• Zinfandel

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Skogsbruden: åhhh jag vet så väl!!! Jag kan bara instämma i varje ord & tanke och du vet att du har en här som gjort samma och vet precis....

Che: jag håller med dig, känns inte särskilt lönt att skicka nytt blod nu. Bättre att fokusera på graviditeten och fbc! Vitsen med NK är ju innan graviditet (eller regelbundet under grav, 1 gång säger inte så mycket) och vid vår ålder så är det kanske inte prioritet att jämföra värden före, efter och under graviditet som ändå förändras så mycket att det inte är så mycket att jämföra med. Som du säger, medicineringen förändras inte nämnvärt och Humira sätter man absolut inte in under graviditet. Så jag ser heller ingen större vits med det men skulle det ve & fasa så år h-e så hade jag tagit dem direkt.

Vilaa: du kan behöva ytterligare en kur, en del blir inte av med det på en kur, tyvärr. 

• Zinfandel
    MissHelena skrev 2013-04-10 21:44:17 följande:
    Tack för era svar. Vi har nog bestämt oss för att börja med iaf ett IVF först innan vi åker till Aten. 
    mumwannaB: Varför skickar man mensprov, vad utläser de av det? Hur går det till och vad ber jag om om jag kontaktar dem?  
    Längst ner på denna sida står hur man gör:

www.fertilitetsguiden.com/underlivet/underlivsproblem.php 
  • Zinfandel

Jo, DQ alpha tas precis som övriga utanför grav. Nej, immunförsvaret går inte endast igång vid grav. Om ni inte får era läkare att ta de prover som krävs - vare sig det är före eller under grav - byt omedelbart läkare!

• Zinfandel
    TWH skrev 2013-04-10 22:50:36 följande:
    Zin, jag menar att immunförsvaret inte går igång om man har DQ lpha problematik, om man inte är gravid. Man kan ju testa DQ alpha hos man och kvinna men det är ju inte dessa prover som skickas till RFU. Jag håller med dig om att byta läkare - men vi har haft ca tio läkare och ingen har velat ta prover under pågående graviditet i Sverige!
    Förstår inte riktigt. Då skulle ju inte alla som tyvärr aldrig blir gravida behöva testa DQ?! Eftersom det är en vanlig anledning till att man inte blir gravid så kan det vara intressant och ja, kan testas vid tex RFU.
  • Zinfandel
    EmmaoPer skrev 2013-04-12 16:08:20 följande:
    FRÅGOR OM INTRALIPIDER.

Hur har ni andra gjort? Kan man få detta utskrivet av läkare här i sverige eller har ni bara fått det utskrivet  efter att  Dr D har skrivit ut det? Finns det på apoteket här i sverige? Är det ngt som måste specialbeställas eller finns det på alla apotek? Vad kostar det?
    Om jag får tag på det utomlands, är det tungt att frakta hem? Är det ok att ta genom tullen? Är det en kylvara?

Kan ngn rekommendera ett ställe i sthlm som hjälper till att sätta droppet? vad kostar det i sådana fall? 

Vet inget alls om intralipider så vill vara lite förberedd inför nästa läkarbesök :) 
    Mailat dig ang IL men kan någon annan bidra med ssk-kontakt förutom det vanliga stället?
  • Zinfandel
    myran6801 skrev 2013-04-12 19:56:34 följande:
    Måste fråga er experter här ang Trombyl och Fragmin. Som ni vet ska vi göra ÄD FET snart och kliniken har ordinerat Fragmin men inte Trombyl. Jag bad dock min gyn skriva ut trombyl vilket han gjorde. Men när jag hämtade ut medicinen så sa apotekspersonalen att det var konstigt att jag fått båda dessa för de interagerar med varandra. Trombyl kan förstärka effekten av Fragmin. Blir fundersam, bör jag oroa mig att blodet blir för tunt? Jag har ju inte kollat blodet? Någon som vet?
    I Trombyl är det acetylsalicylsyran man vill åt eftersom den förbättrar genomblödningen i livmodern och motverkar eventuella små blodproppar. Fragmin har fördelen att den kan lösa upp blodproppar som redan bildats. Kombinationen av de 2 läkemedlen har visat sig oerhört framgångsrik eftersom effekten stärks. A Beer började använda sig av det redan för väldigt länge sedan och ordinationen är oftast 100 mg/dag.

SL: Curly Red? Ej gravid. Än.

Lully: håller alla tummar!!

April: lycka till! 
  • Zinfandel
    myran6801 skrev 2013-04-12 23:19:30 följande:
    Zin,så om jag förstår dig rätt i gen fara med kombon? Kollar ni andra om blodet blir för tunt eller behövs det ej?
    De flesta i tråden och de flesta med immunproblematik har den ordinationen, därmed inte sagt att alla ska ha det. Har aldrig testat blodet! Tänk på att gärna ha info i din plånbok att du tar så mycket blodförtunnande, om något händer dig. Och du, apotekspersonal är oftast förvånansvärt okunniga, förstår inte varför de ens uttalar sig när de inte har med saken att göra...
  • Zinfandel
    TWH skrev 2013-04-13 12:49:11 följande:
    En annan sak att tänka på för er som har läkare som ska skriva ut il, de finns endast i 10 pack så jag kunde inte hämta ut min ordinering då min läkare föreskrivit fyra påsar. Nytt recept måste till och min läkare har gått på mammaledighet.
    Nej då, de säljs inte enbart i 10-pack men det är enklast för apoteken för de måste beställa 10-pack och annars vet de inte vad de ska göra med resten. Det har hänt att någon fått köpa alla 10 ändå (vilket man gärna vill!) men de kan inte kräva det, det är inte ert problem. Apoteken ska naturligtvis följa ordineringen och inget annat. Jag hämtade ut 4 sist.
  • Zinfandel
    Angla skrev 2013-04-11 11:57:22 följande:
    Åter från gyn som hittat ureaplasma och endo på livmodertappen - hur gå vidare?
    Du bör behandla ureaplasman även om gynen säger "det har alla kvinnor". Såg h*n endon på vul?
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!