Inlägg från: IdaVasterflo |Visa alla inlägg
  • IdaVasterflo

Vi som väntar smått i September 2012

Alicias skrev 2012-06-12 12:22:39 följande:
    behöver er hjälp!!!

Min arbetsgivare på ett av mina arbeten ringde nyss och hon håller på att fylla i mina föräldrapenning papper. Hon undrade för vilken period hon skulle fylla i min inkomst? För det här året eller förra året? Jag antog att det var det här året, senaste 6 månaderna typ.

Vet ni? 
    Har du en timlön så ska det väl fyllas i din nuvarande timlön och sedan hur många timmar du jobbat det senaste året.  Men har du fast månadslön så ska det väl fyllas i senaste månadslönen och sedan hur mycket du jobbat senaste året. Eller är det jag som fått allt om bakfoten? 
  • IdaVasterflo
    Till er med nervösa pojkvänner:  Jag känner igen det där beteendet att killen måste göra så mycket kul som möjligt innan bebisen kommer. När jag väntade min första dotter så var min man likadan. Fast han har aldrig varit så att han vill ut själv och hänga med sina kompisar, för då får han så dåligt samvete att jag blir utanför och så kommer han att sakna mig sååå mycket att han inte kan ha roligt... Så jag fick snällt följa med på allting han ville göra. I början när vi upptäckte att jag var gravid så sa han att han skulle vara "sympatigravid" med mig och inte dricka alkohol eller något sånt. Jo tjena!! Jag fick hänga med på diverse fester hela den vintern. För alla kunde ju vara "sista tillfället, man vet ju aldrig"   Suck!  

Kommer aldrig att glömma när det var kinesiskt nyår det året (vad Det nu ska vara att fira av oss!?) det var i Februari och jag hade 4 veckor kvar till BF, var tjock som attan och svullen hela tiden. Då hade någon hyrt en lokal där fest skulle hållas. Det gick ju bra hela kvällen och jag hade trevligt. Men klockan 2 på natten kommer de på att vi ska gå hem till någon och käka natt-mat.. Bara att promenera dit då. Klockan 4 var det äääntligen dags att gå hem. Jag och min man hade 6 kilometer hem och det var -28 grader kallt ute! Jag skyndade mig så fort jag kunde för jag var så less, och trött och frös. Och min man som går samtidigt som mig, halkar efter och går typ 20 meter bakom mig och ropar: "Idaaa, vänta på mig! Gå inte så fort.. "(med ledsen min) hahaha. Det har ju han fått höra sen. Måååånga gånger!!  

Jag tror att det där är någonting som drabbar alla blivande pappor första gången. De tror liksom att nu kommer de aldrig mer kunna göra något roligt. Men så är det ju förstås inte! Så fort första spädbarnstiden är över så går man sakta tillbaka till vardagen. Man får hjälpas åt och ta hänsyn till varandra så man kan turas om att få tid till att hitta på saker man vill göra. 

nu kan min man inte fatta själv att han var så angelägen till att festa och "ha kul" medan jag var gravid då första gången. för han var inte så innan, och har inte varit så efteråt heller. Och han skäms ganska rejält över det också. 
  • IdaVasterflo

Jag var i alla fall till barnmorskan igår. Hade lite högt övertryck och lågt HB.
    Kommer jag dit och säger att jag mår så bra så, och så ska hon ta järnvärde och jag säger "ja det är det nog inget fel på". Och när hon tittar så ligger det på 100!
    "Oj då, vad var det här för ett järnvärde?" säger hon, "du måste börja med järntabletter på en gång! Känner du dig inte trött eller något?"   Och jag sitter som ett frågetecken. Inte har jag varit så särskilt trött eller något sådant!

Men men, jag tog två duroferon igår och tänker fortsätta med det ett tag, så får vi se om jag sänker det till en om dagen sedan. Och min man har planerat in maträtter med rött kött hela veckan tror jag! haha (det tyckte ju han var synd!) Vilken tur att vi just har köpt hem 10 kilo ekologiskt black anguskött från en närliggande bondgård då.

