• Zinfandel

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Vi lever onekligen on the edge Tungan uteGladFlörtSolig

• Zinfandel
    Angel00 skrev 2013-04-19 01:08:54 följande:
    Jag har samma problem att hitta någon som kan sätta IL dropp på mig. De vill alla att det ska finnas en ansvarig läkare bakom, för om det händer något så kan den som sätter droppet åka dit på det.

Problemet är precis det som södertjej säger. Den ansvariga läkaren ska vara verksam i Sverige, där behandlingen utförs. Tyvärr kan inte Life Clinic vara ansvariga, då de inte har en läkare som är verksam i sverige, även fast de är inom EU.

Moment 22

Det är skitsvårt att få en läkare att ställa sig som ansvarig.
    Jag tror faktiskt att det är bullshit, ett försvar helt enkelt. Eller har någon hittat en sådan "regel"? För hur skulle det annars gå för alla de turister, utlandssvenskar och affärsmän som är på besök i Sverige, skulle de nekas vård för att deras ansvarige läkare finns någon annanstans i världen? Går inte en svensk läkare in då och tillfälligt tar över ansvaret? Vad är skillnaden nu? Vi är inte den enda kategori människor som söker vård utanför landet, hur gör t ex alla de som opereras i andra länder, de måste också få eftervård? 

För er här inne som är sjuksköterskor så skulle ni nog kunna tjäna en hacka på att resa runt landet och ge IL ;)) Think about it! 
  • Zinfandel

Ojoj vad här har diskuterats! Nejdå, alla läkare säger inte att det är farligt, inte min. Han skriver ut det och jag får det utan problem men hans specialområde är iofs immunologi så han kan ämnet. Att andra säger nej är inte så konstigt, i Sverige måste man vrida på allt på längden & tvären i alla sammanhang innan man sätter in läkemedlet och tur är väl det oftast! Däremot så blir det då olyckligt i t ex vårt sammanhang och det är därför de säger nej för de vet inte konsekvenserna och då blir det en ansvarsfråga. Att de då drar till med att det är farligt istället för att de inte får är såklart för att det argumenterar man inte emot, eller hur...? Enklaste utvägen, end of discussion liksom. Kolla innehållsförteckningen så ser ni att det är grejor de flesta av er stoppar i er dagligen och det används idag över hela världen. Och inte hade man gett det till prematura om det var farligt. Däremot är det just av denna anledning mycket märkligt att Cytotec är så vedertaget i MF-sammanhang när det inte är en MF-medicin. Ja, återhämtning kan vara längre efter Cytotec men tyvärr får många svårt att bli gravida efter skrapning (inte du då twh).

Det enda kosttillskott som faktiskt bevisats öka äggkvalitén är just melatonin men å andra sidan bör det ej tas av oss med immunologiska besvär. Men det är klart, återigen, har man provat allt och är på sluttampen så varför inte?! Jag tror som SL att äggkvalitén överväger immunförsvaret och därför är det bra.

• Zinfandel

Jag kommer inte att ta IL mer men det beror helt enkelt på att jag inte svarar på det. Nej, mer mediciner behöver inte vara bättre, det gäller att finna rätt medicinering. Jag har istället flyttat mina gränser och är beredd att prova det mesta, haha Skrattande Vetskapen om att jag ändå gjorde allt väger tyngst! {#emotions_dlg.flower}Solig

• Zinfandel

Södertjej: jag fyllde i så mycket jag bara kunde, jag tänkte att ju mer info han har desto lättare att ge mig en bra behandling! 

• Zinfandel
    che71 skrev 2013-04-21 09:39:00 följande:
    Så jag ska få en remiss på blodprover från Dr D att ta med till ett lab så att de kan ta dessa USA prover, helst en måndag, 8 rör gröna, (som det står i fertilitetsguiden) o så ringer man Fedex sen?
    Hur förvarar man rören tills Fedex tar hand om de?
    Förstår ingenting o känns som att allt är så tungt just nu.
    Men när jag hade Dr D s remiss på FBC med till sjukhuslab så funkade inte det, hur gör jag då??
    Vart ska jag gå?
    Ska jag sen bara lämna rören med blod till Fedex så vet de hur man packeterar det eller?
    Kostar det alltså 1000 kr (som det står i fertilitetsguiden) o är det meningen att jag ska betala det trots att vi redan betalat Dr D för de som inte blev något?

