Inlägg från: IdaVasterflo |Visa alla inlägg
  • IdaVasterflo

Vi som väntar smått i September 2012

Edds: Håll brösten varm! Jag hade någon slags "stockning" när jag väntade Irma. Just i början då brösten började svälla. Det blev som en stor, hård kaka över nästan hela högra bröstet. Ont som bara fan gjorde det! Det var i juni, men det snodde lite kallt. Jag tar inte risken att få något liknande igen!

• IdaVasterflo
    Edds skrev 2012-05-03 23:55:28 följande:
    Det får bli tjockt med tröjor då! Tack för svaren :) de är så jobbig tid bara då vinterjacka är för varmt och sommarjacka för kallt,,

Ja det är knepigt. Annars kan jag tipsa om amningsinlägg i ull. Håller brösten varma, men Andas, så man blir inte svettig. Har ett par som jag använde flitigt när Irma var nyfödd. Är också väldigt hygieniska om man läcker mjölk, då de är naturligt bakteriehämmande.
  • IdaVasterflo

Wolf och wiklara: Jag bor ju också i Västernorrland! Vad många vi är! Annars är det svårt att pricka in folk som bor nära.

• IdaVasterflo
    Maglan skrev 2012-05-04 12:07:11 följande:
    Jag bor också i Västernorrland... :)
  • IdaVasterflo
    Wolf skrev 2012-05-04 13:50:36 följande:
    Ni från västernorrland, vars bor ni?
    v.23

Sollefteå! :)
  • IdaVasterflo
    Edds skrev 2012-05-04 16:00:53 följande:
    Jag får gott och väl välkomna den andra bristningen.. en i naveln och en på kärlekshandtaget ;D nu är det verkligen tur att ha en man som påpekar hur vacker man är i hans ögon.. !
    Ja bristningar är alltid lika "roligt"...  Har min beskärda del av gamla, blekta. Men inga nya än så länge. Man kan ju alltid hoppas att man slipper nya. Drömmer Inte särskilt troligt dock! 

H K J skrev 2012-05-04 17:17:05 följande:
    Hej! Är i v. 21 + 1 idag. Sedan nga dagar känner jag ett lite hårdare parti i jämnhöjd med naveln fast ca 10 cm ut till höger. Är det ngn som har koll på om ngt organ eller om det är livmodern? Man inbillar sig att det är annat än vad det förmodligen är... Men ngn annan kanske upplever eller upplevt detsamma? Det är farligt att ställa diagnoser eller liknande i sådana trådar, så vet ni inte behöver vi inte spekulera vidare om det. :) annars får jag vänta några veckor till tills mitt nästa bm-besök! Ha en skön kväll allihopa!
    Du borde kunna känna livmodern där nu. Jag är i vecka 21+3 och känner livmodern ungefär 5 cm ovanför naveln. Det brukar kunna kännas hårdare där bebis ligger och trycker, helst om h*n ligger med ryggen mot livmoderväggen. Men hör med barnmorskan du! 

• IdaVasterflo
    Edds skrev 2012-05-04 19:44:12 följande:
    vilken tur att jag är en liten blekfis sen då kanske de flyter ihop hehe :) Ne men för all del, gärna en bristning för varje underbar dag det är att vara gravid om jag så måste  !
    Ja det är ju absolut värt det!  Bara man aktar så man inte solar magen för mycket första sommaren så brukar de blekna bort rätt bra. 
  • IdaVasterflo
    Edds skrev 2012-05-04 21:00:48 följande:
    ja men precis !! får hålla mig i kläderna :D

- Vet någon här föresten hur det är med målarfärg / lasylfärg och tapetklister och sådär nu för tiden när man är gravid ? Önskar ju så gärna att jag kan hjälpa till med nånting denna sommar med huset, kanske måla interiör/exteriör eller tapetsera eller nånting !! (jag ska ju måla om barnsängen och mamma säger att jag inte skall vara i färglukt? men var inte de förr i tiden som färgen var farlig att andas in med farliga lösningsmedel etc?)
    Nästan all färg är ju vattenbaserad nu, så det ska inte vara någon fara. Dock så är det bra om man ändå står på något ställe som är väl ventilerat när man målar. Och använd gärna ansiktsmask. Finns att köpa med kol/partikelfilter på de flesta ställen inom färgfackhandeln. 
     Tapetklister tror jag inte är någon fara alls med! Våtrumsfärg är oftast ganska stark, så sådan ska man helst hålla sig borta ifrån när man är gravid. Men väggfärg, uteakrylat och vattenbaserad lackfärg är helt okej att måla med. 
    Det finns ju speciell väggfärg som ska vara extra skonsam, men jag tror inte det gör så stor skillnad mot för vanlig väggfärg. 

Jag målar lite titt som tätt. Dels så håller vi på att renovera i vårat hus, och sedan så renoverar jag upp en hel del gamla möbler också som jag oftast målar. 
  • IdaVasterflo

Åh, har ni märkt hur sjuuukt gott det är med vattenmelon!? haha 

Ska säga Hej och välkommen till ajaj och H44 också!    

Jag har bf den 10 September, och jag fullkomligt struntar i vikten numera. Det kändes väldigt jobbigt i början med vikten, men jag har släppt på det nu. Självkänslan kommer med magen! Sedan får man väl tampas när det väl är färdigt..  

Jag håller på för fullt med att sortera barnkläder. Har hämtat hem alla 7 lådor som stått i svärmors förråd och gått igenom dem. Herregud! Vad tänkte jag med när jag packade dem? Det är kläder i storlek 62-86 och jag har tydligen bara packat ner alla kläder eftersom. Fläckiga, urtvättade, trasiga. Allt! Så det blev en sopsäck till klädinsamling och en sopsäck till soptippen. Resten har jag tvättat och håller på att stryka och vika ner i genomskinliga plastlådor. Ordning och reda!

• IdaVasterflo
    Em skrev 2012-05-07 17:27:07 följande:
    Välkomna H44 ( Helsingborgare??) o Ajaj!! Jag är beräknad 24 (17:e enl sista mens) eller ul o har gått upp 6,5 kg ! Nöjd ändå! I denna tiden med storebror hade jag säkert gått upp det dubbla....men tänker lite som Ida, tar tag i det sen o tänker svulla hela sommaren i min stora crav - GLASS!!! Nu blir det lax o romsås, det näst bästa efter matjessill med gräddfil
    hah, trodde nästan det var jag som skrivit det där inlägget.. Jag är också helt galen i glass den här graviditeten, och har just ätit Lax och romsås!  
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012