Inlägg från: drömmaromsmått |Visa alla inlägg
  • drömmaromsmått

Vi som ska börja inseminera 2012

Kan man smyga in lite smått i den här tråden?
    Min man har azospermi, inte helt tomt men ordentligt nedsatt ca 8000 levande och rörliga spermier i sista provet vi tog.
    Har en dotter på 18 månader som blev till på CFC före det gjorde vi ivf två gånger på sahlgrenska med väldigt trista resultat 9 ägg ut varje gång och 1 befruktat och återfört ingen graviditet så läkarna tyckte iuid var vår största chans.

Så vi åkte till danmark och E blev till på vårt fjärde försök.

Nu har vi gjort tre syskonförsök, sitter men mensen nu.. blev förmodligen gravid nu för testerna visar svagt positivt men jag började blöda igår så nu blir det nystart med pergo på tisdag efter kontroll av att slemhinnan är helt borta.

Känns ganska tröstlöst, även om det tog flera försök att få till E så var det vår första stimulering hon blev till på och nu är tre stimuleringar gjorda, sista blev jag lätt överstimulerad och fick fyra ägg varav två fick plockas ut innan inseminationen.

Är på dag två idag, egentligen ska jag starta med pergo imorgon men det är ju helt så jag kan inte göra vul och på måndag jobbar jag så det får bli på cd5 istället sen blir det väl resa ner till danmark om 11-12 dagar.              

• drömmaromsmått

jag tror mycket av min tröstlöshet beror på att jag ibland kan känna att tänk om läkarna hade fel, att våra ivf-resultat egentligen beror på mig och mina ägg.
    vanligvis vid dålig befruktning vid ivf är man ju annars snabba att ge äggen skulden, pratade med en tjej alldeles för ett tag sedan som var i samma situation som vi nedsatta spermier och dålig befruktning och deras klinik hade sagt att det förmodligen var på grund av henne. 
    De kunde ju bara gissa på att det var spermierna som hade ytteligare fel eftersom de varken kollar ägg eller spermier särskilt noggrant.

Tänk om Embla bara var en enorm lyckoträff och vi lägger ut massvis per gång för ingenting.. ja och pengarna ska vi knappt inte ens tala om.. förut bodde vi i västra götaland, fantastiskt landsting, sen flyttade vi tillbaka till jämtland (landstinget vi flydde iom barnlösheten pga dålig hjälp)där nere gick våra undersökningar på samma som för alla andra 200kr/besök här uppe landar det på närmare 1000kr per besök, längre och dyrare resor vilket gör att slutnotan hamnar på 10.000kr/försök förut betalade vi runt 5-6000kr/försök.

Jag och det här landstinget har varit bittra fiender sen 2006 då de vägrade släppa genom oss till ivf trots dåliga spermier, när vi försökt i två år ringer läkaren hem för koll och kläcker ur sig "ja alltså har det inte hänt på den här tiden med tanke på din låga ålder kommer det inte göra det heller, men nej ni får ändå ingen remiss till ivf" de såg sig helt blinda på min ålder och struntade i att det inte skulle gå, andra ställen släpper igenom en direkt om det finns påvisade problem, så vi flyttade till västra götaland och när vi väl kom till sahlgrenska där säger den läkaren efter en blick på min mans prov "ja det är inte underligt att ni sitter här hos mig"

