Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Köket tiptop, renbäddat, dammat och dammsuget i gästrummet inför besök, båda badrummen S&S:ade. Själv är jag så slut att jag är grinfärdig och ska nog stupa i säng nu.

• Pallas

LillGris: Välkommen! Måste du verkligen då? Det finns ju olika typer av bokförvaring som sväljer sjuka mängder böcker utan att det nödvändigtvis ser stökigt ut. Kan du inte lägga ut bilder, eller någon planritning över din lägenhet, så kanske vi kan hjälpa dig med smart förvaring till det som du verkligen vill spara.

När det gäller slängandet så känner jag igen mig i det du skriver. Här kommer mina tips:

1. Ta hjälp av någon som inte har samma känslomässiga band till böckerna
    2. Spara bara det du älskar och/eller det som inte går att få tag på om läslusten faller på
    3. Jag tycker det känns bättre att skänka saker till folk som behöver dem, tex finns det grupper på Facebook som är nischade på olika ämnen. Kanske finns någon bokgrupp?
    4. Börja husera mer på biblioteket 

• Pallas

Här är det lite halvmisär. Har varit mycket jobb ute i trädgården, så det "förfaller" lite inne. Dessutom har jag halkat ifrån köksrutinerna, tyvärr. Pollenallergin gör mig så trött, så trött. Trasiga bilar, trasig häst och en massa annat crap har sugit musten ur mig. Ändå ser det mycket bättre ut här än det brukar göra, så några av rutinerna har väl satt sig ändå.

Vad den här tråden inneburit för mig i korthet:

1. Jag slänger inte mina kläder överallt längre
    2. Jag tar ut kompostpåsen ungefär varannan dag (innan kunde den stå tills den stank)
    3. Bilarna ser inte längre ut som rullande soptippar
    4. Har bra koll på tvätten
    5. Köket är mycket snyggare 

• Pallas
    Abborren skrev 2012-05-19 20:34:55 följande:
    De jag tittat på är från Ikea papplådor cirka 50 cm långa.
    Vet inte vad du har för butiker i närheten, men Jysk (som Alemonia nämnde) Ö&B, Rusta, Jula, ICA Maxi och liknande butiker har ofta förvaringslådor. Jag har dock aldrig sett några så billiga som det finns på IKEA.
  • Pallas

Heja på!

Här är det inte katastrof, men inte är det snyggt heller. Badrummen skulle behöva en grundligare rengöring. Få se om jag tar ett av dem ikväll efter jobbet. Många declutterprojekt står på listan... Tur det inte är så långt till semestern nu!

I går blev inget alls gjort, för jag stängslade en sommarhage. Har stått på en pall och klubbat ned 90 st stolpar 40 cm ner i marken. Trodde inte jag skulle kunna klä på mig i dag, men det känns ok. Är överansträngd i armarna så att jag har svårt med finmotoriken i händerna, annars bara lite stel i bröst- och ryggmuskler. Dagarna dessförinnan har jag mest velat gräva ner mig, tror det är min PMS som spökar, för det känns bättre nu. 

Noterade att de ställen jag decluttrat på allvar håller sig fina, det är ett stort steg! 

• Pallas

Här går det åt skogen. Har varit uppbokad av jobb och trasiga bilar att meka med (har legat under en av bilarna i flera dagar, med bromsrör, oljeläckage, strålkastare och avgasystem, nu är det bara tre bilar kvar att fixa...). Här ligger drivor av ren tvätt, köket är ren misär. Ska försöka ta i det nu, men jag har fallit ifrån det här "lite i taget" och ramlat tillbaka i "allt eller inget"-tänket. Bajs.

• Pallas

Den här tråden är min räddning, tack vänner!

Har rensat ur bastun totalt, vilket inte har hänt på ett halvår. Dessutom har jag shinat sinken, samlat ihop smutstvätt, vikt och sorterat in all ren tvätt, sorterat en IKEA-påsen med strumpor, barnen har hjälpt till att röja, städa och organisera sitt rum och nu står en lasagne i ugnen. 

• Pallas
    060810 skrev 2012-06-01 19:29:49 följande:
    Pallas: hur orkar du??!
    Skicka hit lite energi. Jag är totalt slut och orkar nästan ingenting.

Sitter i den fina delen av vardagsrummet nu och njuter av tystnaden och babblet från min minsting som är på sitt rum och ska sova. Men hon säger "tack" istället och babblar massa goja. ;)
    Egentligen orkar jag inte, men med baby steps går det av bara farten. Kan nog tänka mig att det jag gjort i dag liknar en weekly home blessing hour. Min räddning i dag var dels den här tråden och dels min sexåring, som var entusiastisk över att få det fint på sitt rum och som gillar att vika tvätt.
  • Pallas
    060810 skrev 2012-06-03 20:47:47 följande:
    Idag har jag varit duktig som tusan. ;)
    Städat barnens rum och tvättat golvet. ;)
    Bara att damma av kvar men så nöjd med det jag gjort. ;)
    Bra jobbat!
  • Pallas
    Chinx skrev 2012-06-07 10:52:09 följande:
    Är man lite av en svikare om man bestämt sig för att ta flyttstäd istället för att städa själv när man flyttar? 
    Absolut inte. Jag vet inget mer utmattande än flyttstädning. Själv har jag aldrig haft råd att leja bort det, men jag skulle inte tveka om jag hade råd.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!