• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Blå Flygare
    sys skrev 2012-01-23 08:13:55 följande:
    Hur gör ni med sängen? Bäddar ni den verkligen direkt när ni går upp? Jag har inpräntat i mig från barnsben att man inte ska göra det pga kvalster. Och sedan jag fick min kvalsterallergi konstaterad så är jag ännu mer noga med att inte bädda en varm säng...
    Japp, så länge inte sonen ffa ligger och sover i den. Barnens sängar tar jag direkt de gått eller första tillfälle jag går förbi sängen sen. Vi har inga överkast för att minska på kvalstermängden. Det kanske hjälper mot kvalster om man vänder på täcket så varma sidan kommer uppåt? Iof hjälper inte det mot kvalstren som finns i madrassen/underlakanet. Glöm inte att man ska anpassa rutinerna så de passar sitt eget liv. Jag kör ju t.ex. 2 maskiner tvätt om dagen ist för 1
    På sommaren byter vi lakan i sängarna  och dammar av alla golvenvarje dag pga allergi. Ska bli spännande att se hur jag kan få in det i FlyLady-rutinen. Har jag (och dottern!!) riktig tur så har hennes allergivaccination då hjälpt så mycket att jag kan dra ner lite på det. Byta bara örngott dagligen och byta resten varannan dag hade ju spart massor med tvätt! Hon sover ju ibland i vår säng så det blir ju dubbelt...
  • Blå Flygare
    stjärnflocka skrev 2012-01-22 22:04:37 följande:
    Nu känner jag mig nog redo för att introducera swish & swipe, men jag känner att jag inte kommer till skott för att jag inte vet hur jag ska organisera det rent praktiskt. Så nu undrar jag hur ni andra gör det rent praktiskt. Har ni rengöringsmedel stående på handfatet? Använder ni en trasa (byter ni den varje dag) papper eller något annat? Använder ni samma till handfat och toalett?
    Jag har än så länge bara våtservetter, men ska byta. Jag köpte på claes Ohlson, och de med allrengöring luddrar för mycket så man måste eftertorka med toapapper, så det blir ju inget minskat jobb med. De för glas och speglar är betydligt bättre, men luktar massor och är dyrare. Så i badrummet uppe ska jag nu rensa (räknar dert som "master bathroom") och ska bereda plats för rengöringsmedel i garderoben där inne. Trasor har vi redan där inne. Jag använder samma trasa till spegel, handfat och toa, och har ju slängt hittils eftersom det är våtsevetter men ska tvätta trasor i 90 grader. 
    Toan nere har inget högt skåp, och det är trångt under handfatet trots rensning. Planen är att hitta en riktigt liten sprayflaska och ha där under med en låda trasor, och så slänga de i tvätten direkt efter. Får vara hårdare i min urgalring och göra om rensningen! Funkar det med såpavatten på speglar? Iog blir det väldigt blankt och fint med fönsterrengöring på kranar, men det kanske sliter på emaljen?
  • sopeno
    Ljungan skrev 2012-01-23 04:09:58 följande:
    Stjärnflocka: Jag har en sprayflaska "toarenröring" i badrumsskåpet, sen blöter jag en torr tvättlapp (från Coop), som inte trasar sönder som vanligt toapapper gör. Får ej kastas i toaletten dock :). Använder den först till spegel, sen handfat och sist toalett. Mycket smidigt!
    Precis så gör jag också.

Angående att anpassa så har jag också kört två maskiner för att hinna ikapp tvätten som redan fanns i korgarna. Börjar tycka nu att det nog räcker med en om dagen egentligen, för hur mycket tvätt kan två vuxna och två barn (varav en är 9 månader) göra av med varje dag? Om man inte ska tvätta lakan alltså? Gillar inte att tvätta halvfulla maskiner för ofta (lite miljötänk).

Idag tänkte jag faktiskt testa det här med weekly homeblessing hour och se, ska verkligen sätta klockan. Måste bara läsa på först :9 
  • sopeno

Här hemma har vi haft en liten 9 månaders med hög feber o öroninflammation och en treåring med lite feber och hosta = riktigt lite sömn. Så i lördags somnade jag ifrån allt, jag var så trött och somnade när den lilla somnade kl 20. Men när jag kom upp på morgonen så hade min sambo faktiskt shinat sinken! Det var så skönt, även om vi inte hunnitt med allt vi ville med plocka leksaker osv så höll vi ändå fast vid den rutinen. Känns verkligen som ett stort steg framåt.

