Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Dagens gärningar: samlat ihop all förpackningsåtervinning och lämnat den på returstationen. Pantat två säckar med burkar som stått mot vår husvägg i typ ett år. Hela bilen var full med skräp! Tömt diskmaskinen och laddat den igen, samt lagat lite mat till mig själv.

I går städade jag ena badrummet grundligt, i kväll tänkte jag ta det andra på samma sätt, om jag orkar efter ridlektionen...

Är ensam med barnen hela helgen, ska försöka få med mig dem på nåt röjryck. 

• Pallas

Här har man varit ute och klippt gräs i två timmar (stor gård) och när jag kommer in har ungarna ställt till det så huset ser värre ut än Jerusalems förstörelse... JAG OOOORKAR INTE! Faaaaaaaaaaan!

• Pallas
    Luktärten skrev 2012-06-09 15:35:35 följande:
    Har tvättat dagens maskin och Shinat Sinken ett antal gånger idag. Men jag är så tröööött. Känner att jag är behov av egentid, inte bara någon timme utan en hel helg då jag bara kan fokusera på mig själv.

Trött på att plocka efter allt och alla. Hur får man resten av familjen med på banan? Som det är nu är det 1 som plockar och 4 som stökar ner. Inte undra på att man aldrig kommer ifatt.

Självklart blir det en ond cirkel. Jag blir irriterad och tjatar på barnen och sur på mannen och de tycker jag alltid är på dåligt humör. Hur kommer man ur denna spiral?
    Känner igen det där med familjen och frustrationen och orkeslösheten. Här är det jag och barnen som rör till oftast, men jag har blivit bättre. Maken är inte rörig direkt, men han skapar gärna hotspots med högar med post blandat med reklam osv.

Hur får man med sig familjen? Ja... det är svårt. Jag har börjat mitt race med sinken och köket, sedan har jag pratat med min man om han har några tips på fokusplatser/-beteenden. Han föreslog att jag skulle hänga mina ytterkläder i hallen, och det har funkat sedan i januari, när jag började med detta.

Min man och jag har extremt olika syn på när ett moment är färdigt och vilken prioritetsordning som är vettig. Ett exempel, om jag ska spetsa till det lite: Vi väntar gäster om 45 minuter. Det ligger nedkissade kläder på golvet i hallen, det är fartränder efter nåt barn i toan, hela diskbänken är full i disk, sängarna är obäddade och det ligger kaninpluttar på vardagsrumsmattan. Å han ba': "Älskling, jag tar isär vår hemelektronikutrustning och detaljdammar den!", varpå ja'ba': "GNnnnnnnnnHHHAAAAAAAAARGH!"

Han tycker också till exempel att tvätten är klar när maskinen har stannat, medan min definition på "tvättat klart" är när kläderna ligger i skåpen. Hans definition på "diskat klart" är när diskmaskinen är startad, även om diskmaskinen är halvfull och det står mängder med disk kvar på bänkar och bord. 

Jag tycker det är låg prio på dammsugning om det ligger grejer på golvet och dammlagren på möblerna börjar närma sig pinsamhetens gräns (vilket den gör ofta), men han föser glatt ihop all smutstvätt och leksaker i högar med ena foten och dammsuger runt dem. Sen kommer bekräftelsesökandet: "Jag har dammsugit!"... Å ja'ba' vill klippa till karln.

Min make är bättre på att göra löpande saker, medan jag är bättre på strukturering, organisering och på att verkligen göra rent. Han är oslarvig, medan jag släpper grejer där jag står. Det är jättesvårt att enas. 

Vi har haft små inofficiella "familjeråd" där vi diskuterat detta med städning och de löpande grejerna. Tycker det har varit givande, även om jag fortfarande drar största lasset med städning själv. I gengäld lagar jag nästan aldrig mat eller handlar. Vi tar baby steps där också. 
  • Pallas

Jag har drabbats av en förlamande trötthet, men blev glatt överraskad i går: maken råkar nämna kl 14 på Facebook att hans pappa skulle dyka upp med bussen kl 15. Han hade meddelat detta förut, men mitt minne är ju som det är... Det såg ut som själva fan här hemma och jag började grina och fick panik. Tog tag i köket först, det var riktigt grisigt efter tårtbak och matlagning. Sen blev det S&S i badrummen, i med lite tvätt, rensa tvättstugan, barnen fick städa sitt rum, slänga skräp och byta lakan i gästrummet och dammsuga. Jag dammade i vardagsrum och gästrum och tog sedan golven med mikromoppen. Kvart i tre var vi klara, helt otroligt! 45 minuter på en städning som dög för att jag inte skulle få ångest för att det kom besök. Det betyder att det måste ha varit ganska bra ordning från början ändå!

• Pallas
    elinaehn skrev 2012-06-15 08:16:20 följande:
    Luktärten: nja jag var gift med en kvinna. Men det var i allafall ingen som helst skillnad, om nån undrar
    Nä, det har nog inte med könskromosomuppsättning att göra. Det är dock svårt att jämka när proiriteringarna är så diametralt olika. 
  • Pallas

Decluttrat garaget och garageuppfarten genom att hiva in allt skräp i hästtransporten och ta en vända till tippen. Nu kan man gå där igen och vår uppfart ser inte ut som en soptipp. Jag hade redan kört själva röjningen och sopsorteringen, så det var bara vid själva ivägforslandet det blivit stopp. Så otroooooligt skönt att vara av med!

På söndag får vi preliminärt en inneboende och gästrummet ska göras i ordning till honom. Vi ska skifta sängar med barnens rum, tror det blir en mycket bättre lösning. Ska också ordna ett skrivbord och klädförvaring i gästrummet där inneboenden ska bo.

I övrigt är det badrumsrengöring jag fastnar på, samt att det går lite trögt med declutter-köret i huset, men jag har ju som sagt inte bråttom. Vi har det iaf mycket finare generellt efter mina ansträngningar tack vara denna tråd. Tack för alla pepp!

• Pallas

Åh, jättekul med os i städning, jag är på! Vi har fått en inneboende, jag brukar av någon anledning vara mycket bättre på art hålla lite ordning då. Efter helgen har jag dessutom 5 veckors semester igen, då ska jag sätta rutinerna ordentligt.

• Pallas

Asch, OS-grejen sket sig - jag gick ut och fyllde två korgar med kantareller istället.

Köket är iaf tiptop, i vardagsrummet är det dammigt som fan men iaf undanplockat. Det jag gjorde av OS-momenten var: slänga tomma schampoflaskor och tömma sopor i badrummet. 

• Pallas

Heja Luktärten! Jag körde min garagerensning förrförra veckan, det resulterade i en hästtransport full med crap!

Själv tänkte jag försöka mig på OS-städningen, men känner att jag kommit lite efter. Har iofs ögnat igenom uppgifterna och inser att jag inte har problem med allt av det där. Har blivit mycket bättre på att inte samla på min skräp, tex återvinning och tomflaskor och sånt.

Har byggt ett ståskrivbord åt vår inneboende också, så att han ska få lite förvaring. Köpte en billybokhylla på Blocket, sågade till en bordsskiva av material jag fått från jobbet och satte dit två ben (rester från mitt rosportalbygge) och målade dem i samma färg som hyllan och skivan. Blev jättesnyggt och praktiskt!

Behöver lite pepp, det regnar igen och jag känner mig lite nedstämd. 

Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!