• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Blå Flygare
    sys skrev 2012-01-18 23:09:12 följande:
    Smart, men skulle aldrig fungera, papprena skulle aldrig hamna där, för räkningarna är en annan sak (de ska användas hemma, om du förstår hur jag menar?). Tänker mer på papper som ska fyllas i till läkare, försäkringskassan, barnomsorg och övriga. Sådant som ska iväg sen... Kan det vara smart att ha en mapp hängande i hallen?
    Än så länge ligger de flesta såna papper i lådan med vilket är ett bekymmer eftersom de inte alltid kommer iväg då. Vårat projekt är att måla om hela bottenvåningen och då samtidigt måla med magnetfärg i hallen så papper kan sättas upp vid dörren så man tar dem när man går. 
    Är det papper som ska till dagis lägger jag det i dagisväskorna, de kollas dagligen så även om jag lägger i ett papper på fredag så kommer det in på måndag. Är det post som ska iväg lägger jag det i handväskan så postar jag det på jobbet sen.Papper som ska med till läkaren hamnar i lådan och så sätter jag på påminnelse i telefonens almenacka att jag ska ta med det. Förr hade jag samma skötväska jag släpade runt jämt och då la jag sånna papper i ett fack i den så det inte skulle glömmas bort. 
  • Blå Flygare
    Tallkotte12 skrev 2012-01-18 22:30:16 följande:
    Vet du vad som är fel på roomban? Är sidoborsten bara av, eller snurrar den inte?

Jag hittar inte handlaren vi köpte av på ebay, tyvärr. Köpte både ett filter och ett nytt hjul. Vissa saker går att köpa i Sverige med, som 3-pack sidoborstar kostar 245 kr på tretti.se (www.tretti.se/tillbehor/irobot-kantborstar-ro...), och 110 kr för 3 på ebay (www.ebay.com/itm/iRobot-Roomba-3-Pack-Side-Br...) Båda två inklusive frakt!

Men om du tex vill kolla efter sidoborstar på ebay, så sök på tex Roomba side brush (och kom ihåg vilken modell du har, alt googla och se om du känner igen en bild på den). Ebay funkar typ som tradera, men det verkar vara många fler saker som säljs för fast pris (enligt min uppfattning), men kom ihåg att klicka i "ship to worldwide" i vänsterkolumnen, det är ibland ganska mycket som bara skickas inom usa.

Våran blinkar orange när den laddar och lyser grönt när den har laddat klart.
    Den snurrar inte. Tänkte jag ska skruva bort den, det kanske sitter skit i maskineriet. Men den är ännu på laddning. Efter den laddat till grönt igår testade vi den, men den bara sjung underliga melodier och vägrade sluta tills vi vände den upp-och ner. Så vi bytte filter, rengjorde diverse borstar och fack och läste sen bruksanvisningen där det stod att den efter lång tids avställning ska laddas med sladden rakt i roomban i 16 timmar. Nu bara tre timmar kvar! Hoppas nu skrället funkar, för jag är så inställd på att få rummen dammsugna varje vecka utan att jag ska behöva göra det Oskyldig
    Sen vill jag ju utforska ebay.
  • sys
    Blå Flygare skrev 2012-01-19 11:03:16 följande:
    Än så länge ligger de flesta såna papper i lådan med vilket är ett bekymmer eftersom de inte alltid kommer iväg då. Vårat projekt är att måla om hela bottenvåningen och då samtidigt måla med magnetfärg i hallen så papper kan sättas upp vid dörren så man tar dem när man går. 
    Är det papper som ska till dagis lägger jag det i dagisväskorna, de kollas dagligen så även om jag lägger i ett papper på fredag så kommer det in på måndag. Är det post som ska iväg lägger jag det i handväskan så postar jag det på jobbet sen.Papper som ska med till läkaren hamnar i lådan och så sätter jag på påminnelse i telefonens almenacka att jag ska ta med det. Förr hade jag samma skötväska jag släpade runt jämt och då la jag sånna papper i ett fack i den så det inte skulle glömmas bort. 
    Dottern har inte väska med sig varje dag när hon ska till dagmamman, så det tipset sket sig för mig, annars är det jättesmart!

Själv har jag inte alltid handväska, utan kör enbart med fickorna ibland. Glömmer av att jag har brev i väskan också, så de brukar bli liggande där några dagar ;)

Det där med magnetfärg låter riktigt bra, har ett superbra ställe i hallen som jag skulle kunna måla om med det! Men frågan är hur svårt det är att måla över det sen när man ska flytta (bor i hyresrätt).

