Inlägg från: Ms H |Visa alla inlägg
  • Ms H

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Sån himla fart i tråden den senaste tiden, kul!

81missan skrev 2014-01-22 21:14:17 följande:
    Jag trodde att bädda var att lägga till täcke och kudde...
    Sen tror jag inte att det inte påverkar oss om vi bäddar eller inte. Jag märker en viss skillnad på mig själv. Det känns mycket lugnare att gå in i ett bäddat rum.

Bädda för mig betyder lägga lakan, täcke och kuddar tillrätta (och fluffa till dom), om det ska vara fint (tex vid besök) även att lägga på överkast. Jag bäddar nästan bara när jag ska få besök. Ibland drar jag ut täcket lite slarvigt över sängen annars inget alls. Påverkas inte så mycket av bäddad/obäddad säng, men tycker inte om när andra ser min säng obäddad av nån anledning.
    Tiiara skrev 2014-01-22 21:34:05 följande:
    Fast faktum är att jag har hållit på sen innan eller i början av december. Efter ett tag tappar jag det, men jag fortsätter försöka ändå genom att åtminstone hålla disken på ett ställe och försöka skölja av varje gång jag har ätit. Antar att det bara är att fortsätta försöka, men ibland, som nu när jag har tappat det känns det lönlöst att ens försöka.
    Jag ryckte i alla fall upp mig lite nu, öppnade manuset som jag ska skriva och eftersom att jag håller på att frysa ihjäl gick jag ut i köket och kokade lite te. Medan vattnet kokade passade jag på att sätta in den rena disken i skåpen, så nu blir det lite lättare att ta tag i det smutsiga. 
    Från i början av december är ingenting, vi är flera stycken som har hängt här i två år och faller ur rutinerna every now and then. Håll hakan högt, låt bli att börja med fler rutiner innan diskrutinen sitter som berget och kämpa vidare.

Det med tekokningen, dvs att använda dötid till sina rutiner, är väldigt smart. Nästa gång, när ugnen ska bli varm eller pastavattnet koka eller what ever, bestäm dig för att diska så många bestick (eller glas, kastruller, etc) du hinner. Gör det under rinnande vatten (men stäng av när du inte använder vattnet), det är ju så kort tid att det inte går åt mer än om du hade hällt upp i hon. Om du kombinerar detta med lite längre diskstunder (i upphällt vatten) kommer berget snabbt att minska utan att du känner att du bor vid diskhon.
    81missan skrev 2014-01-22 21:15:59 följande:
    Mompan: Du har inte någon som du kan byta kläder med? En av mina svägerskor har gått ner några storlekar, en av hennes kollega gått upp så dom har bytt en del kläder.
    Haha, vilket sammanträffande! Strax efter att jag hade läst ditt inlägg såg jag ett inlägg på Facebook om en klädbytardag på min gamla arbetsplats Glad Tror att det nån typ av allmänt event, men läste inte så noga.
    sholof skrev 2014-01-23 00:03:08 följande:

Nejdå inget nördtips... det där avhandlade vi i höstas här i tråden så det är nog flera av oss som har våra tröjor ståendes.

Ja, det var väl bara jag som satte mig på tvären och ogillade vikningen. Eller, den passade inte mina kläder och mina trådbackar.
    sholof skrev 2014-01-23 15:04:15 följande:
    Jag orkar inte gå igenom kläderna.
    Kanske nästa månad....fast då är det väl nästan vår, så kanske bäst och vänta tills våren är här och allt ändå ska gås igenom ;)
     Menar du att du går igenom alla kläder vid varje årstidsskiftning? Vad är syftet?

• Ms H
    Hilmas skrev 2014-01-25 12:43:04 följande:

-37 garder, jösses vilken kyla!

Vad kan dra för nytta av den kylan?

-       tvätta ur frysen (behöver inte oroa sig att varorna tinar)

Nä, med den kylan får man snarare oroa sig för frysskador på frysvaror utomhus =/
  • Ms H
    Tiiara skrev 2014-01-25 17:20:48 följande:
    Jag var så taggad på att fixa allt som jag inte har hunnit i veckan. Började dagen med bodybalance på gymmet som jag gör varje lördag. I vanliga fall brukar det vara väldigt avslappnande och uppiggande så jag har bra energi resten av dagen. Men sedan de bytte rutin förra veckan blir jag bara supertrött och vill typ sova resten av dagen så jag har inte haft någon energi alls idag :( 

Lite stressigt eftersom att jag pluggar 9-17 varje dag nästa vecka och nästa helg är det kalas. Och jag har inte ens plockat ner julgrejerna än x( 

Får hoppas att jag vaknar piggare i morgon :P
    Julgrejer är ju fina, de kan stå kvar ett tag till Babysteps, en sak i taget, så att du orkar fortsätta.
  • Ms H
    Tiiara skrev 2014-01-26 20:40:10 följande:
    Nej jag vet att det inte låter vettigt, men jo det är mycket. Förra veckan var jag i skolan 9-17 varje dag, vilket betyder att jag är hemifrån i 12 timmar varje dag. Har varit helt slut när jag kommit hem. Och på lördag ska vi ha släktkalas för min dotter fyller fyra. Jag kommer bli helt slutkörd om jag ska hålla på och städa och baka på kvällarna efter att ha varit iväg i 12 timmar. För att inte tala om hur mycket sömn jag kommer förlora :(

Vad jag behöver göra är: Diska, halva köket är fullt med disk, och städa andra grejer som har samlat ihop sig på köksbordet. Hela sovrummet och soffan är fyllda av tvättade, ovikta kläder som jag måste ta tag i. Jag har packat ner julsakerna, men nu måste jag även ta upp dem på vinden. Skrivbordet och sidobordet i vardagsrummet samt sängbordet, hyllan och fönsterkarmen i sovrummet är kaos. Dessutom måste jag ta ner julgardinerna och stryka och hänga upp nya. Förutom det har jag inte dammsugit på flera veckor så det är smutsigare på golvet än det är på gatan utanför. Sen skulle jag även behöva tvätta, men jag tror att tvättstugan är upptagen hela veckan.

