• Cattis86

Medgivandeutredning Vintern/våren 2012! :D

Hejsan alla! :D

Här tänkte jag att vi kunde samlas som startar upp/håller på med medgivandeutredning under vintern/våren 2012! :) Skulle vara jätteroligt att följas åt och ha andra att bolla tankar och frågor med!

Min man och jag gick föräldrakursen nu i oktober, och den 15 december var vi på första infoträffen på familjerättsenheten. Den 12 januari ska vi göra stora djupintervjun, och vi längtar så! Det är både jättenervöst och jätteroligt på samma gång.. :)

Hur långt har ni kommit?

• Svar på tråden Medgivandeutredning Vintern/våren 2012! :D
  • JRS
    Catta3: Jag har ingen aning om vilken åldersgräns de räknar på när det står maximalt ett par år äldre, min man är två år äldre än mig så jag har inte haft en tanke på att kolla upp det. Är nog bäst att ringa BFA och fråga.

Vi gick också igenom exakt vilka länder som skulle acceptera oss och sen vilka som passar in på vad vi söker också. Jag vill gärna ha ett land där man kan få ålder 0-3. Annars känns de precis som du sa, lite väl stora för oss. Det är fördelen för oss med slovakien, de söker unga föräldrar till de unga barnen, vilken är perfekt för oss.

Jag har uppfattat det som att olika länder har olika krav på hur religös man ska vara, en del verkar vilja att man ska vara kyrkligt aktiv medan andra verkar kunna leva med att man är troende och medlemmar i svenska kyrkan. Men det är nog bäst att kolla det också med organistionen för att vara säker. Men då är det ju ändå det där med kyrkskatten för din man, haha skulle vara en rolig förklaring att höra =)

Moa85: Såg att du bodde i stockholm så jag antar att du går FIA utbildningen där. Jag och min man gick också i sthlm och jag kan berätta att den var helt otroligt bra. Inget att vara nervös för, den fokuserar absolut inte på det negativa. Visst tas det upp men inte på ett dåligt sätt. Vi hade en kursledare som hette Maria och hon var kanon. Jag längtade till varje tisdag för att kursen va gå bra. Lycka till.
  • VickiLee

Vi hade en fullständigt värdelös grå tant på vår föräldrautbildning, vi suckade högt inför varje träff. De andra föräldrarna var det som gav något. Många givande diskussioner och bra utbyte.
    Vi bor i Stockholm likaså.

• JRS

VickiLee: Nej men va synd att det blev så. Jag vet faktiskt inte om det finns fler grupper men den vi var med i va kanon. Både kursledaren och gruppen. Vi hade massa bra diskussioner och jag tyckte hela kursen var väldigt givande. Gruppen hade väldigt trevligt ihop och samtalen fortsatte alltid på rasterna men det var väldigt avslappnad och öppen nivå även under "lektionerna" alla åsikter var välkomna. Hur långt har ni kommit i processen?

• Cattis86

Moa85: På våran föräldrautbildning (vi gick i Sollentuna genom studiefrämjandet) så pratades det väl en del om det "negativa", men det var ändå inte alls det som var huvudsyftet. Hon som ledde kursen hade adopterat 3 barn och tyckte att det hade gått smidigt och varit helt underbart alla gångerna så kursen blev positiv :) Vi pratade mycket om anknytningen som e så viktig.. Och sen var det UNDEBART att träffa alla andra blivande föäldrar! :) Det var nog det bästa av allt! Att träffa människor i precis samma situation som man kunde bolla tankar och känslor med.. <3

JRS: Haha ja gud ja! vad skulle vi säga? Min man gick ur kyrkan för att han tyckte att kyrkoskatten var för dyr.. Då lyser d lixom igenom att vi inte e så religiösa ;) Därför verkar polen, rysslans eller litauen bra, dem verkar inte kräva att man ska vara kyrkligt aktiv.. Vart bor ni någonstans förresten och vart gick ni föräldrakursen någonstans?

