Inlägg från: Blomman123 |Visa alla inlägg
  • Blomman123

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Kul tråd! Det skulle vara bra att få lite mer ordning hemma. Vissa ställen har ju en tendens att helt magiskt DRA åt sig prylar .

Kvitton sätter jag in i en pärm (blandad viktiga papper), stora kvitton gör hål i och sätter in, små kvitton i en platsficka. Sen rensar jag när det blir för fullt (bara kastar det äldsta). 

• Blomman123

Jag har bara surfat lite lätt på flyLady, men jag är sugen på att hitta något att få igång inspirationen till att städa och rensa. Nu sitter jag bara här och kollar i högarna och röran

Tycker flyLady har en del lika tankar som Rensa i röran boken? Har ni läst den också? Jag älskar den!!! Jag brukar bli grymt inspirerad av att rensa när jag har läst den, men inte nu sista gången .

Jaja, jag har i alla fall tvättat en massa tvättar i helgen, plockat undan vartefter det torkat, får känna mig nöjd med det! Kanske ta en låda och rensa ut sen på eftermiddagen? 

• Blomman123

Förresten, får ni med era män/sambos/familj på de här tankarna så att ni städar tillsammans på det här sättet?

• Blomman123
    nuharjagbytt skrev 2012-01-22 12:43:33 följande:
    För mej kommer inspirationen från att diskhon skiner, fasst det är ju det som är tanken. Och om det är en jätte hög som man inte riktigt orkar med så ta två minuter och var nöjd med det du gjort. En annan sak som funkar jätte bra är att när man går ifrån ett rum ta med sig något som inte ska vara där.
    Ja små steg är nog lösningen, och inte ge sig på Stora Stöket på en gång! 
  • Blomman123

Vad skönt M83! Det borde ju faktiskt vara ett måttband på hur rent man "behöver" ha det hemma, att någon kommer förbi utan att man skäms! Gärna också att de tar en fika och går på toaletten (de borde ju vara "gäst-fräscha" hela tiden).

Jag har slappat hela dagen (dock tvättat), men nu för någon timma sedan kom jag igång, bäddade rent, damsög, plockade rent några ytor, nu känns det som att jag gärna vill fortsätta, men orken tryter igen.

Min ettåring är inte så trotsig, men det där med att inte riva ut grejer från överallt, det har han inte insett vitsen med .

Tres26, vilken produktiv dag! Blir imponerad att du hinner med allt, och massa mys emellan! 

• Blomman123

Blå flygare, nä, tror inte rensa i röran var så strukturerad! Det låter ju fint med tydliga strukturer att hålla sig i. Vad tycker ni att man bör läsa för på flylady för att få grepp om det hela?

Jojjanna, det låter ju hur bra som helst att du fått med dig familjen så bra, känns som det är lite viktigt (så att man inte blir själv med att fixa ).

• Blomman123
    Blå Flygare skrev 2012-01-23 10:17:28 följande:
    Man får ta lite i taget. Jag följer babystepen och så läser jag på lite varefterhand. När sakerna introduceras i babystepen länkas det till avsnittet på FlyLady. Under Flying lessons står det hur man gör olika saker så som att shina sinken, swish and swipe, decluttra. Och via launch pad kommer man åt sneak peak for the week, flight plan (dagens göromål), daily focus osv. 
    Det viktigaste är att inte försöka göra allt på en gång, utan hålla sig till babysteps (tempot kan man ju anpassa efter hur många av vanorna man har sedan tidigare) och låta en sak sätta sig innan man går vidare till nästa. Jag har både gått fram fortare och långsammare beroende på vilken ny vana som kommit. Läser man dagens göromål, missions, pamper mm så blir det bara för mycket! Men hittils har babystepen funkat Och man ska inte börja med zon-städningen eller förväntas klara home blessing hour (städ-timmen) inom en timme innan man rensat ordentligt.
    Tack! Nu hittade jag till babystepsen , tror det är bra att börja där ja! 
  • Blomman123

Jag är så imponerad av er alla!!! Vad ni hinner med och vad skönt det måste kännas!!! Jag trodde jag skrev ett inlägg i går kväll, men det verkade jag inte ha gjort . I alla fall så orkar jag inte, eller vill inte prioritera, att städa mycket på vardagskvällarna, har precis börjat jobba heltid, är nygravid, har ett barn innan, så bara att fixa undan middagen som mannen har lagat är jobbigt nog! Jag hoppas att jag får en massa gjort i helgen, för jag inbillar mig att bara jag får det grundstädat, så är det enklare att hålla reda på just den platsen. Köket känns mest angeläget, idag ligger reklam, post, gamla burklock, och massa annat bråte på alla ytor som finns , förstår inte att det kan bli såna "magneter"

• Blomman123

Jätteimponerad av klädkammaren! Och vad snabbt! Det brukar ta sån tid när jag plockar och rensar. Jag skall nog testa det där med att ställa klockan! Får se om det händer något då.

• Blomman123

Hot spots är de där ställena där alla prylar drar sig till va? Där det alltid är oreda?

Swichande, är det när man ställer klockan och kör några minuter? Måste läsa på ordlistan tror jag

• Blomman123
    SockerStinn skrev 2012-01-28 15:21:55 följande:
    Här kan du läsa om s&s: www.flylady.net/d/getting-started/fly-faq/#swish
    Aha! Nu vet jag! Men vad använder ni för rengöringsmedel? Fönsterputs som FlyLady? Låter konstigt? I köket har jag en flaska utblandad grumme såpa (för diskbänken, köksbord, barnstol och sånt dagligt). Känns inte som att det "räcker" för toaletten, där har jag vanlig toaspray.
  • Blomman123

Det där med veckovis röjning i rummen lät riktigt smart! Idag har jag hunnit med att röja i vardagsrum och i kök, men båda är halvklara (eller halvt ofärdiga), men jag hinner klart i morgon. Hade ju varit smart att fokusera på ett ställe i taget .

• Blomman123
    SockerStinn skrev 2012-01-28 22:06:20 följande:
    Shit vad effektivt! Har du verkligen gått igenom allt?? Eller du kanske menar room rescue och inte declutter??

Jag har innan rensat, men märker nu när jag tar ut varenda liten pryl och tar beslut om var och en av dem så slängs det mängder med mer saker. Känns bra att ha ett bestämt shema att gå efter så man vet var man är i ett rum och ffa var man ska rensa härnäst, behöver inte ödsla tid på att bestämma vad jag ska ta. Jo vilket extra rum när man är i zon 3 (badrum plus ett extra rum) och i zon 5 vilket av rummen jag ska ta första gången (varannan gång vardagsrum och varannan allrummet). 
    Nä, inte gått igenom allt! Det lär nog ta mycket mer tid . Kan inte terminologin än, men vad jag menar med röja är att ta alla högar på bord, bänkar, diskbänken. Ser skitbra ut! Nästa är skåpen då...

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!