• JRS

Medgivandeutredning Vintern/våren 2012! :D

Hej, jag hänger gärna på här om det är ok. vi är i slutet av utredningen. Har gjort alla intervjuerna och hembesöket så nu väntar vi med spänning på att få läsa igenom allt innan det ska upp i nämnden för godkännande i februari. Har ni börjat fundera nått på länder än?

• JRS

Hej. Ja, jag hoppas det ska rulla på nu. Vill inget helldre än att skicka in våra papper så snabbt som möjligt. Vi är också med i BFA, vi har velat lite mellan Tjeckien och Slovakien men nu bestämt oss för Slovakien. Vi kom fram till tidigt att europa passar oss bra mycket på grund av kraven. Ålder och giftemål satte "käppar i hjulen" för många andra länder. Men vi är jättenöjda med vårt val =)

• JRS
    Catta3: Jag har ingen aning om vilken åldersgräns de räknar på när det står maximalt ett par år äldre, min man är två år äldre än mig så jag har inte haft en tanke på att kolla upp det. Är nog bäst att ringa BFA och fråga.

Vi gick också igenom exakt vilka länder som skulle acceptera oss och sen vilka som passar in på vad vi söker också. Jag vill gärna ha ett land där man kan få ålder 0-3. Annars känns de precis som du sa, lite väl stora för oss. Det är fördelen för oss med slovakien, de söker unga föräldrar till de unga barnen, vilken är perfekt för oss.

Jag har uppfattat det som att olika länder har olika krav på hur religös man ska vara, en del verkar vilja att man ska vara kyrkligt aktiv medan andra verkar kunna leva med att man är troende och medlemmar i svenska kyrkan. Men det är nog bäst att kolla det också med organistionen för att vara säker. Men då är det ju ändå det där med kyrkskatten för din man, haha skulle vara en rolig förklaring att höra =)

Moa85: Såg att du bodde i stockholm så jag antar att du går FIA utbildningen där. Jag och min man gick också i sthlm och jag kan berätta att den var helt otroligt bra. Inget att vara nervös för, den fokuserar absolut inte på det negativa. Visst tas det upp men inte på ett dåligt sätt. Vi hade en kursledare som hette Maria och hon var kanon. Jag längtade till varje tisdag för att kursen va gå bra. Lycka till.
  • JRS

VickiLee: Nej men va synd att det blev så. Jag vet faktiskt inte om det finns fler grupper men den vi var med i va kanon. Både kursledaren och gruppen. Vi hade massa bra diskussioner och jag tyckte hela kursen var väldigt givande. Gruppen hade väldigt trevligt ihop och samtalen fortsatte alltid på rasterna men det var väldigt avslappnad och öppen nivå även under "lektionerna" alla åsikter var välkomna. Hur långt har ni kommit i processen?

• JRS

catta3: haha, jaa det skulle nog lysa igenom rätt ordentligen med den ursäkten. men det låter ju kul =)
    Vi kollade också lite de samma länder som er i början men landade på Slovakien. Får man fortfarande skicka in sina papper till Ryssland som pilotfamilj? För det verkar ju gå lite snabbare, på hemsidan har jag sett att det vart många BB och familjer som börjar komma hem också från Ryssland.
    Vi gick kursen i sthlm, på söder så vi fick pendla en timme men det var det värt. =) jag tycker som du skrev att det va kanon att få bolla lite tankar och erfarenheter med andra i samma situation.

• JRS
    VickiLee: Va olika det verkar vara beroende på var man bor. Vi har inte behövt göra nån nätverks-sammanställning. Låter lite svårt när det inte är tydligare riktlinjer.
    Tre barn sen tidigare, ja det lät ovanligt men jag förstår inte varför det skulle vara nått problem. Det kan väl inte vara annat än bra att ett barn får ett hem och en familj! Kul att lärarna va positiva till att hjälpa till =)
    Hehe, ja man verkligen lever och andas adoption så jag förstår att du blev besviken på utbildning.

Vi har gjort klart utredningen och går och väntar på att de ska skriva ihop det så vi får läsa det innan det ska upp i nämnden i februari. Vi är med i BFA sen i sommras, är ni med i nån organisation än?

Znarkofag: Kul, då har vi kommit lika långt, visst ska det bli spännande att får läsa igenom allt sen =)
  • JRS
    strawberryshortcake skrev 2012-01-03 21:25:57 följande:
    Hallåj! :)

Vi ska på föräldrarutbildningen i Skåne nu vecka 3 + 5. :)

Familjerätten i Klippan trodde att medgivandet skulle vara klart innan sommaren - går det verkligen så "fort"?

Jag är jättenyfiken på utbildningen och vad man gör EFTER utbildningen - vart börjar man?

