• Chianti

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Åhh jag blir galen över att jag aldrig kan hålla ordning här hemma. Jag lever i ett konstant stökigt hem. Ibland gör jag ett rejält städryck och så är det fint i max en vecka. Sen händer något magiskt och helt plötsligt är det drivor med papper, kläder, ouppackade väskor, tidningar, saker som egentligen bor i nåt skåp har flyttat ur skåpet och det är värre än nånsin.

Sen om man ska få gäster så städar man minsann jättefint, ungefär som om gästerna är värda ett vackert hem, men man själv som bor där unnar sig inte det där välstädade fina hemmet? Man är kokko på nåt sätt.

Fler som känner som jag? Jag har surfat runt lite på nätet och hittat lite olika städforum, bland annat det här: www.flylady.net/ Det är en väldigt amerikansk site men den har nåt som kallas babysteps. Det är små små steg man tar varje dag i en månad för att få in vanan att städa och det verkar ganska bra:www.flylady.net/d/getting-started/31-beginner-babysteps/. Det bygger på teorin att det tar tre veckor att få in en ny vana.

Dag 1 ska man bara göra rent diskbänken, sen är man klar för dagen. Vitsen är att man ska få in en vana att göra rent diskbänken varenda kväll så har man i alla fall ett område som alltid är tip top, och det känns nog bra att börja dagen med en ren diskbänk.
    Sen säger författaren att det har nog tagit flera år att röra till där hemma, så man kan inte räkna med att reda ut allt på en dag. Därför ska man bara ta små små steg och inte försöka sig på ett mastodontryck. Jag tror den filosofin passar mig, jag har storstädat hundra gånger men faller alltid tillbaka till att inte orka hålla efter löpande.

Nån annan som vill haka på en månad? Det vore kul att få sällskap och få bolla lite tankar under tiden. Så får man väl se efter en månad om man fått några nya vanor.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-02 19:34
    Kul att vi blev ett gäng städisar!

Jag gjorde en lite mer hardcore variant av FLY Lady,lite mer städning, lite mindre trams.
    Här hittar du min version: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html

• Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!
  • Fiamedbarn

Jag tycker kvitton i burkar eller pärmar inte funkar så bra. Jag undrar verkligen vad den ultimata lösningen för detta är! Ni får gärna komma med mer kvittoerfarenheter!

Luck is what happens when preparation meets opportunity.
  • Blå Flygare
    Luktärten skrev 2012-01-18 20:59:31 följande:
    I dag är jag i bättre mood. Tänkte skippa tvätten men sen kom jag på bättre tankar. Tog en "lätt" maskin idag som inte tar så lång tid att hänga. I morgon måste jag fixa nytt tvättmedel för annars KAN jag inte tvätta.

Innan jag kom in i min nereperiod så rensade jag iaf m
    Starkt jobbat att ta dig i kragen

Idag är anti-procrostination day. Kan ju säga att jag inte lyckas så bra! Imorgon måste vi handla och jag har bara skrivit halva veckomenyn och inget på inköpslistan (glömde helt bort att tisdagar är planerings-dag igår). Inte heller kollat medicntillgången eller skrivit ut ny medicinlista. Eller kollat nästa veckas aktiviteter. Men jag har fått mycket städat för att kunna skjuta på planerandet Rensat båda barnens rum på leksaker, bara lakan och kläder kvar att gå igenom där. (Om man bortser från att sonens rum behöver målas om och det i dotterns rum saknas förvaring att lösa, det står på att-göra-listan istället). Badrummet är också fejjat, så nu blir det roligare med S&S
  • sys

Det enda vettiga jag gjort idag är tvättat + hängt maskin, lagat mat (dottern vågade vägra soppan, så det blev bara pannkakor, som jag ändå tänkt servera, men efteråt...). Ska försöka hitta några viktiga papper som jag självklart lagt på en bra plats.

Hur gör ni med papper som inte ska in i någon pärm, men som ändå måste sparas? Som till exempel ska vidare en annan dag (dessa papper fick jag för två veckor sedan)?

we begin our lives when we die
  • Blå Flygare
    sys skrev 2012-01-18 21:41:56 följande:
    Det enda vettiga jag gjort idag är tvättat + hängt maskin, lagat mat (dottern vågade vägra soppan, så det blev bara pannkakor, som jag ändå tänkt servera, men efteråt...). Ska försöka hitta några viktiga papper som jag självklart lagt på en bra plats.

