Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!

Nu var det ju tänkt att jag skulle få något gjort, men det har helt tagit stopp. Har fixat så dörrarna inte glipar på sopskåpet och startat diskmaskinen. Men sen då? Nu är det så här att jag vet precis vad som behöver göras, men jag kan inte förmå mig att börja. Vill bara krypa under täcket.

• Pallas

Tack angio! Börjar med att skriva en lista då.

Bilen - inför besiktning:

Fylla på olja och glykol Kolla lampor Rota fram varningstriangeln  Garage
    Bär ut sopor Fixa kaninens hage Samla ihop allt byggmaterial  Sopa/dammsug
    Kök
    Köpa socklar  Sätta upp socklar Måla väggarna Köpa konsoller och hyllplan Sätta upp hyllor
    Sovrum
    Byt sängkläder Ställ bort böckerna Damma Dammsug 
    Badrum
    Sanera
    Trädgård
    Samla skräp Klipp ner rabatterna
  • Pallas
    060810 skrev 2012-04-25 09:49:08 följande:
    Har en depp dag idag och är inte alls på humör. :(
    Krävde stor ansträngning att bara gå ner och starta en maskin tvätt. :(
    Har som mål att vardagsrummet ska bli klart innan lunch men jag har noll ork och kraft till det idag.
    Känner mig totalt usel o oduglig idag. :(

Vill bli mitt gamla glada jag igen som jag var förra veckan.
    Kram!

Det går upp och ned, vi kan inte göra så himla mycket åt det. Vi får köra våra små myrsteg, men det är väl också det som är skillnaden efter att ha varit med i den här tråden? Vi gör saker fast vi inte vill/orkar, istället för att hemmet förfaller medan vi väntar på bättre väder? 
  • Pallas

Har samlat ihop allt skräp på gården och fixat vätskepåfyllning och säkerhetskontroll av bilen. Har också rensat de två viktigaste rabatterna (de vid entrén). Nu ska jag plantera ut mina rosa penséer!

• Pallas

Ööööö... penséplantering stod inte på listan, va? Skit också, så här är det jämt! 

• Pallas

Ööööö... färdigställande av altanen stod inte heller på listan, men nu är det gjort iaf. "Bara" att städa bort allt byggskit kvar. Ska köpa olja, så jag kan olja in mästerverket till helgen eller så. Har också fäst upp klätterrosorna på rosbågen, nu återstår att se om de tar sig. De ser helt ok ut.

Få se... Av listan då:

Bilen vidgjord.Två rabatter nedklippta och rensade + alla verktyg inlagda på sin plats och skräpet bortkastat på komposten. Samlat ihop allt skräp på tomten och ställt det på uppfarten och tagit ut en sopsäck från garaget. Det var skönt att kunna vara ute utan att frysa!

Försökte locka hit min medryttare för moraliskt stöd, men hon hade inte tid. Hon är en riktig klippa när mina tankar och gärningar är överallt och ingenstans samtidigt. 

• Pallas

Oj, försov mig och blev nyss väckt av en norsk telefonförsäljare med den sexigaste röst man kan tänka sig. Det var nära att jag köpte en årsförbrukning omega 3-kapslar där!

Nu sitter jag och har fastnat på i vilken ordning jag ska göra grejer i dag... Det lutar åt att jag fortsätter samla ihop och sortera det som ska till tippen och sedan åker och lämnar det när jag hämtat barnen från skolan. 

• Pallas
    Abborren skrev 2012-04-26 11:30:32 följande:
    Sitter med en liten tjej i famnen som sover och tänker att jag skulle behöva städa ordentligt har små börjat men hinner inre mycket innan liten vill ha uppmärksamhet ;) hemmet har förfallit ett tag och känns skabbigt just nu. Usch och fy.
    Har du bärsjal? Kan rekommendera att prova om du har en närhetstörstande bebis men behöver ha armarna fria. 
  • Pallas
    Chinx skrev 2012-04-25 20:09:08 följande:
    Jag sitter fortfarande fast, det finns så mycket att göra. Håller på och rensar bland allt möjligt jag inte vill ta med i flytten om två månader, dessutom ligger det saker över hela golvet. 

Tänk er att det ligger saker över hela golvet som behöver placeras in någonstans i en Expeditbokhylla (5x5 rutor). Själva bokhyllan är också tokigt oorganiserad. Allt är därmed ett enormt jobb och jag vill bara gråta när jag ser skiten! Har så mycket pyssel och annat smått och gott som jag använder, men det blir ingen ordning för det är ett för stort projekt!

Hur lyckas ni vara så duktiga? Var skulle ni börja?  
    Bor du i närheten av Uppsala kan jag komma och hjälpa dig!

Så här gör jag: jag tar tre kartonger/säckar/påsar. En för vardera släng, skänk/sälj och spara. Sen tar jag upp en grej och bestämmer i vilken låda/säck/påse den ska hamna. Och det är nu det gäller att vara skoningslös. Klarar man det inte själv får man ta hjälp av någon som är det. Sätt timern på 15 minuter och kör järnet! Det är först när du bestämt vad som ska vara kvar som du kan börja sortera in i hyllan.

Själv gör jag avsteg från det här ganska kraftigt ofta, för mitt primära mål är att organisera om all förvaring i hela huset, fixa så att det finns logiska platser för ALLT, sedan decluttrar jag. Jag har skapat ny sopåtervinningssortering, ny verktygsförvaring, organiserat klädförvaring, organiserat om i groventrén och sånt. Det tar jättelång tid! Jag räknar med att  vara någorlunda klar till jul, då har jag hållit på nästan ett år.
Svar på tråden Nu jäklar tänker jag knäcka städkoden!