• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • WSalma

@sys: jag har faktiskt sån tur att min svärmor stryker undan en del när hon är barnvakt (jag jobbar på kontoret en dag i veckan - resten hemifrån - och då passar hon babyn. Hon menar att när han sover kan hon lika gärna stryka och avlasta oss lite som att spela sudoku eller nåt.) Men det bli ju inte allt och inte alltid... Har för övrigt kört en 90-maskin idag (och hängt!). Pga dig har jag blivit en miljöbov... Tungan ute

@ Blå: Är inte den detaljerade städningen zonerna? Sedan finns det ju weekley home blessing hour på måndagar.

• Blå Flygare
    Jojjanna skrev 2012-01-20 16:56:55 följande:

Jag blev också lite fundersam på hur man ska hinna med alla olika delmoment + missions och månadsuppdrag etc etc etc... men det får lösa sig med tiden. Jag tror att om man gör det lilla nu i början så smittar det av sig så att man gör en hel del utan att det får särskilda "etiketter" som roomrescue, declutter etc. Jag har inte heller fått in rutinen att ställa någon klocka på vare sig 2, 10 eller 15 minuter som de olika momenten ska ta. Har ni???

Nästa vecka ska jag ta tag i decluttrandet på allvar... Jag har en bokhylla, en byrå och en liten förvaringsmöbel som ska byta plats med varandra och de behöver rensas ordentligt först. En del böcker ska slängas, andra ska läggas ut på Tradera och andra ska sparas...

Ni som redan har börjat declutra, har ni använt er av Flyladys system med "ge bort", "spara" och "släng" i olika boxar, kassar odyl?

Flylady har ju dessa men jag är inte jätteimponerad av dem efter att ha sett deras
    "> youtubeklipp
    om hur man viker ihop dem

Inte rört en timer än, funkar fint att rensa ändå, men jag håller på längre än planerat varje gång. Eller jo, jag satte timern på 2 min för att ta en hotspot i början en gång. Hann ju inget på den tiden! Nu när jag tagit hotstoptarna flera gånger går de däremot snabbare, så nu räcker nog 2 min för det mesta.

Underbar video Vi har haft sånna som tvättkorg, köpt på claes ohlson eller rusta, fanns på många ställen för något år sedan. Barnen slog ihop den då och då av misstag när de lekte med den, men att ha ihop och lägga i påsen orkar man ju inte om det är något man ska ta fram ofta.. Sen slets de sönder så fort så nu har vi annan modell efter vi köpt tre stycken på ett år. 

Nu när jag rensar har jag en plastsäck för brännbart till tippen, en papp-kasse för obrännbart, en pappkasse för kläder att ge bort, en annan för saker att ge bort. Och så en plastpåse för elektronik för tippen. Förvarar detta i en garderob så när jag rensar på plats har jag bara plastsäcken med mig och så hamnar resten i en eller ett par högar på golvet som jag sen bär iväg med när jag är klar. Jag är väl inte lika fokuserad som man ska då, eftersom jag emellanåt springer iväg med en sak som ska till ett annat rum.  
  • Blå Flygare
    WSalma skrev 2012-01-20 17:07:12 följande:
    @ Blå: Är inte den detaljerade städningen zonerna? Sedan finns det ju weekley home blessing hour på måndagar.
    Jo, men när jag läser under dagens flight plan får jag inte det att stämma med den detaljerade städningen. Får kolla nogrannare nästa vecka nu när jag fått ordning på papprena om de olika zonernas detaljstädning. 

Skrivit upp det för vårat hem, men får ändra sen. Vissa saker känns väldigt noga med, men andra saker skippas helt. Som att golvet bara ska tas i ena badrummet, fönstrena i vissa rum men inte andra. Damma ur vitrinskåpet varje gång, och rengöra ugn, men aldrig rengöra utsidan av toaletten i stora badrummet eller damma listerna.

Känns också konstigt att byta lakan på måndag för att på tisdag tvätta madrasskydd och vända madrasser. Man får väl ha koll på vilken zon man är i redan på måndagen och göra det då.  
  • sys
    Jojjanna skrev 2012-01-20 16:56:55 följande:

Jag blev också lite fundersam på hur man ska hinna med alla olika delmoment + missions och månadsuppdrag etc etc etc... men det får lösa sig med tiden. Jag tror att om man gör det lilla nu i början så smittar det av sig så att man gör en hel del utan att det får särskilda "etiketter" som roomrescue, declutter etc. Jag har inte heller fått in rutinen att ställa någon klocka på vare sig 2, 10 eller 15 minuter som de olika momenten ska ta. Har ni???