• drömmaromsmått
    Längtan 30 skrev 2012-05-06 18:41:42 följande:
    så lite så!! vi börjar bli lite nervöst förväntansfulla, min sambo kom på i fredags att "shit d e ju snart!" hehe, tji fick han för att han retat mig som pratat mer å mer om "premiären" i ett par veckor nu..fr början trodde vi att ja skulle göra första försöket själv eftersom sambon jobbat utomlands men han fick sluta tidigare så d ska bli härligt att ha honom m mig!
    har tagit Pergo så ja hoppas att d inte visar att d e för många ägg på tisdag när ja ska t gyn för vul, sen hem å maila/ringa doktorn när ja vet resultatet så vi kan boka tid för inseminationen. d e roligt å spännande att äntligen börja försöka - vi hoppas men vill inte ställa in oss på att d tar sig direkt, man vet ju aldrig..ja sitter oxå å kollar mina appar, womanlog å period tracker m jämna mellanrum, på jobbet, hemma lr när ja e på stan å bara myser för mig själv å drömmer mig bort lixom. 
    Har du för många ägg på tisdag så kan du göra en puktion av de övriga äggblåsorna, det gjorde jag sist, hade fyra folliklar vid vul och strax innan inseminationen plockade min läkare ut två av folliklarna, fast det kanske du redan visste =)
  • drömmaromsmått
    Längtan 30 skrev 2012-05-06 22:07:03 följande:
    åh tack för tipset, får hoppas dr Lars (gyn grönlund) brukar göra dsamma, har ingen aning om faktiskt ifall d e standard i Dk, men d kanske du vet?

Ingen aning, barnmorskan på cfc sa det till mig vid mitt förra vul då jag frågade om vi hade andra valmöjligheter än att skippa inseminationen På cfc tog de inget extra för att plocka ut överskottsäggen och det går rätt snabbt, tör inte då ont just vid utplocket, kan dock kännas i efterhand så jag tog med lite tradolan ner.
  • drömmaromsmått

Någon som varit med om att slemhinnan varit kvar efter mens?
    i mailet från kliniken stod det att slemhinnan ska vara utstött, gjorde iofs vulet senare än de ville de ville ha på cd2-3 men det var lördag söndag och de okejade idag istället.
    slemhinnan låg på 6,5mm, vet folk som haft det vid FET, känns konstigt att ha det så här tidigt.. väntar på svar från kiniken om jag får starta eller inte idag.  
    Tog ett test bara för att nu när jag kom hem och toknegativt. 

• drömmaromsmått
    Längtan 30 skrev 2012-05-08 21:09:50 följande:
    tack Duvan, d e jätteroligt å väldigt skrämmande på samma gång här! *kram* ska ta min Ovitrelle spruta vid 22, lite extra nervöst eftersom ja inte fick svar på vart ja ska sätta nålen, på magen under naveln verkar vanligast så ja får väl ta den där å hoppas på att d inte e fel. tråkigt att du mått/mår så dåligt, kan föreställa mig att d känns hopp-/tröstlöst men ja xhoppas att du snart mår bättre å orkar försöka på nytt. 

Du har en muskel under naveln så stick inte direkt under utan ta lite snett under magen, kolla min videblogg om du vill, har inte fått över hela till nya bloggen men alla filmer finns på gamla under etiketten videobloggen www.kronsten.blogspot.com där ser du hur man ska ta sprutorna, även ön jag tar en annan sort i filmerna är det samma sak.
  • drömmaromsmått
    Längtan 30 skrev 2012-05-08 22:00:35 följande:
    åh tack så jättemycket!! ja blev inte direkt mindre nervös för att ta sprutan precis fast ja e ju inte lika smal/slank som du va när du tog sprutorna så ja får nog lyfta ut skinnet lite lixom innan ja sticker, men stort tack igen! 

Ha ha ja jag kan titta på mina gamla filmer och sakna att vara "så smal" efter graviditeten väger jag fortfarande 6kg mer och magen minskar liksom inte om jag tappar vikt, den hänger där som fickan på en kängru, men det är det värt även om kroppen aldrig blir fin igen.
  • drömmaromsmått

Äsch man ska inte gå efter temp helt blint, dessutom ska väl tempen gå upp vid ägglossning väl? Det tar ju ca 36 timmar efter sprutan till man får äl, när embla blev till inseminerades jag över 40 timmar efter sprutan.

• drömmaromsmått

Fast tempen ska inte gå ned igen fören mensen så när äghlodsningen sker går den upp och framåt uppe i två veckor. Den får inte ned redan dahrnefter äl...d

Svar på tråden Vi som ska börja inseminera 2012