Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Tiiara skrev 2013-11-27 14:57:50 följande:
    Tack hörni, jag är så glad att jag hittade hit. Det är skönt att ventilera lite med folk som förstår vad jag går igenom och som inte dumförklarar eller ser ner på mig. Tack för att ni motiverar och inspirerar mig! :)

Du är så välkommen så! Finns ingen anledning att dumförklara dig, speciellt inte så länge du har en vilja att få till saker =) Men du får lova att hänga kvar här så att vi kan fortsätta att tipsa och följa dig
  • Ms H
    Lattjo skrev 2013-11-28 21:17:03 följande:
    Idag när jag kom hem stod killen med dammsugaren i hallen och hade plockat i ordning i vardagsrummet. Så kan det gå när man ger honom en nyckel. Han förstår att jag har svårt att hinna med när jag är själv med allt i veckorna så han beslöt sig för att överraska mig. Så nu ser det ganska okej ut här hemma. Nu gäller det ju bara att hålla i det också... Men jag tror minsann att jag behåller honom ;)

Nej, jag tycker inte du ska behålla honom! Sparka ut honom omgående, och skicka med honom en lapp med min adress

Skämt åsido... du kanske ska göra till din dagliga kvällsrutin att plocka undan i vardagsrummet, nu när det är undanplockat ordentligt. Jag tror på dig :)
  • Ms H

Skrutto: skönt med bra samarbete.
    Pallas: härligt att maken tog ett maratonpass. Lägg nu inte ribban för högt de här fyra dagarna. Hoppas att det går bra med färgburken nu :)
    Sagis: ajajaj. Hoppas att det är över nu för den här vintern. Ta det lugnt idag.

Här har faktiskt två adventsljusstakar samt en amaryllis och några julstjärnor fått komma fram för att pynta hemmet. I övrigt står kartongen med pynt kvar på vardagsrumsgolvet och jäckar mig.

• Ms H
    Tiiara skrev 2013-12-07 21:29:48 följande:
    Sådärja, nu har jag diskat veckans disk. Det var ju inte så mycket egentligen - jämfört med hur jag har haft det förut, men det var ändå inte kul. Tog ca 20-30 min (inkl. avtorkning av diskbänk och spis). Nä, nästa vecka ska jag nog försöka ta en omgång varje kväll, oavsett hur trött jag är. 
    Rätt inställning, Tiiara!
  • Ms H

Vad skönt att det känns okej med diskningen Tiiara. Om du ska hoppa på zonerna kan det vara bra att du till att börja med begränsar dig i vad av zonarbetet du ska göra. Det är viktigt att du får känna "jag har gjort det jag skulle". Läs lite om FLs zontänk och välj sen ut vad DU tycker är lagom.

Jag tror inte att FL har tagit semester, det är nog bara vi som har

Nu ska jag strax fixa till mitt linneskåp, jag ska bara göra lite annat först

• Ms H

Ja, decluttra är helt klart bra att börja med. Det är också smart att göra det i veckans zon, då slipper man själv avgöra var man ska vara för tillfället :) Fundera på hur mycket decluttring (i tid) du ska göra per vecka och kanske också vilka dagar/hur många gånger per dag. Det är till hjälp att ha uppsatta mål och att kunna känna att man har gjort vad man ska.

Här har handledsvärmaren virkats färdigt och jag har plockat undan en del. Dessutom har mattpiskan, dammvippan och minisopborsten fått nya platser i städskåpet. En klar förbättring att de har var sin spik att bo på istället för att ligga lite var som helst. Utöver det har jag vikt om lite grejer i linneskåpet och omorganiserat lite, så nu är det fin ordning där. Nu är det ryggläge i soffan som gäller ett tag, innan jag ska plocka undan lite i köket inför besök.

• Ms H

Jag är också en av urinvånarna i tråden, fast tråden startade före hackningen av FL så jag har bytt nick sedan dess. Jag hänger mest här för att få tips och inspiration, för att tipsa och inspirera, samt (så klart!) för gemenskapen i denna fina tråd!

Hänger mer lite halvt om halvt i zonerna, på mina egna villkor. Decluttrar när jag kan och har lust, men har inte babysteppat. Började faktiskt med att shina sinken i januari -12, men insåg rätt snabbt att det inte var vad jag skulle lägga min energi på.

Det som förbättrats här hemma är att jag har ännu bättre grundordning nu än tidigare. Jag är snabbare på att ta hand om tråkiga grejer här hemma, för jag har insett att de inte blir roligare av att jag tittar på dem i flera veckor innan jag gör dem Jag har mycket bättre koll på mina hotspots soffbordet och hallskänken, men de är inte alltid perfekta. Utöver det har jag mycket färre grejer i mina källarförråd nu än jag hade tidigare, fler grejer har en egen plats och min frys är i god ordning (med dymo-lappar på lådorna, men det var faktiskt före Linns tips jag gjorde detta).

Nyårslöften är inte min grej, men jag vill fortsätta att hitta smarta lösningar här hemma, ge saker en "rätt plats" och hålla lagom ordning på mina hotspots.

• Ms H
    sholof skrev 2014-01-05 12:15:36 följande:
    Nej nästa zon borde vara köket!

Här har vi tagit ner julgranen som vi hade i barnens lekrum, så nu har dom lite mer plats där iaf. Granen i vardagsrummet får  vara kvar ett tag till för att den är så fin.

Denna månadens utmaning för oss blir till att försöka göra veckoplanering med mat o inköp. Även att tömma frysen, så att vi kan ha mer koll där framöver.
    Oh, tömma frysen... jag sprang på tråden Operation kyl/frys/skafferi-tömning! häromdagen. Jobbig som jag är gick jag genast och inventerade frys/kyl/skafferi, så nu har jag listor på vad alla mina skåp innehåller. Försöker hitta på okej måltider utifrån det som finns, framför allt i frysen. Jag har en förmåga att lägga in saker där men inte ta ut dem igen... men nu ska det bli lite färre påsar =)

Har just varit nere i källaren en liten stund och plockat lite. Låtit saker hitta hem, hittat nya platser åt sånt som inte riktigt hörde hemma nånstans och slängt några få grejer. Vilken skillnad det blev! Nu är det vila i soffan som gäller ett bra tag framöver.
  • Ms H
    Fantasia78 skrev 2014-01-05 14:12:33 följande:
    Låter härligt. Borde göra samma sak själv också. Har börjat att försöka laga måltider på de vi har i frys-/kylskåp och skafferi och bara köpa minimalt.
    Det som är ok att köpa är färskvaror (som mjölk t ex) och grönsaker och frukt. Men annars är min tanke att försöka utgå från det som redan finns och därmed skapa mer plats i köket.

Ska titta på tråden du tipsade om också.

(kul att "se" dig igen förresten; var flera månader sedan jag var inloggad senast...)

Kul att ha dig tillbaka här, det var verkligen inte igår! Hur har det gått för dig?
  • Ms H

Är det nån som har koll på den kommande veckans missions? Jag tänkte att jag skulle göra ytterligare ett försök att hänga på de missions det finns behov av att genomföra här hemma...

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!