Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Om ni bara visste hur mycket sladdar jag kört till återvinning efter min fd sambo... Vi snackar mååånga flyttkartonger. Hade ju kunnat bli en trevlig middag eller nått, om jag hade vetat att det var säljbart...

• Ms H

Har bestämt mig för att göra Kellys mission den här veckan! Känns ganska lagom mycket för tillfället, då blir det inte en massa halvgjorda stora projekt som resulterar i oreda. Har börjar idag med 15 min långsamt plock. Tyvärr läste jag inte hela veckans uppdrag innan jag började, så en del av tiden ägnades åt att ta hand om kläder. Men en del papper, böcker och tidningar som legat i sovrummet i evigheter har hittat till andra platser i hemmet :)

• Ms H
    Tiiara skrev 2013-11-23 23:56:11 följande:
    Tack, detta svaret gav mig faktiskt lite hopp. Däremot känner jag mig lite osäker på de olika benämningarna på uppgifterna. Jag har bara varit inne på flyladys sida ett par gånger, men känner alltid att jag går vilse.. Vilka är de 31 babystepsen? Finns det någon direkt länk? 
    Jag känner inte till Kellys Missions, var httar jag mer info om det?
    Och slutligen, vad innebär decluttra? Och hur vet jag vilken som är veckans zon? Bestämmer jag det själv?

Så många frågor x) Hoppas ni inte tycker jag är för jobbig.. Oskyldig 

Jag skulle faktiskt rekommendera att du följer Linns blogg. Hon beskriver allt mycket bättre än den röriga flyladysidan och håller oss hela tiden uppdaterade om vilken zon i är i för tillfället, vad Flylady säger om hur man städar den, vilka uppdrag Kelly har osv.
  • Ms H
    sholof skrev 2013-11-26 09:23:09 följande:
    Stämmer nog Linn. Så blir det vardagsrumszonen bara 2 dagar i slutet av december...
    Vi hade förmodligen hallzon 1 dag i början på november. 
    :) 

Ja, det låter ju rätt logiskt, för om man räknar med helgen 1 dec så blir det ju 6 olika veckor i december. Vi får veta helt säkert på måndag om inte annat, när nya uppdrag och sånt kommer =)
  • Ms H
    lilla Vilda skrev 2013-11-26 10:47:00 följande:
    Hej alla, jag är ju ganska ny här och håller fortfarande på att läsa igenom tråden från början (har kommit drygt halvvägs nu). Nu när det är vardagsrumsvecka tänkte jag höra vad ni föredrar:
    Platsbyggd bokhylla med sidor som avslutning eller öppna hyllplan med konsoler?
    I vardagsrummet har vi en kakelugn där jag vill ha en läshörna med en fåtölj och bokhyllor över/runt fåtöljen. Det är bara 1,5 m från kakelugnen till hörnet och sen är det 2 m på nästa vägg fram till fönstret.
    Jag känner spontant att öppna hyllor blir mer lättstädade men jag såg att Linn hade lagt upp fina bilder på platsbyggda bokhyllor på sin blogg. För övrigt den första blogg jag följer... :)
    Tacksam för era eventuella synpunkter!

Oh! Platsbyggd bokhylla är min näst största önskan här hemma! (allra helst vill jag ha en eldstad)
  • Ms H

Nej, nöj dig med de två grejerna. Mycket större chans att det håller i sig länge om man inte går ut så hårt i början :)

• Ms H

Tiiara: Jag är inte förälder, så just det kan jag inte svara på. Men jag tror att du kan lyckas, om du bortser från Flyladys devis "helg är ledig tid". Det kanske funkar om man är amerikansk hemmafru, men inte för oss andra.

Det jag funderar på är om diskbänken var tom igår kväll eller om det var mer än dagens disk du skulle ta tag i? Antar att du inte har någon diskmaskin förresten? Sen tycker jag att du ska börja med ENBART diskbänken under veckodagarna.

Lite andra frågor, för att kunna tipsa "på rätt sätt" i framtiden: hur många barn har du och i vilka åldrar? Hur många dagar i veckan är du i skolan? Hur ser dina dagar ut när du inte är i skolan? Hur bor ni (antal rum)? När du varit i skolan, är du då utslagen resten av kvällen eller några timmar efter du kommit hem?

• Ms H

Tiiara: testa att enbart ta hand om diskbänken den första veckan. Därefter kan du kanske föra in EN liten vana till de dagar du pluggar hemma och de dagar du har halvdagar. Jag rekommenderar starkt att låta en vanan vara antingen ta hand om en hotspot eller att decluttra. Att jag säger dessa två är för att de hjälper så himla mycket i "stöket". Speciellt decluttrandet, som gör att 1. Saker försvinner från hemmet (slängs/ges bort) och 2. Saker får en "rätt plats". När en sak väl har en "rätt plats" minskar stöket och det är enkelt att veta vart saken ska ta vägen om man hittar den liggandes/använder den.

Har du någon dag snart när du hinner ta hand om monsterdisken och shinea sinnen grundligt? När du väl har gjort den en gång är det sedan mycket enklare att hålla efter diskbänken varje dag. Utmana också dig själv att skapa så lite disk som möjligt :)

• Ms H
    Tiiara skrev 2013-11-27 10:58:03 följande:
    Tack, jag ska försöka göra det. Jag tror dock att jag behöver ta hand om enbart diskbänken lite längre än en vecka, eftersom att jag tidigare har lagt till något efter första veckan och just därför har jag inte kunnat hålla mig till planen längre än 2 veckor. 

Jag är hemma idag och har dottern på förskolan till kl 17. Tänkte att jag skulle hinna diska allt nu och sedan sätta igång med uppgiften.

Det jag känner stress och frustration inför är att jag vill börja julpynta i helgen, och då vill jag ju även ha det städat annars blir det bara stökigare.. Så jag kommer nog plocka undan det värsta så att det åtminstone ser fint ut tills jag börjar med decluttrandet.. Önskar verkligen att jag hade mer ork och tid att lägga på städning..  

Att jag skrev en vecka berodde på att du verkade ivrig med att få komma igång med mer. Och det är du säkert, men det är jättebra att du inser att du behöver ta längre tid på dig. Kom ihåg att vara nöjd över vad du gör och njut av resultatet!

Hoppas att diskningen nu på förmiddagen gick bra Glad
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!