Saknar och älskar skötväskan!!!
    we begin our lives when we die
  • Blå Flygare
    sys skrev 2012-01-19 11:44:56 följande:
    Dottern har inte väska med sig varje dag när hon ska till dagmamman, så det tipset sket sig för mig, annars är det jättesmart!

Själv har jag inte alltid handväska, utan kör enbart med fickorna ibland. Glömmer av att jag har brev i väskan också, så de brukar bli liggande där några dagar ;)

Det där med magnetfärg låter riktigt bra, har ett superbra ställe i hallen som jag skulle kunna måla om med det! Men frågan är hur svårt det är att måla över det sen när man ska flytta (bor i hyresrätt).

Saknar och älskar skötväskan!!!
    Vi tar inte heller med dagisväska varje dag, men vi har som rutin att kolla den varje kväll och ställa fram om det är något i den. Annars hade vi aldrig fyllt på med rätt kläder i lådan eller fått in intyg!
    Jag glömmer ofta brev i väskan, men tanken är att jag ska se dem när jag packar upp almenacka och matlåda.
    Magnetfärg målar man alltid över, så man har en osynlig magnettavla.  
  • WSalma

Nu har jag ägnat flera dagar åt att läsa ikapp i tråden. Glad

Jag har börjat babysteppa lite försiktigt. Tycker att FlyLady är en rätt rar sida även om jag också skippar snörskorna. Köket är fint och jag har hotspottat köksbordet.

Mitt tips är att unna sig massor av trasor. Vanliga billiga disktrasor och kökshanddukar. Jag tar nya ofta och tvättar i 60 grader så känns det alltid fräscht. Visst är 60 grader inte jättemiljövänligt men bättre än huhshållspapper stup i kvarten inbillar jag mig.

• sys
    Blå Flygare skrev 2012-01-19 12:11:14 följande:
    Vi tar inte heller med dagisväska varje dag, men vi har som rutin att kolla den varje kväll och ställa fram om det är något i den. Annars hade vi aldrig fyllt på med rätt kläder i lådan eller fått in intyg!
    Jag glömmer ofta brev i väskan, men tanken är att jag ska se dem när jag packar upp almenacka och matlåda.
    Magnetfärg målar man alltid över, så man har en osynlig magnettavla.  
    Åh! Då kommer inte hyresvärden att klaga heller!

Operation köpa magnetfärg startad!!
  • sys
    WSalma skrev 2012-01-19 14:35:09 följande:

Jag har börjat babysteppa lite försiktigt. Tycker att FlyLady är en rätt rar sida även om jag också skippar snörskorna. Köket är fint och jag har hotspottat köksbordet.

Mitt tips är att unna sig massor av trasor. Vanliga billiga disktrasor och kökshanddukar. Jag tar nya ofta och tvättar i 60 grader så känns det alltid fräscht. Visst är 60 grader inte jättemiljövänligt men bättre än huhshållspapper stup i kvarten inbillar jag mig.
    Nu får jag säkert bannor, men disktrasor ska tvättas i minst 90 grader för att alla bakterier ska dö... Annars kan man lika gärna köpa nya. Något jag lärde mig under utbildning. Ett tips bara :)
  • Blå Flygare
    WSalma skrev 2012-01-19 14:35:09 följande:

Så kör jag med. Har till och med börjat köra diskborsten i diskmaskin.
  • WSalma

Jag vågade inte skriva det, men jag kör med desinfektionssköjmedel också. Men bara i "trastvättarna". JAg har aldrig haft bacillskräck eller så men sedan vi fick barn känns det viktigare.

• sys
    WSalma skrev 2012-01-19 15:33:42 följande:
    Jag vågade inte skriva det, men jag kör med desinfektionssköjmedel också. Men bara i "trastvättarna". JAg har aldrig haft bacillskräck eller så men sedan vi fick barn känns det viktigare.
    Jag vågar - skulle faktiskt aldrig få för mig att köra lakan, handdukar, golvmopp, disktrasor i något under 90grader... Ibland slinker en del underkläder med där också om man varit och gjort något speciellt, till exempel varit ute i skogen en hel dag.

All annan tvätt körs i 60grader. Dukar, gardiner och specialplagg kör jag i 40grader. Allt för att det ska bli rent - finns bakterier som inte försvinner i 40grader oavsett hur bra tvättmaskin man har, och att man använder tvättmedel som säger sig ta bort det... Jag tror faktiskt inte på det : /
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!