Senaste FBC skickade jag några timmar innan mailet om den ofostriga graviditeten, det såg ut som att vissa värde höjts o jag frågade om jag skulle ta IL dropp dagen efter?
    så det borde han ju ha svarat på eftersom man måste veta om dropp eller inte när man är gravid
    Detta var innan jag visste att allt gått åt helvete!
    Jag tycker det står ganska tydligt.

1. Dra 7-8 gröna rör med blod (du jobbar ju inom vården så det kan inte vara omöjligt) så sent som möjligt på dagen. Rören ska inte centrifugeras! Du kan förvara dem i rumstemp. Gör det helst en måndag, kanske en tisdag så att de hinner fram före helgen. Kolla så att det inte är nån helgdag i USA i veckan. 

2. Linda in rören i hushållspapper och sen bubbelplast. Tejpa ordentligt. Köp en liten lämplig låda på tex Office  Depot, Matton eller kanske Posten har en liten en. 

3. Åk ut till Fedex på Kantyxegatan vid 18-tiden (eller upphämtning). Ta med dessa 2 formulär ifyllda med NK-panel, TNF, Dimitris kontaktuppgifter (referring clinic) och ditt namn (patient). Här står även vad som ska stå på Fedexformulär.
    www.fertilitetsguiden.com/atgarder/requisition%20form%20RFU-1.pdf
    www.fertilitetsguiden.com/atgarder/Invoice%20fedex.pdf

4. Klart!!

Det är alltså inte konstigare än så. Du får ett kundnummer hos Fedex (du kan registrera dig i förväg på hemsidan) så kommer det en faktura hem till din adress sen. Med hjälp av track nr kan du sen följa paketet tills det lämnas på RFU. Hur ni löser med betalningen får du ta med Dr D. Be din man hjälpa dig! 

• Zinfandel

Bra att du ringde dit!! Men det här stämmer nog inte helt heller tyvärr eftersom lagen om eftervård börjar gälla i oktober, var det inte så?! Om det är som denna jurist säger så är det till vår fördel Glad  Nä, såklart är inte en svensk läkare skyldig att ge en behandling som inte är vedertagen här, om jag får en kur långt-bort-i-stan så kan jag såklart inte kräva att få den här också, i så fall hade det varit enkelt med IL! Men då måste vi först bena ut vad "vedertagen" innebär..? Flera av oss får IL, Humira, Neupogen mm samt att det utförs en hel del andra behandlingar som kanske inte heller är "vedertagna". Det är alltså vedertagna mediciner men inte inom fertilitet men vedertagna inom immunologi så vad är då vad FlörtSolig Jag får mina mediciner av immunologiska orsaker Skrattande Cytotec räknas mad andra ord som vedertagen bara för att alla använder det för MF? Du ser, ganska flummigt Skrattande Jag tror att det bästa är att invänta Lully & TWHs möte med tillverkaren för att då få IL vedertagen Flört

• Zinfandel
    TWH skrev 2013-04-24 02:39:11 följande:
    Che, vad bra att kroppen skötte det själv. När det gäller kromosomanalys av embryot så tvingade vi oss till det i somras på knrådan av D. Analysen säger om det är "fel" på embryot el om det är ngt annat som har gått fel. Mkt ovanligt att fådetta i Sverige eftersom man här har filosofin att man inte arbetar förebyggande utan retroaktivt. I USA är det en självklarhet att man får analysen. Jaja, nu får vi se framåt och hålla tummarna att ditt immunförsvar lugnar sig🌺 April, vi ska träffa Fresenius den 7 maj. Har ni frågor så skriv ned dessa här i tråden så försöker vi ställa alla! Vi har en tim på oss så vi ska vara effektiva för att få ut ngt av mötet😃
    En enda som ni säkert redan har framlänges & baklänges: när kommer en svensk studie på IL & infertlitet.... Glad
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!