• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Blomman123

Jag har bara surfat lite lätt på flyLady, men jag är sugen på att hitta något att få igång inspirationen till att städa och rensa. Nu sitter jag bara här och kollar i högarna och röran

Tycker flyLady har en del lika tankar som Rensa i röran boken? Har ni läst den också? Jag älskar den!!! Jag brukar bli grymt inspirerad av att rensa när jag har läst den, men inte nu sista gången .

Jaja, jag har i alla fall tvättat en massa tvättar i helgen, plockat undan vartefter det torkat, får känna mig nöjd med det! Kanske ta en låda och rensa ut sen på eftermiddagen? 

• Blomman123

Förresten, får ni med era män/sambos/familj på de här tankarna så att ni städar tillsammans på det här sättet?

• IceCloud

Nu står det still här igen! Har inte hänt någonting med städningen.
    Borde diska kastrullerna som har stått på diskbänken i 2 dagar! Borde också bädda sängarna och hänga upp tvätten samt städa toan! Två av hotspotsen är överbelamrade igen, jag som höll dom så fina i två veckor!
    Men jag har ingen motivation nu!
    Hur gör ni för att hålla motivationen uppe hela tiden?
    Jag fick med min sambon i två dagar, sen la han ner projektet så nu e jag själv igen..

☆ Vincent ☆ 110817
  • nuharjagbytt
    Blomman123 skrev 2012-01-22 11:43:35 följande:
    Jag har bara surfat lite lätt på flyLady, men jag är sugen på att hitta något att få igång inspirationen till att städa och rensa. Nu sitter jag bara här och kollar i högarna och röran
    För mej kommer inspirationen från att diskhon skiner, fasst det är ju det som är tanken. Och om det är en jätte hög som man inte riktigt orkar med så ta två minuter och var nöjd med det du gjort. En annan sak som funkar jätte bra är att när man går ifrån ett rum ta med sig något som inte ska vara där.
  • Blomman123
    nuharjagbytt skrev 2012-01-22 12:43:33 följande:
    För mej kommer inspirationen från att diskhon skiner, fasst det är ju det som är tanken. Och om det är en jätte hög som man inte riktigt orkar med så ta två minuter och var nöjd med det du gjort. En annan sak som funkar jätte bra är att när man går ifrån ett rum ta med sig något som inte ska vara där.
    Ja små steg är nog lösningen, och inte ge sig på Stora Stöket på en gång! 
  • Pallas

IceCloud: Förstår precis hur du känner, men det du beskriver är också anledningen till att jag tycker att den här metoden passar mig - jag behöver inte vänta på lust/inspiration, utan jag bara gör. För mig ligger nyckeln i att bara göra det där lilla tills det sitter som berget. Inte lägga på mer, inte stressa utan helt enkelt skapa nya vanor. För när det är en vana blir det inte alls lika motigt.

Dock ska jag villigt erkänna att det känns motigt idag: jag var bortbjuden på middag med vin i går och sov över där. I dag när jag kom hem möttes jag av gårdagens disk kvar på köksbordet. Nåja, jag shinade sinken hos min kompis iaf!

• 060810

Motigt här med! Bläää!! Disken är tagen och golvet i köket dammsugat men behöver snart dammsuga igen då det redan är skit överallt.
    Ungarna drar fram prylar hela tiden och min 5 åring är just nu överjävlig!! Hon är som en tonåring i miniformat! Och min 1 åring ska vi inte prata om. 1 års trots måste finnas! ;) behöver jag berätta hur rolig min 3 åring är? ;)

Så energin är måttligt slut här just nu.
    Lägenheten ser ut som ett bombnedslag. :(

• Tres26

Söndagar är min städdag och det mesta har faktiskt blivit gjort. Ungarna hakade på fortare än väntat. Skönt! 
    Alla sängar är bäddade, persienner uppdragna, sinken shinad, toan swipad, Samtliga golv är dammsugna och moppade. Känns bra. Körde ett par hotspots och fått till två tvättar, köksbord och vardagsrumsbord är fortfarande rena. 
    Där emellan har jag tagit lite promenader, haft picknick på gården med barnen, samt slappat en hel del.
    Förstår inte riktigt hur jag fick till det med tiden men underbart känns de.  

Ibland känner jag för att kasta in handduken. Men sen gör jag det bara. Slutar upp med alla dumtankar som "jag gör det i morgon" m.m.
    Känns sååå skönt då man är klar och då kommer man på banan igen.
    Och jag tror jag faktiskt aldrig slappat på ett sånt närvarande sätt som jag gör nu.. Förut hade jag alltid dåligt samvete då jag satt framför tv/data eller satt och pysslade eller lekte med barnen. För städningen låg alltid och gnagde i bakhuvudet och då jag städade så tänkte jag att nä, jag borde ju leka med barnen/ha egentid, passa på att göra dittan och dattan. Alltid vara nån annanstans än där jag var. Nu är jag full fokus på det jag gör. Och det är en otrolig skön och bra känsla kan jag lova!  

• 060810

Jag satte fart trots att det kändes motigt! Vardagsrummet börjar se ok ut om man bortser från mitt stora bord som är där. Det får jag inte tömt förrän imorgon för jag vill inte störa minstingen som sover. Så jag kämpar mig vidare bit för bit.
    Just nu ska jag lägga en trotsig 3 åring!

• M 83

Har kört mini babysteps... I två veckor har jag haft shinat sinken & en tvätt som minimum krav, allt utöver de har varit bonus. Börjar bli redo att öka kraven. Idag knackade de oväntat på dörren & jag behövde inte skämas

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!