Jag tänkte i alla fall att det är bäst att passa på i morgon, och ev. på tisdag eftersom att dottern ska sova hos stödfamiljen då. Hinner jag med allt det behöver jag inte stressa ihjäl mig på kvällarna och samma dag som kalaset är.. :/
    Missan har gjort ett bra förslag på fördelning. Men jag säger nog dessutom: Fuskstäda!

Grejerna på köksbordet - ta bort sånt som kan lukta illa/är kletiga/ska diskas, möjligen plocka ut rent skräp och förpassa till papperskorgen, ner med resten i en låda. 
    Kläderna måste inte vikas snyggt just nu. In med dem i garderoberna. Sortera möjligen ut underkläder/strumpor och lägg dem (ovikta) i sin låda.
    Grejerna som ligger framme i sovrummet, som de i köket.
    Skrivbordet - eftersom du pluggar får du nog vara lite mer försiktig här. Ta bort disk, släng uppenbart skräp och sortera sen i högar. Låt sorterade pappershögar/böcker ligga kvar framme (du pluggar ju, sånt syns), plocka ner pennor och liknande i sin låda, därefter resten i sin låda.

Julgardinerna kan sitta kvar. Disken behöver du tyvärr ta tag i. Varva disk med den ovan beskriva "undanplockningen" samt dammsugning. Om det sen skulle bli tid över, börja med den låda (av de du öst ner grejer i) som innehåller viktigast grejer.

En liten fundering... "hela sovrummet och soffan är fulla med kläder" och "sen skulle jag behöva tvätta"... det låter som att ni har väldigt mycket kläder, eller misstolkar jag? Om det är så att ni har mycket kläder, skulle nog kläderna vara ett bra nästa steg i dina babysteps. Få bort sånt som inte används, sortera ordentligt samt lägga det som används ofta mest lättillgängligt.

Tänk på att vi finns här för stöttning under veckan. Du klarar det!
  • Ms H
    lilla Vilda skrev 2014-01-26 20:56:48 följande:
    Nästa vecka är det vardagsrum (eller hur?) och för min del även lekrum. Veckans projekt får bli att rensa en hylla i vardagsrummet och få ordning på barnböckerna i lekrummet. Lite mindre än förra veckan o lite mer hanterbart...
    Jag vet inte riktigt, antingen så är det bara vardagsrum ("vecka 5"), eller så är det vardagsrum + hall (eftersom att februari börjar nästa vecka. Men, februari börjar ju under helgen, och då har ju FlyLady ledigt. Men om vi inte tar hallen då, så blir det inget vardagsrum nästa månad...
  • Ms H
    sholof skrev 2014-01-31 14:49:57 följande:
    Här var det tyst, städar ni för fullt? Eller ni har också fullt upp med snön :)

Jag fredagsstädar, vilket innebär att få huset mysigt inför helgen. Plockar lite som  blivit liggandes i veckan, tvättar veckans tvätt.
    Nä, varken städning eller snö. Inget annat heller, bara soffliggande. Fast igår och i förrgår hade jag en DING-period, tog tag i en massa smågrejer som länge hängt över mig. Ska fortsätta på söndag tror jag.
  • Ms H

Jag har bestämt mig för att införskaffa nya galgar till mina kläder. Både för att jag har för få och för att många av de jag har inte är bra.

Ge mig tips på vilka galgar jag ska köpa! De ska så klart helst vara billiga, snygga, praktiska och allt annat man kan önska av en galge

• Ms H
    Tiiara skrev 2014-02-03 13:42:47 följande:
    Någon som har tips på hur jag kan få bort kräkslukt från soffan? Den har inte avtagbar klädsel. Jag har rengjort med rengöringsmedel, vatten och potatismjöl. Har inga fläckar, men det stinker fortfarande.. :/
    Bikarbonat ska vara luktabsorberande. Ättika också, men det blir ju svårt när tyget inte går att ta av.

• Ms H

SockerStinn, kan du lägga upp en bild eller länk?

Tiiara: jag tror att du kan strö på det torrt. Börja med det iaf.

• Ms H

Jag tycker att det hjälper att skriva ner de grejer man tänker sig att man ska göra en helg/vecka i en lista. Inte "städa sovrummet till tipptopp" utan bryta ner i smådelar; "damma, byta sängkläder, tvätta fönstret, ordna kläderna i byrålådan, tömma tvättkorgen..." osv. Sen stryker man de saker som blir färdiga. Man ska dessutom vara realistisk och snäll mot sig själv när man skriver listan, dvs göra den lagom lång. Man behöver få känna att man gjort det man tänkt sig! Dessutom ska man förstås hålla sig till de sakerna som står på listan, alternativt se till att skriva det man tänker

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!