• Cattis86

Medgivandeutredning Vintern/våren 2012! :D

Hejsan alla! :D

Här tänkte jag att vi kunde samlas som startar upp/håller på med medgivandeutredning under vintern/våren 2012! :) Skulle vara jätteroligt att följas åt och ha andra att bolla tankar och frågor med!

Min man och jag gick föräldrakursen nu i oktober, och den 15 december var vi på första infoträffen på familjerättsenheten. Den 12 januari ska vi göra stora djupintervjun, och vi längtar så! Det är både jättenervöst och jätteroligt på samma gång.. :)

Hur långt har ni kommit?

• Svar på tråden Medgivandeutredning Vintern/våren 2012! :D
  • Vadholmen

Vi väntar också på att få läsa vår hemutredning. Hoppas att det blir nu i veckan!

• strawberryshortcake

Hallåj! :)

Vi ska på föräldrarutbildningen i Skåne nu vecka 3 + 5. :)

Familjerätten i Klippan trodde att medgivandet skulle vara klart innan sommaren - går det verkligen så "fort"?

Jag är jättenyfiken på utbildningen och vad man gör EFTER utbildningen - vart börjar man?

• Jockelina

Hej denna trådan passar oss bra. Vi påbörjar vår föräldrautbildning med start sista lördagen i januari och sedan de två första lördagarna i februari. Vi har ett första info möte för hemutredning inbokat till den 12 januari. 

Vi har stått i kö hos AC i ett år och två dagar och så gick vi med i ytterligare en förening i december förra året tror det är BFA.

Vi håller samtidigt på med vårt sista landstingsfinansierade IVF försök med äggplock vecka 6.

Vi har mycket på gång samtidigt helt enkelt.  

• JRS
    strawberryshortcake skrev 2012-01-03 21:25:57 följande:
    Hallåj! :)

Vi ska på föräldrarutbildningen i Skåne nu vecka 3 + 5. :)

Familjerätten i Klippan trodde att medgivandet skulle vara klart innan sommaren - går det verkligen så "fort"?

Jag är jättenyfiken på utbildningen och vad man gör EFTER utbildningen - vart börjar man?

Hej. kul med föräldrautbildningen =) den tyckte jag va jättebra, mycket anknytning, diskussioner och jättekul att träffa andra i samma situation.
    Om ni har tur kan det gå så fort. Vi gick kursen augusti-oktober. Utredningen november-december och ska upp i nämnden i februari. Så det är väl rätt fort det också som jag har förstått.
    Jag är ingen expert men vi gick till väga så att här i alla fall. 1 ställ er i kö hos en organisation och ansök om att få påbörja medgivandeutredning om ni inte redan gjort det. Gå på info möte med kommunen. Där får ni reda på vad ni behöver till utredningen, dokument, personliga brev mm. Det kan du börja med lite smått medan du väntar på att för starta utredningen. Annars finns det inte mycket man kan göra förren man fått medgivandet tror jag.

• JRS
    Nahoj23 skrev 2012-01-03 13:04:28 följande:
    Idag kom hemutredningen på mail, ska läsa igenom allt när jag kommer hem.
    Kul=)
    Vi har kötid hos BFA sedan 2008 så vi har betat av all kö i Sverige vilket känns skönt.
    Kul =) va ni nöjda med vad de hade skrivit?
    Kötid sen 2008? det va inte dåligt. Vilken lyx, då är det nästan bara att välja och vraka.
  • VickiLee
    Nahoj23 skrev 2012-01-03 13:04:28 följande:
    Idag kom hemutredningen på mail, ska läsa igenom allt när jag kommer hem.
    Kul=)
    Vi har kötid hos BFA sedan 2008 så vi har betat av all kö i Sverige vilket känns skönt.
    Åhhhh, vad spännande!!! Är jätte nyfiken........är ni nöjda:)?
  • Nahoj23

Hej

Nja, sådär.
    Jag har gjort en hemutredning förut som ensamstående, därav att vi har så god kötid hos BFA. Mycket av det som stod i den utredningen blir ju såklart lika men generellt är det väldigt torrt skrivet.
    Några saker har vi ändrat som i våra öron klingade negativt och inte riktigt stämde vad vi hade sagt.

Vi har redigerat och väntar nu på återkoppling.

Tyvärr har vi trots bra kötid inte så mycket att vraka och välja mellan då vi bara har varit gifta i 6 månader.

• lilllove

Hej!!
    Skulle gärna hoppa in här..Vi har oxå en lång historia med ivf,donator insm. vi har kämpat sedan 2006 men vill nu gå vidare..
     Har gjort föräldrakursen sept.-okt.Hemutredningen nästan klar väntar på att få läsa igenom den nästa vecka..
    Har stått i kö sedan i höstas hos BFA..
    Vi har oxå tittat på länder som Slovakien..Tjeckien..
    När jag gick igenom tråden kändes det som det var mycket genensamt..känns bra att få läsa och dela andras funderingar ,tankar..

• JRS
    lilllove: hej, ni har nästan samma historia som oss och vi verkar ha kommit ungefär lika långt i adoptionsprocessen också, va kul =)  många verkar gå och vänta på sina utredningar nu, det är ju jätte spännande.

Znarkofag: Tur att man kan säga till och de kan ända lite om det skulle vara nått man reagerar på. Vi har också det problemet med giftemål. Vilka länder har ni tittat på?
  • lilllove

JRS: tänkte precis samma tanke som du.. Jag har ju varit inne på din blogg och läst.. kände då att det hade kunnat vara jag som berättade vår historia..Måste säga att den är jätte bra det är så kul att få läsa hur andra tycker och tänker..TACK..

Svar på tråden Medgivandeutredning Vintern/våren 2012! :D