Luktärten skrev 2012-06-09 15:35:35 följande:
Har tvättat dagens maskin och Shinat Sinken ett antal gånger idag. Men jag är så tröööött. Känner att jag är behov av egentid, inte bara någon timme utan en hel helg då jag bara kan fokusera på mig själv.
Trött på att plocka efter allt och alla. Hur får man resten av familjen med på banan? Som det är nu är det 1 som plockar och 4 som stökar ner. Inte undra på att man aldrig kommer ifatt.
Självklart blir det en ond cirkel. Jag blir irriterad och tjatar på barnen och sur på mannen och de tycker jag alltid är på dåligt humör. Hur kommer man ur denna spiral?
Känner igen det där med familjen och frustrationen och orkeslösheten. Här är det jag och barnen som rör till oftast, men jag har blivit bättre. Maken är inte rörig direkt, men han skapar gärna hotspots med högar med post blandat med reklam osv.
Hur får man med sig familjen? Ja... det är svårt. Jag har börjat mitt race med sinken och köket, sedan har jag pratat med min man om han har några tips på fokusplatser/-beteenden. Han föreslog att jag skulle hänga mina ytterkläder i hallen, och det har funkat sedan i januari, när jag började med detta.
Min man och jag har extremt olika syn på när ett moment är färdigt och vilken prioritetsordning som är vettig. Ett exempel, om jag ska spetsa till det lite: Vi väntar gäster om 45 minuter. Det ligger nedkissade kläder på golvet i hallen, det är fartränder efter nåt barn i toan, hela diskbänken är full i disk, sängarna är obäddade och det ligger kaninpluttar på vardagsrumsmattan. Å han ba': "Älskling, jag tar isär vår hemelektronikutrustning och detaljdammar den!", varpå ja'ba': "GNnnnnnnnnHHHAAAAAAAAARGH!"
Han tycker också till exempel att tvätten är klar när maskinen har stannat, medan min definition på "tvättat klart" är när kläderna ligger i skåpen. Hans definition på "diskat klart" är när diskmaskinen är startad, även om diskmaskinen är halvfull och det står mängder med disk kvar på bänkar och bord.
Jag tycker det är låg prio på dammsugning om det ligger grejer på golvet och dammlagren på möblerna börjar närma sig pinsamhetens gräns (vilket den gör ofta), men han föser glatt ihop all smutstvätt och leksaker i högar med ena foten och dammsuger runt dem. Sen kommer bekräftelsesökandet: "Jag har dammsugit!"... Å ja'ba' vill klippa till karln.
Min make är bättre på att göra löpande saker, medan jag är bättre på strukturering, organisering och på att verkligen göra rent. Han är oslarvig, medan jag släpper grejer där jag står. Det är jättesvårt att enas.
Vi har haft små inofficiella "familjeråd" där vi diskuterat detta med städning och de löpande grejerna. Tycker det har varit givande, även om jag fortfarande drar största lasset med städning själv. I gengäld lagar jag nästan aldrig mat eller handlar. Vi tar baby steps där också.