Hej. kul med föräldrautbildningen =) den tyckte jag va jättebra, mycket anknytning, diskussioner och jättekul att träffa andra i samma situation.
    Om ni har tur kan det gå så fort. Vi gick kursen augusti-oktober. Utredningen november-december och ska upp i nämnden i februari. Så det är väl rätt fort det också som jag har förstått.
    Jag är ingen expert men vi gick till väga så att här i alla fall. 1 ställ er i kö hos en organisation och ansök om att få påbörja medgivandeutredning om ni inte redan gjort det. Gå på info möte med kommunen. Där får ni reda på vad ni behöver till utredningen, dokument, personliga brev mm. Det kan du börja med lite smått medan du väntar på att för starta utredningen. Annars finns det inte mycket man kan göra förren man fått medgivandet tror jag.

• JRS
    Nahoj23 skrev 2012-01-03 13:04:28 följande:
    Idag kom hemutredningen på mail, ska läsa igenom allt när jag kommer hem.
    Kul=)
    Vi har kötid hos BFA sedan 2008 så vi har betat av all kö i Sverige vilket känns skönt.
    Kul =) va ni nöjda med vad de hade skrivit?
    Kötid sen 2008? det va inte dåligt. Vilken lyx, då är det nästan bara att välja och vraka.
  • JRS
    lilllove: hej, ni har nästan samma historia som oss och vi verkar ha kommit ungefär lika långt i adoptionsprocessen också, va kul =)  många verkar gå och vänta på sina utredningar nu, det är ju jätte spännande.

Znarkofag: Tur att man kan säga till och de kan ända lite om det skulle vara nått man reagerar på. Vi har också det problemet med giftemål. Vilka länder har ni tittat på?
  • JRS
    lilllove skrev 2012-01-06 16:13:55 följande:
    JRS: tänkte precis samma tanke som du.. Jag har ju varit inne på din blogg och läst.. kände då att det hade kunnat vara jag som berättade vår historia..Måste säga att den är jätte bra det är så kul att få läsa hur andra tycker och tänker..TACK..
    Tack, kul att du gillar den. För mig känns bra att få skriva av sig sina tankar nånstans. Lustigt att vi verkar har så lika upplevelser =) Såg att ni också funderat på Tjeckien och Slovakien, de va våra förstahands val också. Jag gillar tanken på ett land som inte är så långt bort så man kan åka tillbaka. Sen stämmer kraven in bra på oss speciellt slovakien som söker unga par. Hur kommer det sig att ni tittade mest på östeuropa?
  • JRS

Vi fick hemutredningen idag, så nu har vi läst igenom den och gjort lite anteckningar men det känns jättebra =)

lilllove: Jag tror det är så för många. Man väljer ut de länder man tycker passar sen blir de det som känns bra. Man bara känner att det är rätt. =) men jag gillar också att det ligger nära och att barnhemmen verkar ordentligt skötta. Självklart är väntetiden rätt fördelaktig också. Prata med BFA sen och hör vad de säger om länder och åldrar. Tjeckien har ju lite mindre barn 0-2 och jag har för mig att de inte har några ålderskrav på föräldrarna heller.

• JRS

Lilllove: va tråkigt att ni blev nekade syskon. Låter ju konstigt, jag fick uppfattningen när vi gjorde utredningen att man lite fick välja själv om man klarar av det eller inte. Knepigt resonemang att man duger som förälder men inte till två. Bra att du inte låter det slå ner dig. Kämpa vidare. Hoppas du fick tag på BFA idag och de hade svar på dina frågor. Blåval: om ni har mycket tankar och lite osäkerhet kan jag verkligen rekomendera föräldralursen. Att lära sig mer och få chansen att diskutera med andra i samma situation är väldigt givande och man mognar verkligen i sitt beslut. Kanske kan vara nått att tänka på. Lycka till =)

• JRS

Blåval: Vi gick på informationssamtal med kommunen, lite om hur processen går till mm. Inget bindande, man får lite blanketter och sånt. Dom ger dig i alla fall information om var i din kommun eller vart i närheten ni kan gå föräldrakurs. Sen är det bara att anmäla sig till dem, lite kostsamt men det är väl bara att vänja sig, så är det med det mesta i adoptinsvärlden =)

• JRS

Hemma hos oss har vi vart lika delaktiga skulle jag säga, delat upp alla samtal mm efter hur det passar våra scheman bäst. Lite svårt att gör allt från jobbet. Både jag och mannen är superivriga och längtar jättemycket. Det är kul att se honom så engagerad för jag trodde nog i början att det skulle vara jag som skulle få sköta det mesta. Vi blir 26 och 28 i år. Lilllove: har ni fått ert medgivande än? Kul att det gick med BFA :)