• Tres26

Bäddat sängen, dragit upp persienner, checkat borden, köket. Fått ihop en hel sopsäck med kläder nu till röda korset så idag bär det iväg med den. Hängt tvätt, vikt och lagt in tvätt. Dammsög lite till eftersom jag är en riktig sullkäring (värre än barnen på att stöka ner :-P ) 
    Klippte mig i morse så då tyckte jag att frissan behövdes snyggas upp med ett bättre målat ansikte. Så nu är jag extrasminkad, snyggare klädd och allmänt bra mående TROTS att jag nyss betalade de heeeemska räkningarna!
    Sitter just nu och tittar på min nästa hotspot. VILL INTE! Men får väl ta klockan och ställa på två minuter. Kanske känns lite mindre övermäktigt då.. Den där hörnan har jag bävat för sen jag började, städar hellre förrådet än tar itu med det där känns det som... 
    Men nu ska jag göra lunch!  

• 3tjejer

Jag brukar lägga täckena åt sidan med varma biten upp så att madrassen får vädras. Jag ställer upp fönstret när jag går ner och äter frukost och bäddar och stänger när jag kommer upp igen.

• Ms H
    sopeno skrev 2012-01-23 11:05:11 följande:
    Idag tänkte jag faktiskt testa det här med weekly homeblessing hour och se, ska verkligen sätta klockan. Måste bara läsa på först :9 
    Vad är weekly homeblessing hour, nån som kan sammanfatta?
  • PikkuMyy
    Ms H skrev 2012-01-23 12:05:46 följande:
    Vad är weekly homeblessing hour, nån som kan sammanfatta?
    Jag är inte riktigt hundra men nånting med 10min/syssla, dammsugning, torka golv, damma, nånting nånting. Dammsugning är det enda jag är helt 100 på, andra 99 =) Jag har VÄLDIGT svårt att se att det skulle räcka med en timme hemma hos oss, 150kvm....Bara dammsugning,kanske=)
  • Blå Flygare
    sopeno skrev 2012-01-23 11:12:09 följande:
    Här hemma har vi haft en liten 9 månaders med hög feber o öroninflammation och en treåring med lite feber och hosta = riktigt lite sömn. Så i lördags somnade jag ifrån allt, jag var så trött och somnade när den lilla somnade kl 20. Men när jag kom upp på morgonen så hade min sambo faktiskt shinat sinken! Det var så skönt, även om vi inte hunnitt med allt vi ville med plocka leksaker osv så höll vi ändå fast vid den rutinen. Känns verkligen som ett stort steg framåt.
    Vad skönt att det funkar även fast barnen är sjuka. De får krya på sig {#emotions_dlg.flower}
    sopeno skrev 2012-01-23 11:05:11 följande:
    Angående att anpassa så har jag också kört två maskiner för att hinna ikapp tvätten som redan fanns i korgarna. Börjar tycka nu att det nog räcker med en om dagen egentligen, för hur mycket tvätt kan två vuxna och två barn (varav en är 9 månader) göra av med varje dag? Om man inte ska tvätta lakan alltså? Gillar inte att tvätta halvfulla maskiner för ofta (lite miljötänk).

Haha, hur mycket som helst! Jag hade just tvättat ikapp och undrade vad jag skulle ta nästa dag så kom jag på att sängarna behövde renbäddas = 3 nya maskiner. När det var klart så blev tjejen kräksjuk, så hade jag att göra i en vecka med sängkläder, handdukar, kläder, badrumsmattor... Så var jag  ikapp igen och det var dags att bädda om sängarna igen. Tog barnens igår, och vad händer? Dottern får rännskita i vår säng inatt! Så nu tre maskiner senare är jag ikapp så när som på dotterns säng som visserligen är "ren" men som hon sovit i inatt efter olyckan så bara att dra upp igen, suck. 
    inte för att vi brukar ha magsjuka, men förkylningar som resulterar i kräkningar händer ju. nu är vi väl nere i varannan vecka nästan på det.
    Sen totalvägrar sonen äta om han får haglapp, och han vet inte vad bordskick är! Så några ombyten per dag. Efter träning blir det tvätt, barnens simskolor blir det handduk osv osv. 
    Några halva maskiner blir det inte här, men det blir väl 10-15 maskiner tvätt i veckan på oss 4. Men det är ändå mindre än det varit. Tjejen var en riktig kräkis, så 20 maskiner per vecka när vi bara var 3

Så nu ser ni som inte har barn vad ni har att se fram emot sen  
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!