• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Chianti

Hej hej, TS här.
    Jag håller på och justerar in en medicin vilket gjort mig fruktansvärt trött. Jag har sovit 12-14 h per dygn den senaste veckan. Hoppas det rätar ut sig kommande vecka. Jag har iaf shinat min sink innan jag dött av trötthet på kvällarna, och även gjort nån hot spot. Jag önskar att jag kommer tillbaka i normala gängor snart så jag kan öka något lite på städandet, känns som att vanorna sitter ganska bra och jag är redo för mer, så länge jag håller mig vaken iaf.

Blir så himla glad av att läsa alla andras inlägg, vare sig de är i med- eller motvind. När ni har medvind känner jag mig så inspirerad, och tänker "Just det, så där enkelt är det!!" När ni har motvind, tänker jag, "Ja se där, till och med hoan har sämre dagar, då är det ok att jag också har det."

Ha en fin helg allihopa! Solig

Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Blå Flygare
    Chianti skrev 2012-01-21 21:39:48 följande:
    Hej hej, TS här.
    Jag håller på och justerar in en medicin vilket gjort mig fruktansvärt trött. Jag har sovit 12-14 h per dygn den senaste veckan. Hoppas det rätar ut sig kommande vecka. Jag har iaf shinat min sink innan jag dött av trötthet på kvällarna, och även gjort nån hot spot. Jag önskar att jag kommer tillbaka i normala gängor snart så jag kan öka något lite på städandet, känns som att vanorna sitter ganska bra och jag är redo för mer, så länge jag håller mig vaken iaf.

Blir så himla glad av att läsa alla andras inlägg, vare sig de är i med- eller motvind. När ni har medvind känner jag mig så inspirerad, och tänker "Just det, så där enkelt är det!!" När ni har motvind, tänker jag, "Ja se där, till och med hoan har sämre dagar, då är det ok att jag också har det."

Ha en fin helg allihopa! Solig
  • WSalma
    Pallas skrev 2012-01-21 14:10:07 följande:
    Men hur har ni tid? Har ni inga jobb? Barn? Fritidsintressen? Djur?
    Jag har inte tid! Därför belamrades hela mitt vardagsrum av torkställningar och högar med stryktvätt. Vilket i sin tur var ett av det största skälen till att jag behöver FlyLady!

Här är köket helt ok, har hotspottat köksbordet samt tämligen grundligt städat mitt badrum. Trasor och en sprayflaska med diskmedelsvatten är inställda så nu finns det egentligen inget skäl till att inte börja swisha. Och faktiskt har jag strukit klart det som låg - och städat undan torkställningen! Ska ta bord strykbrädan och -järnet så fort det har svalnat ordentligt. (Note to self: inte tänka "jag måste ju ändå tvätta imorgon igen...")

Ganska rart var när jag visade min man den söta lilla sprayflaska som jag inköpt enbart för detta ändamål. Han tyckte den var fin och precis lagom stor (0,5 l). När jag sa att jag tänkte köpa två till: en till köket och en till stora badrummet så ville han också ha en till sitt badrum (vi har rätt nybyggt och stora badrummet är inte klart ännu så han använder gästbadet och jag extratoan...)

(Har bytt signatur från Sarek)
  • Ms H

Blä, min köks/diskbänk ser ut som en krigszon! Min syster med var här och hjälpte mig lite  hela eftersom jag inte kan göra så mycket nu när jag är sjuk. Jättetrevligt med besök och gulligt av henne att svabba golvet som var fullt med byggdamm. Dessutom gjorde hon en av mina favoriträtter till lunch åt oss alla fyra. De hade lite bråttom hem, så för att vi skulle hinna sitta och prata i alla fall fem minuter så bad jag henne lämna disken. Till middagen hade jag sedan länge bestämt mig för att jag faktiskt ska ta mig för att göra en soppa, eftersom det är helg och jag ju måste orka någonting på en dag. Så nu är både delar av lunchdisken, hela middagsdisken och lite annat ståendes på bänken och det finns verkligen ingen kraft kvar... Hoppas jag orkar ta i alla fall lite av det imorgon...

• Runguska

Idag har jag knappt varit hemma så här ser rätt stökigt ut. Får se om jag har ork att ta tag i det senare, annars finns det väl kvar ilorgon. Diskbänken ska jag verkligen prioritera, men jag har städat dagligen nu länge känns det som, lite vilka kan ju behövas - eller så blir det den vilan som förstör, jag vet inte. Sannolikt kommer jag att plocka innan ja lägger mig, det har blivit lite tradition.

• 3tjejer

Igår hade jag en riktig svacka och lämnade köker med gammal disk i blöt och så (visserligen så är det inte jag som går upp först och gör frukost, kanske spelar det in....). Idag däremot är jag tillbaka i matchen, fint i köket (fast nu ska maken baka - får se hur han lämnar det), bytta lakan, städat i sovrummet och vårt badrum, hallbyrån och soffbordet snyggt (hotspots). Det är verkligen värt att hålla jämna steg!

• telgebo

Någon som kan översätta från engelska till svenska hur man shinar sinken? Jag är inget vidare bra på engelska och jag tycker hemsidan är så rörig.

Min lycka Alice född den 14 okt 11 3450 g och 50 cm total kärlek
  • Erica26

Körde hårt med killen här ikväll, tog 30min, men nu är alla hans grejjer på bättre plats. Imorrn ska det dammsugas å skuras golv.

Ska gå å shina sinken. 

• angio101

Hoppar in  i tråden. Har följt FlyLady till och från i snart två år men inte fått in rutinerna. har däremot läst många av emailen som hon skickar ut, så känner mig säker med hennes terminologi o liknande

ett tips om ni tycker utskicken är för många, det som är det viktigaste för mig heter alltid Sneak peek for the week..., där står vilken zon det är, vilken månadsvana, alla Kellys missions för veckan och den dagliga rutinen. Skapa ett filter och skicka alla andra FlyLadymeddelanden direkt i skräpkorgen. Samtidigt måste jag säga att jag har fått riktiga AHA-upplevelser från vissa testimonials om hur andra gör saker, likaså här på tråden.

Något FlyLady verkligen trycker på är också att man ska anpassa dagliga och städrutiner efter sina egna behov och möjligheter, det viktiga är att nåt blir gjort, som hjälper DIG, inte att det blir gjort den dagen som passade in i HENNES liv.

Tex, jag bor i hyresrätt med tvättstuga, jag KAN inte köra en maskin om dan, (även om jag gillar idén) det är tillräckligt knepigt att få tid en gång i veckan, kvälls- och helgtider kan vara uppbokade nästan två veckor i förväg. Däremot försöker jag att boka in samma veckodag varje gång och faktiskt tvätta en gång i veckan istf varannan/ var tredj vecka (när ALLA rena kläder är använda) OCH lägga undan tvätten på en gång eller senast morgonen efter (sonen sover i vårt rum). Den här rutinen har jag kämpat med i ett halvår nu och den börjar sätta sig :)

Pepp på er alla i tråden

• Tahu
    telgebo skrev 2012-01-22 00:03:31 följande:
    Någon som kan översätta från engelska till svenska hur man shinar sinken? Jag är inget vidare bra på engelska och jag tycker hemsidan är så rörig.
    Putsa diskhon så den glänser.
    Diskutera aldrig med idioter, dom drar ner dig till sin nivå och vinner på erfarenhet!
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!