• JRS
    leia83 skrev 2012-01-14 10:11:02 följande:
    Nu har vi äntligen startat vår utredning efter 6 månaders väntan :) vi är lyckliga och nervösa.
    Men har en fråga till er, under 2007 hade jag en sjukskrivning på 6 månader på grund av en krisreaktion efter missfall, Hur ska jag lägga fram det för utredaren?
    I övrigt är vår historik bra. Inget hos polisen, kronofogden osv. God ekonomi, bor i hus och varit tilsammans i 8 år, gifta i 4. Tror ni hon lägger stor vikt vid min sjukskrivning?
    Jag tror absolut inte du behöver oroa dig för det. Nu vet jag ju inte hur eran etredare kommer vara men jag har också vart hemma sjukskriven av samma orsak och det va verkligen inget de hakade upp sig på. De ville bara ha förklarat för sig varför jag vart hemma och att det va bearbetat och klart vilket det absolut är för oss. Men jag skulle nog vara ärlig om det och säga som det är. lycka till =)
  • JRS

lilllove: Tack =) va snällt av dig
    Vi har också blivit rekomenderade av våra utredare men inte gått upp i nämnden än.
    Längtar verkligen efter att få medgivandet i handen. =)

• JRS

kul att BFA gav er ok angående åldern. jag förstår precis vad du menar. =) aldrig har väl tiden gått så sakta som när man väntar på sitt medgivande. Vi velade också otroligt mycket mellan Slovakien och Tjeckien, de har båda fördelar och nackdelar. Svårt, men det blir nog bra oavsett =)

kram

• JRS

Jaa du. Som jag sagt stod vi tidigt mellan Tjeckien, Slovakien och Taiwan. Taiwan gick bort direkt för vi passade inte in på deras krav. Sen därefter velade vi länge mellan de andra två. Vi passade in på bådas krav och de passade in på våra önskemål. Några av fördelarna vi speciellt gillade var att det bara är en resa. Även att de ligger så pass nära att de är lätta att åka tillbaka till. Att åldern var mellan 0-3 och inte högre. Sen va det väldigt betryggande för oss också att läsa om barnhemmen och se bilder därifrån. De verkar väldigt välskötta och barnen verkar ha det bra.

Det som till slut va avgörande var två saker. För det fösta gick BFA ut med att de sökte föräldrar till Slovakien så det var kortare väntetid och framförallt att de sökt unga föräldrar till de yngsta barnen. Vi är 25 och 28 så det passar oss perfekt. Det andra är att jag kom i kontakt med andra som adopterat från Slovakien som berättade om hur det gått till och hur bra allt fungerat och det gjorde att vi kännde oss väldigt trygga i att slutligen välja Slovakien.

Men, vi har inte skickat in vårt medgivande till BFA än så de har inte läst igenom den och sagt sitt. Så det är väl inte helt hugget i sten. Men skulle de inte rekommendera oss något annat av bra anledningar så håller vi nog kvar vid vårt val.

kram

• JRS
    Znarkofag: jag har inte frågat specifikt om FAS skador, men jag frågade om östeuropa överlag. Och de kan till viss del vara lite överdiagnoserade. Ofta behöver barnen bara lite stimulans och kärlek så kommer de snabbt ikapp men som sagt vet jag inget direkt om FAS och jag vet heller inte riktigt hur många som är överdiagnoserade och vilka som är verkligt sjuka. Men jag tror att med tanke på hur adoptioner har ändrats med åren så måste man alltid till viss del vara beredd på att det kan vara nått fel oavsett vilket land man väljer. Det är väl mest en fråga om vad man själv klarar av. Listan för olika "sn problem" är lång. Vi känner att vi klarar av vissa men är inte redo för andra. Vilket land är ni mest intresserad av om ni går utanför europa?

Leia83: Kul att hon har fått en så bra uppfattning av dig. Min sjukskrivning står också med i vårt medgivande men jag måste säga att hon har formulerat det väldigt bra, så att jag inte känner mig så orolig över det. Sen skulle jag väl kanske gärna radera det stycket helt men det går inte så jag är tacksam över att hon skrivit det så bra som möjligt. Skrivit krisreaktion istället för depression, lagt till att det är bearbetat mm. Man ska få läsa igenom allt innan det skickas in till nämnden och vi fick gärna komma med önskemål om korregeringar. Så det kanske kan vara lite lugnande om du inte skulle känna att det de skrivit känns bra så kan du ju alltid påpeka det. Hoppas det går bra =)
Svar på tråden Medgivandeutredning Vintern/våren 2012! :D