VickiLee: Åh vad tråkigt :( Vilken organisation är ni med i?

• Moa85

Tack för era svar! Jag längtar verkligen till kursstart, tills något händer med adoptionen :) det kommer bli superspännande att gå utbildningen och börja utredningen. Men först ska vi gifta oss - 55 dagar kvar!

• JRS

catta3: haha, jaa det skulle nog lysa igenom rätt ordentligen med den ursäkten. men det låter ju kul =)
    Vi kollade också lite de samma länder som er i början men landade på Slovakien. Får man fortfarande skicka in sina papper till Ryssland som pilotfamilj? För det verkar ju gå lite snabbare, på hemsidan har jag sett att det vart många BB och familjer som börjar komma hem också från Ryssland.
    Vi gick kursen i sthlm, på söder så vi fick pendla en timme men det var det värt. =) jag tycker som du skrev att det va kanon att få bolla lite tankar och erfarenheter med andra i samma situation.

• Nahoj23

Vi är färdiga med alla träffar och hembesök och väntar in våra referensbrev och sedan ser vi fram emot att läsa igenom vår utredning.

• VickiLee
    JRS skrev 2011-12-30 23:43:04 följande:
    VickiLee: Nej men va synd att det blev så. Jag vet faktiskt inte om det finns fler grupper men den vi var med i va kanon. Både kursledaren och gruppen. Vi hade massa bra diskussioner och jag tyckte hela kursen var väldigt givande. Gruppen hade väldigt trevligt ihop och samtalen fortsatte alltid på rasterna men det var väldigt avslappnad och öppen nivå även under "lektionerna" alla åsikter var välkomna. Hur långt har ni kommit i processen?
    Vi ska lämna in läkarintyg och någon typ nätverks-sammanställning ....hur vi umgås, vad vi gör och vilka vi ringer om något skulle hända.
    Jag frågade hur hon menade med "hända"....pratar vi försenad till dagis eller att vi båda blir liggandes på sjukhus i 14 dagar!!!!!? Vi får väl skriva ner något och se om hon blir nöjd.. Tre referensbrev och våra livshistorier är inlämnade.
    Vi har tre barn sedan innan var av vår äldste har ett begåvningshandikapp (16år), det hon frågar sig är huruvida vi har tid och ork för ännu ett barn. Hon har tydligen aldrig utrett ett par med  biologiska barn innan, så hon får tydligen rådfråga kollegor . På eget initiativ frågade jag barnens lärare om utredaren fick ringa dem, de var väldigt positiva och gav sina privata tel:nr

Härligt att ni fick en bra utbildning...lite avundsjuk..vi lever och andas adoption och såg verkligen fram emot att få så mycket ny kunskap....men icke

Hur lågt har ni kommit?
  • JRS
    VickiLee: Va olika det verkar vara beroende på var man bor. Vi har inte behövt göra nån nätverks-sammanställning. Låter lite svårt när det inte är tydligare riktlinjer.
    Tre barn sen tidigare, ja det lät ovanligt men jag förstår inte varför det skulle vara nått problem. Det kan väl inte vara annat än bra att ett barn får ett hem och en familj! Kul att lärarna va positiva till att hjälpa till =)
    Hehe, ja man verkligen lever och andas adoption så jag förstår att du blev besviken på utbildning.

Vi har gjort klart utredningen och går och väntar på att de ska skriva ihop det så vi får läsa det innan det ska upp i nämnden i februari. Vi är med i BFA sen i sommras, är ni med i nån organisation än?

Znarkofag: Kul, då har vi kommit lika långt, visst ska det bli spännande att får läsa igenom allt sen =)
  • Nahoj23

Idag kom hemutredningen på mail, ska läsa igenom allt när jag kommer hem.
    Kul=)
    Vi har kötid hos BFA sedan 2008 så vi har betat av all kö i Sverige vilket känns skönt.

Svar på tråden Medgivandeutredning Vintern/våren 2012! :D