Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Välkommen mamman! Jag skulle nog rekommendera att du faktiskt läser tråden från början, men att du läser i den takt som du hinner vänja in vanorna. Parallellt med det kan du väl läsa nya inlägg, så att du "kommer in i gänget".
    En nittonåring, bör inte den hjälpa till även utanför sitt eget rum? Då skulle ni ju få lite mer total plock- och städtid.

• Ms H
    Pallas skrev 2013-10-16 16:04:36 följande:
    Nu jäklar har vi köpt hus! Nu börjar tokröjning delux - inte en pinal som inte behövs eller älskas ska följa med i flytten!

Grattis! Berätta mer om huset!
  • Ms H
    Jespis skrev 2013-10-17 12:54:22 följande:
    Här funkar inte rutinerna som de borde. Min pappa har fått ett cancerbesked och vi väntar på info om var (de har hittat metastaser i hjärnan) och vad de tänker göra nu. Väntan är olidlig! Dessutom bor jag 40 mil bort. Skulle åka imorgon igen, men fick hämta 5-åringen från dagis pga magsjuka, så det blir inget. Tungt!

Usch, det är verkligen ingen rolig situation. Hoppas att det går så bra som möjligt! Passa på att umgås när chans ges, trots avståndet. Kram!
  • Ms H

Välkommen hit! Jag har läst din tråd nu, det tips jag skulle ge till dig är att skynda väldigt långsamt. Det är så lätt att man går ut för hårt och sen "kör in i väggen". Så jag tycker att du ska bestämma dig för en liiiten sak som du gör tills den "sitter i ryggmärken". Det kanske är att alltid ställa kaffekoppen i diskmaskinen direkt efter du druckit upp kaffet. Först när den verkligen flyter automatiskt inför du en till, sen en till och så vidare. En bra grej kan vara att hålla sig till samma rum, för då kommer du snabbare SE skillnaden och kanske bli peppad av det.

När du har fått in några småvanor, föreslår jag att du börjar med hotspots och/eller decluttring. Vad det innebär kan vi förklara sen om du vill

Zonerna fungerar som så att man koncentrerar all "extratid" till ett rum i taget. Det är fem zoner och man går igenom alla under en månad, sen börjar man om igen. Jag rekommenderar att du väntar med det tills du fått in några andra rutiner.

Swish and swipe innebär att man snabbt torkar av i badrummet, ofta. Det gör att det inte hinner bli riktigt skitigt och därför går väldigt fort att göra rent. Tror att det är toalett, handfat och kanske spegeln som ingår i S&S, men jag är inte helt säker.         
  • Ms H
    Grappa skrev 2013-10-20 21:11:18 följande:
    Var förvarar ni räkningar? Jag öppnar dem och sen blir de liggande på köksbordet fram till löning då de betalas. Helt onödig hotspot som jag borde kunna hitta en förvaring åt.

Jag har mina på soffbordet tills jag tar mig för att föra in betalningen.
  • Ms H
    josen 1 skrev 2013-10-21 13:24:33 följande:
    Mrs h - jag har banken i telefonenoch lägger In dem direkt, sen in i skåpet :) tröttnade på alla påminnelseavgifter vi fick pga allt slarv..

För mig hade det inte gjort någon skillnad att ha banken i telefonen, det skulle ta samma tid oavsett tills jag la in dem. Möjligen hade jag blivit lite mer irritrad på att det är svårt att göra saker på telefonen Jag har dock inget problem med att jag missar sista betaldatum =)
  • Ms H
    Pallas skrev 2013-10-21 13:44:15 följande:
    Vi har två vita lådor med lock - en för betalt och en för obetalt. De står där vi öppnar posten, så det är lätt att lägga i räkningarna. Min svårighet nu är att komma ihåg att kasta kuverten, men med DING! i bakhuvudet går det mycket bättre än någonsin.

DING är bäst!
  • Ms H
    Pampim skrev 2013-10-21 15:35:07 följande:
    Vad är ding för magiskt ord?!

Do It Now Girl!
  • Ms H

Missan, jag har garderobsstommar med draperi. Kan fixa bild i veckan i bildtråden.

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!