Hur gör ni med papper som inte ska in i någon pärm, men som ändå måste sparas? Som till exempel ska vidare en annan dag (dessa papper fick jag för två veckor sedan)?
    En låda i A3-format med lock där vi sparar räkningar i en plastmapp, lite kontorsgrejs (tejp, gem osv) och så lösa papper. En riktig hot-spot! Risken är att man glömmer papprena när de ligger så undangömda, skulle behöva ha en anslagstavla.
  • Tallkotte12
    Blå Flygare skrev 2012-01-18 18:52:48 följande:
    Tack, då blir jag så glad. Nu är den ffa på laddning. Ska testa den ikväll. Den slutar väl blinka när den är färdigladdad. Eller är det tvärt om??
    Vet du vad som är fel på roomban? Är sidoborsten bara av, eller snurrar den inte?

Jag hittar inte handlaren vi köpte av på ebay, tyvärr. Köpte både ett filter och ett nytt hjul. Vissa saker går att köpa i Sverige med, som 3-pack sidoborstar kostar 245 kr på tretti.se (www.tretti.se/tillbehor/irobot-kantborstar-ro5), och 110 kr för 3 på ebay (www.ebay.com/itm/iRobot-Roomba-3-Pack-Side-Brush-530-535-540-550-560-/140667534598&hash=item20c0703d06) Båda två inklusive frakt!

Men om du tex vill kolla efter sidoborstar på ebay, så sök på tex Roomba side brush (och kom ihåg vilken modell du har, alt googla och se om du känner igen en bild på den). Ebay funkar typ som tradera, men det verkar vara många fler saker som säljs för fast pris (enligt min uppfattning), men kom ihåg att klicka i "ship to worldwide" i vänsterkolumnen, det är ibland ganska mycket som bara skickas inom usa.

Våran blinkar orange när den laddar och lyser grönt när den har laddat klart.
  • Pallas

Blev bara en tvätthängning i morse och en köksrensning nu i kväll. Lång och tröttsam dag på jobbet gjorde sitt. Nu ska jag kolla på Merlin och sen nanna kudden!

• sys
    Blå Flygare skrev 2012-01-18 21:53:50 följande:
    En låda i A3-format med lock där vi sparar räkningar i en plastmapp, lite kontorsgrejs (tejp, gem osv) och så lösa papper. En riktig hot-spot! Risken är att man glömmer papprena när de ligger så undangömda, skulle behöva ha en anslagstavla.
    Smart, men skulle aldrig fungera, papprena skulle aldrig hamna där, för räkningarna är en annan sak (de ska användas hemma, om du förstår hur jag menar?). Tänker mer på papper som ska fyllas i till läkare, försäkringskassan, barnomsorg och övriga. Sådant som ska iväg sen... Kan det vara smart att ha en mapp hängande i hallen?
  • sys

Förresten, skulle bara ta en macka, slutade med att jag diskade de fyra grejena som var i diskhon, plockade isär hela diskstället, skurade av kaklet + platsen där diskstället står + hoarna + bänken... Så var det med att lägga sig tidigt idag och få sova länge. Allt för en sketen kvällssmörgås... Flört

• Runguska

Så var morgonen "gjord"...

- Klädd
     - Diskmaskin urplockad
     - Tvättmaskin igångsatt
     - Swish & Swipe i badrummet.
     - 1 hotspot á 2 minuter

Nu äter vi frukost och så fort minstingen vaknat ska jag bädda min säng, har inte gjort det eftersom han sover där och med tanke på natten som jag mer eller mindre ammat mig igenom behöver han alla sömn han kan få nu! Efter frukost klär jag barnen (praktiskt eftersom de ibland kladdar och då måste de ändå få ny omgång kläder) vilket nu går snabbt och smidigt dels för att det blivit rutin men främst för att kläderna ligger redo på hallsbyrån som de ska ha idag.

• Runguska

Satte förövrigt ihop en trådbackslösning för sönernas garderob. De har ju så mycket kläder så det blir fint med bättre ordning. Måste ta bort en halvhylla i ena garderoben bara, eller sätta in förlängning av denne - får se vilket det blir.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!