Saga33 skrev 2013-04-14 22:54:30 följande:
Hej,
Fick ta om mina prover mha en kollega, men nu är de analyserade och det som stack ut var:
TNF-a:IL-10(CD3+CD4+): 41,9
%CD3: 89,1 %
Sen var det ** på två värden, IVIG 12,5 mg/ml, 50:1 (17) och IVIG 12,5 mg/ml, 25:1 (10,5) vilket tydligen skulle kunna tyda på patologi (?!) pga att det inte var inom konfidensintervallet. I min värd skulle det indikera att testet inte är reproducerbart, ngn som fattar? Övrigt prover var normala och även alla grektester. TNF-a var ju väldigt högt
Det är så sjukt, jag har nästan längtat efter att hitta ett fel ngn gång, alla mina andra prover är alltid bra, men det känns lite jobbigt. TNF-a verkar ju var besvärligt att få ner. Fast det skulle passa in. Jag upplever ofta att jag blir "gravid" (ägg befruktat), men på dag 5 ungefär brukar jag få kraftig molvärk och sen blir det inget (ibland har jag fått svagt positivt tidigt). Så jag kanske stöter bort det... Vet någon av er om IL kan sänka TNF-a eller om man måste gå på tyngre saker?
Lägg in hela din NK panel, det går inte utifrån ett par värden, det är sambandet som tolkas även om de verkar normala
Che: jag har skrivit på hemsidan hur man skickar blod, det är inte svårt.