Inlägg från: drömmaromsmått |Visa alla inlägg
  • drömmaromsmått

Vi som ska börja inseminera 2012

LiveYourDreams skrev 2012-10-15 12:22:47 följande:
    Jenniekk: är det pergotime du vill testa? Här letar jag efter vägbeskrivning till morgondagensmöte :)

Vilken klinik ska du till?
  • drömmaromsmått

Nu när det kommit in fler i tråden frågar jag igen, är det någon som vill ha mina överblivna danska kollektivtrafikbiljetter? har två st 2zons kort som bara ligger här hemma och samlar damm, är en del resor kvar på dem =)

Ena kortet har 7 resor kvar och andra har 4 resor kvar.

Jag åkte ju oftast från huvudbanegården till cfc och då är det ett klipp dit och ett hem =)   

• drömmaromsmått
    LiveYourDreams skrev 2012-10-25 10:49:53 följande:
    Linnea: åh vad kul! Spännande! Jag har en liten ide tjejer.. Många av oss verkar bo inom rimlig distans från gbg.. Är det någon mer än jag som tycker det hade varit kul o ses? Vi har ju en del gemensamt.. ;)
    Jag är ju nere lite titt som tätt och hälsar på familjen, tar gärna och hoppar på tåget till gbg då =)
  • drömmaromsmått

Jag fick köra på direkt, fick svaga pos tester i flera dagar sen blödde jag frågade kliniken om mf och fick klartecken att köra direkt igen och då blev den som jäser i magen nu till :) i Sverige vet jag att många kliniker vill ha välkomnad till och med mellan hormoner men på cfc har jag fått köra utan uppehåll.

• drömmaromsmått
    Satfläsk skrev 2012-11-03 08:47:30 följande:
    Jag har inte läst hela tråden men jag har en fråga som någon här kanske kan svara på? Min kille kan inte få biologiska barn. Han har ett barn med sitt ex. Det provade först insemination (donator) vilket inte funkade (exet hade tydligen svårt för att bli gravid). De gjorde 3 inseminationer och sen 1 provrör. Jag har för mig att det är de försöken man har som man inte behöver bekosta själv, eller? I framtiden vill jag och min kille skaffa barn och jag undrar då vad som gäller när det kommer till de försök man har? Han har ju redan utnyttjat 3 inseminationer och 1 provrörsförsök. Får vi bekosta det själva eller har vi också dessa försök bekostade? Tacksam för svar :)

Eftersom ni inte har gemensamma barn får ni behandlingarna av landstinget.
  • drömmaromsmått
    Satfläsk skrev 2012-11-03 09:01:48 följande:
    Såhär står det på deras hemsida. "Vi har ingen väntetid till donatorinsemination men väntetiden till äggdonationsbehandling är cirka ett år." Någon utredning på min kille lär ju inte behövas eftersom att en redan är gjord. Jag har (eller hade) iaf inte några problem att bli gravid. Har ett barn sedan tidigare jag också. Görs en utredning på mig också i just det här fallet?

vilket landsting hör ni till som inte har väntetid?
    När vi bodde i västra götaland var det 18 månaders väntetid för donatorinsemination.
    Skulle tro att de inte gör någon utredning på dig enda som kommer göras är att ta alla blodprover som behövs innan behandling (om jag tror rätt då vill säga)   
  • drömmaromsmått
    Satfläsk skrev 2012-11-03 11:13:09 följande:
    Vi bor i Uppsala Län och det står så på deras hemsida men då gäller det just donator. Annars täcks det av vårdgarantin, alltså 3 månader max.

Om jag kommer ihåg rätt så startade de 1 månad efter utredningen var klar. Killens ex fick dock ta hormonsprutor eftersom hon hade något " fel" hon också.

Vårdgarantin gäller inte donationer så man får vänta längre på dem, när man gör ivf med egna spermier och ägg gäller tre månader så vi gjorde två ivfer först (tog oss tre år och tre månader att få börja tre år som vanliga gyn vägrade skicka remiss trots påvisat fel och sedan de tre månaderna till garantin) och när läkarna sen ansåg att vi inte kunde bli gravida på så sätt var det bara att ställa sig i kö för donationen och då var den 18månader, jag hann göra flera behandlingar, bli gravid och föda vår dotter utan att ens kommit fram i kön.
  • drömmaromsmått
    Satfläsk skrev 2012-11-03 12:26:12 följande:
    Läste igen och såg att det inte gällde donator. Men det står ju att det inte är någon väntetid när det gäller donator, eller har jag missuppfattat? :/ "Väntelista och kötid Reproduktionscentrum uppfyller vårdgarantin vilket betyder att vi har mindre än tre månaders väntetid i de flesta fall av utredning och behandling av barnlöshet. Detta gäller vid vanlig barnlöshetsutredning, ägglossningsstimulering, makeinsemination och provrörsbefruktning (IVF-behandling) inkluderande eventuell intracytoplasmatisk spermieinjektion (ICSI) och uthämtande av spermier från mannens bitestiklar eller testiklar. Vi har ingen väntetid till donatorinsemination men väntetiden till äggdonationsbehandling är cirka ett år."

Då har man tur om man hör till uppsala helt enkelt =)
    undrar varför de inte har väntetid när alla andra har så dåligt med donatorer och det resulterar i jätte långa väntetider.  
  • drömmaromsmått
    stegen skrev 2012-11-12 22:38:52 följande:
    Här kommer berättelsen! Började med att lägga mig i gynstolen, där läkaren gjorde ett vaginalt ultraljud, inte för att hon var försiktig med denna utan tryckte hårt, inta alls som man är ?van? vid. I alla fall där var fortfarande 3 äggblåsor så hon bestämde sig att punktera 2 av dem, min otur!! fick bedövningsspruta, någonstans där inne?..AJ!! Sen började helvetet, hon fortsatte att trycka med staven och sköterska tryckte utanpå, det gjorde så fruktansvärt ont att jag höll på att svimma, och tid tog det innan de kom rätt så de kunde sticka nålen i blåsan, sen samma visa för blåsa nummer 2. Och alla dessa instrument! Själva inseminationen gick snabbt och smärtfritt. Men smärtan nu efteråt är fruktansvärd, har ont så jag mår illa och vill kräkas. Hela upplevelsen blev bara hemsk, inget jag någonsin vill göra om. Pga infektionsrisken, inget bad, inget sex på 10 dagar. Dessutom kommer jag blöda i 10 dagar utav bedövningssprutan. Testdag om 18 dagar. 

Nejdå inte kommer du blöda tio dagar pga sprutan/plocket, blödde knappt mer än någon timme efter mina omgångar. Har gjort två reduktioner och två ivf-äggplock. Smärtan kommer nog vara borta helt eller nästan helt efter ett dygn eller två, jag brukar vara smärtfri dagen efter, ha ha vad härdad man blir efter två stora plock kändes mina reduktioner knappt, värsta sist var väl att bedövningen inte tog men det gick bra ändå.
Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012