Nästa vecka ska jag ta tag i decluttrandet på allvar... Jag har en bokhylla, en byrå och en liten förvaringsmöbel som ska byta plats med varandra och de behöver rensas ordentligt först. En del böcker ska slängas, andra ska läggas ut på Tradera och andra ska sparas...

Ni som redan har börjat declutra, har ni använt er av Flyladys system med "ge bort", "spara" och "släng" i olika boxar, kassar odyl?

Flylady har ju dessa men jag är inte jätteimponerad av dem efter att ha sett deras
    "> youtubeklipp
    om hur man viker ihop dem

Jag har haft sådan som tvättpåsar, de är tämligen usla om man någon gång ska flytta på dem, eller lägger för mycket i dem. Lite för "sköra" tyvärr :( Annars är de jättefina!
    we begin our lives when we die
  • sys
    WSalma skrev 2012-01-20 17:07:12 följande:
    @sys: jag har faktiskt sån tur att min svärmor stryker undan en del när hon är barnvakt (jag jobbar på kontoret en dag i veckan - resten hemifrån - och då passar hon babyn. Hon menar att när han sover kan hon lika gärna stryka och avlasta oss lite som att spela sudoku eller nåt.) Men det bli ju inte allt och inte alltid... Har för övrigt kört en 90-maskin idag (och hängt!). Pga dig har jag blivit en miljöbov... Tungan ute

Under 2 års tid så var min mormor min "nanny", och hon hade samma inställning som din svärmor (kanske samma årskull? ;) ), så då gjorde jag inte mycket hushållssysslor (kanske därför jag är i behov av FlyLady?!?)

Haha, så får du ju inte säga ;) Det spar ju på miljön med tanke på att bakterierna dör, så att man inte behöver slänga saker som man tror blivit gamla = det går jämt ut (eller nåt :p )
  • Ms H
    sys skrev 2012-01-20 15:01:00 följande:
    Oh, en till som stryker! (känns som att det är ett utdöende släkte!!) Jag stryker nästan allt, hänger också all tvätten. Brukar samla i en vecka ungefär, och sen på fredag/lördag så ställer jag mig framför mina program som kommer då (ingen TV-tittare i vanliga fall) och stryker. Så känner jag inte att jag "dödar" tid genom att titta på dem! Man kan få mycket vettigt gjort genom att titta på TV! Så just nu ligger det två stooora högar och väntar på mig i soffan :) Men det går fort bara man kommer igång, och sen tar det ju inte lika stor plats i skåpen :D

Jag stryker också, allt utom underkläder i stort sett. Lakan och handdukar manglas dock
  • sys
    Ms H skrev 2012-01-20 20:49:54 följande:
    Jag stryker också, allt utom underkläder i stort sett. Lakan och handdukar manglas dock
    En del underkläder strykes här... *hmm* Inte ofta dock, men det händer att de slinker med i högen :)

Känslan är så annorlunda när man tar på sig en tröja som är struken jämfört med en som inte är struken/tumlad!

Slå ett slag för strykjärnet ;)
  • Ms H
    sys skrev 2012-01-20 21:35:37 följande:
    En del underkläder strykes här... *hmm* Inte ofta dock, men det händer att de slinker med i högen :)

Känslan är så annorlunda när man tar på sig en tröja som är struken jämfört med en som inte är struken/tumlad!

Slå ett slag för strykjärnet ;)

Hehe, vågar jag erkänna att jag stryker även tumlade tröjor?
  • Tahu

Oj blev det här en tråd för "vi som alltid är ordentliga och gillar att trycka det i nyllet på andra"? Då är det kanske inte en tråd för mig längre, jag putsar diskhon och tar babysteg mot att orka ha ett rent hem. Synd, jag behövde denna tråden, men jag får väl återkomma om den går tillbaka till att som den var menad!

Diskutera aldrig med idioter, dom drar ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!
  • Ms H
    Tahu skrev 2012-01-20 21:49:20 följande:
    Oj blev det här en tråd för "vi som alltid är ordentliga och gillar att trycka det i nyllet på andra"? Då är det kanske inte en tråd för mig längre, jag putsar diskhon och tar babysteg mot att orka ha ett rent hem. Synd, jag behövde denna tråden, men jag får väl återkomma om den går tillbaka till att som den var menad!

Om du menar pga stykdiskussionen så ber jag om ursäkt, absolut inte meningen att nån ska ta illa upp.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!