur biopsi.
    Endo diagnosticeras enbart 100% genom laporaskopi. På mig upptäcktes det först då och gissa hur många vul jag har gjort...
    2 år sen är jääääättelängesen i dessa sammanhang. Du ska ta sköldkörtel, prolaktin, D-vit osv.
    JA, både diskbråck, eksem och magproblem (IBS? Kan också vara endo, även ryggen kan faktiskt vara endo) är klassiska immunologiska symtom och särskilt eksemet är säkert anledningen till TNFet.

• Zinfandel
    april12 skrev 2013-05-04 12:58:17 följande:

Tack snälla Mikki o zinfandel för snabbt svar. Helt skärrad och rädd blev jag. Trodde jag skulle få hjärtattack, men det var väl mer obehaget och att det tog ett tag innan jag fattade..
    Förresten, tar du kortison också nu så kan även det ge de symptomen.
  • Zinfandel
    april12 skrev 2013-05-04 19:43:08 följande:

Men kortison ska jag väl inte sänka, tar ju bara 5 mg per dag kortison..
    Tror du jag kan ta 25 ug levaxin ikväll och sedan 50 ug imorgon kväll. Så jag inte får det inatt igen.. Igår tog jag ju 75ug och fick obehaget.

Kortisonet har ju inte rubbats ätit 5 mg sedan mars..
    Varför har du tagit kortison så länge...? Just för att du tagit det så länge så kan det plötsligt ge symptom, var uppmärksam på varje förändring. Du kan även ta Levaxin varannan dag eller dela tabletterna om du vill ändra dosen.

Skogsbruden: min dss drar ut IL jag inte behöver ur förpackningen och fyller på med saltlösning så att det blandas. Man kan även sätta saltlösningen i den ena ingången och IL i den andra om den är dubbelgrenad.
  • Zinfandel
    april12 skrev 2013-05-05 16:20:10 följande:

Jag började med kortison innan besöket hos dr D. dr d sa att fortsätt med kortison, men jag börjar undra också hur länge man kan knappra dessa tabletter då han även sa att vi inte skulle försöka denna månaden pga mitt höga TNf värde. Är det så att det inte ger effekt längre, efter ett tag? Eller hur menar du? Trodde jag åt det för att få ner tnf.. Vore det bättre att egentligen starta direkt om man blir gravid för min del.. Än att plötsligt höja upp dosen vid ev graviditet.. Jag har ju typ 1 diabetes också och får kämpa med mitt blodsocker / insulin pga kortisonet. Så egentligen vill jag ju inte alls äta det i onödan. Sitter på flyget hem, längtar tills hemma igen. Fortfarande känningar av levaxinet.. ( eller om det nu är kortisonet) för zinfandel du verkar tro det?? Antar att jag nog måste blanda in min diabetesläkare på måndag o berätta om incidensen, med ny ordination.. Tack än en gång zinfandel för tips o svar. Tack -Emmaoper
    Hmmm, långvarigt bruk är inte super men det är iofs en låg dos. Det tvistas en del om det där, en del sätter in en "chockkur" runt ÄP/ÄL (runt 15 mg) och en del vill hålla en lång upp- & nertrappning. Ja, du får det absolut för att få ner TNF, ska du testa om det? Varför kroppen plötsligt reagerar mot ett läkemedel kan bero på många olika saker och det kan såklart vara en kombo av medicinerna men jag tror mest på Levaxinet ändå. Ja, jag tycker absolut du ska kontakta din diabetesläkare imorrn.
  • Zinfandel

Skogsbruden: jättebra inlägg!

Cff: nja, allmänt vedertaget är det inte riktigt för du måste veta anledningen till det höga TNFet, så dhea är inte per automatik lösningen. Det är viktigt, särskilt i en immuntråd, att veta att dhea även kan försämra vissa repropuktionsimmunologiska tillstånd och är inte nyckeln. För en del är det mumma men långt ifrån för alla. Den första artikeln du refererar till har ett antal år på nacken och en del har hänt sen dess, dhea är inte immunosupprimerande men kan påverka IL-6. Tänk även på hur dhea agerar med övrigt hormonintag. Solig

Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!