• Cattis86

Medgivandeutredning Vintern/våren 2012! :D

Hejsan alla! :D

Här tänkte jag att vi kunde samlas som startar upp/håller på med medgivandeutredning under vintern/våren 2012! :) Skulle vara jätteroligt att följas åt och ha andra att bolla tankar och frågor med!

Min man och jag gick föräldrakursen nu i oktober, och den 15 december var vi på första infoträffen på familjerättsenheten. Den 12 januari ska vi göra stora djupintervjun, och vi längtar så! Det är både jättenervöst och jätteroligt på samma gång.. :)

Hur långt har ni kommit?

• Svar på tråden Medgivandeutredning Vintern/våren 2012! :D
  • Moa85

Haha oj! Jag ville bara säga att jag är gärna med! Jag och min blivande man ska görs medgivandeutredning i mars-april ungefär :)

• Cattis86

Åh vad roligt Moa!! :) Då måste vi följas åt! Har ni gått föräldrautbildningen? Vart bor ni någonstans?

• JRS

Hej, jag hänger gärna på här om det är ok. vi är i slutet av utredningen. Har gjort alla intervjuerna och hembesöket så nu väntar vi med spänning på att få läsa igenom allt innan det ska upp i nämnden för godkännande i februari. Har ni börjat fundera nått på länder än?

• VickiLee

Vi har påbörjat, skrivit livsberättelser och intervjuats, dock ej enskilt.......verkar inte behövas. Då jag avslutar min utbildning i januari och vill hinna arbeta ett tag, lägger vi utredningen på väntan och återupptar den i mars, på utredarens inrådan. Jag "hänger" gärna med här:)

• Cattis86

Hej JRS! :) Åh vad spännande, då är ni ju snart klara för å skicka det till organisationen då! :D Genom vilken ska ni adoptera? Vi är medlemmar i BFA och har funderingar kring Polen, Ryssland eller Litauen just eftersom deras krav stämmer bra in på oss, och sen ser vi det så att det är en fördel att dem länderna ligger nära Sverige, då blir det kanske "lättare" att ta dem länderna som sitt andra land och man kan åka dit oftare och så.. Fast hur vi än vrider och vänder på det så spelar det absolut egentligen ingen roll.. Men så tänker vi :) Ni då?

Kul Vick Lee! :D Vad skönt att ni verkar slippa dem enskilda intervjuerna! Dem e man ju mest nervös inför ju.. Vet inte varför men d bara känns så :)

• JRS

Hej. Ja, jag hoppas det ska rulla på nu. Vill inget helldre än att skicka in våra papper så snabbt som möjligt. Vi är också med i BFA, vi har velat lite mellan Tjeckien och Slovakien men nu bestämt oss för Slovakien. Vi kom fram till tidigt att europa passar oss bra mycket på grund av kraven. Ålder och giftemål satte "käppar i hjulen" för många andra länder. Men vi är jättenöjda med vårt val =)

• Cattis86

JRS: Vad roligt! På oss passar de flesta länders krav i europa också bra. Men hur är det, när det står att mannen får vara maximalt ett par år äldre som det verkar vara på både tjeckien och slovakien, menar man att mannen får vara max två år äldre än kvinnan då? I såfall skulle inte dem länderna fungera för oss :( För min man är 7 år äldre än mig..

Vi har kollat igenom exakt vilka länder som har krav som passar oss.. Ryssland, Polen, Bulgarien och Litauen är dem som skulle fungera helt och fullt ut.  Bolivia och Thailand skulle också funka (men dit skickar d inga handlingar just nu) Ungern skulle också funka men där känns det som att barnen är lite väl stora (för våran del)..

Det är ju vissa länder som vill att man ska vara religiös och så.. Räcker det inte då att man sjunger i Kyrkans Gospelkör? I såfall skulle jag klara mig där.. Hihi ;) Värre för min man isåfall, som gått ur Svenska Kyrkan för att han tycker att skatten är så dyr.. Hur förklarar man det på ett bra sätt lixom? hehe XD

• Moa85

Hej :) ursäkta för sent svar, vi ska ha fest imorgon så det är hysteriskt mycket förberedelser! Vi börjar fiautbildning i januari-februari, det ska bli jättespännande! Vi är lite nervösa för att den ska fokusera på det negativa med adoption, annars känns det toppen. Vi bor i Sthlm föresten :)
    gott nytt år!

Svar på tråden Medgivandeutredning Vintern/våren 2012! :D