• IdaVasterflo
    Angie99 skrev 2012-06-16 13:23:57 följande:
    Ida: Glad Att du stod ut! Jag hade nog tagit en taxi hem så fort det föreslogs nattamat vid 2!

Tips om järntabletter. Jag blev jättedålig i magen av mina och slutade ta dom men då tipsade BM om att ta dom innan man gick och la sig, och det har funkat! De ska vara känsliga för att blanda med vissa typer av mat och därför ska man undvika att ta dom på morgonen.
    haha, ja men jag var nog också hungrig! 

Jaha! Min barnmorska sa det samma till mig igår men aldrig varför man skulle ta dem på kvällen. Så då vet jag det!  
  • IdaVasterflo
    LillyRose skrev 2012-06-16 15:55:07 följande:
    Äter niferex och jag blir så hård i magen så jag spricker varje gång jag ska göra nummer 2 . Hatar det och jag skiter nu att ta dem varje dag får bli varannan! Hellre då att jag är lite trött än att blöda på toaletten
    Usch vad jobbigt! Har du inte testat någon annan järntablett? Duroferon funkar jättebra för mig. Blir nästan inte alls påverkad av dem. Niferex och hemofer däremot blir jag jättedålig och hård i magen av. 
  • IdaVasterflo
    LillyRose skrev 2012-06-16 16:37:32 följande:
    Ska göra glukosen på måndag måste fråga då!
    ja gör det! Du ska ju inte behöva ha sådana besvär.
  • IdaVasterflo
    Edds skrev 2012-06-17 12:14:21 följande:
    jäkla skitunge säger jag... Det har varit helt stilla nu sen tidigt imorse när jag vaknade , inte en uns till rörelse inifrån magen.. det har blivit mindre och mindre rörelser för varje dag nu de senaste dagarna..

har suttit stilla på jobbet, sjukt lugnt idag, har druckit tre stora glas med vatten och isbitar i så jag fick brainfreeze men ingen rörelse, jag har knölat på magen, ingen respons...  

det känns inte bra :(
    Hoppas du varit in redan. Annars så gör det!
    Vill inte skrämmas, men om det skulle vara något så spelar varje timme, varje minut roll!

Bebisar kan ju ha dagar då de är ovanligt lugna, men om rörelserna har minskat så under flera dagar tycker jag absolut att man ska kolla upp det snarast. 
  • IdaVasterflo
    Edds skrev 2012-06-17 15:54:51 följande:
    Jag kom just hem från jobbet och lagt mig i sängen, sambon klämde lite på magen och hittade fötter och rumpa och massor med delar som tröcks ut, medan jag grät ungefär en kvart.. Eller rättaresagt störtbölade! Men sen la jag en väckarklocka mot magen och jäklar vad det började böka omkring och så lyssnade jag med mitt Angelsound och det lät som det gjort hos barnmorskan:) men jag ska ändå ringa och prata med dom så jag kan få en förklaring till varför den rör sig mindre.. Hjärtljuden låg långt ner vid troskanten så gissar att huvudet ligger neråt och ryggen utåt som den gjorde hos bm i måndags men det är min egna teori :)

Ja ibland så lyckas de gömma sig ordentligt. Helst om bebisen ligger långt ned och med fötterna inåt så kan det vara svårt att känna de lugna rörelserna. Men jag tycker ändå att man alltid ska åka in och kontrollera om man känner att rörelserna minskar. En ctg-kurva är ju aldrig fel att göra. :) skönt att det känns lugnare för dig nu i alla fall!! :)
  • IdaVasterflo

Hej hej tjejer! :) verkar som att vissa av er har haft en tuff helg. Hoppas ni känner er piggare nu! :) Själv har jag haft en supermysig helg. Midsommarafton hade vi middag hemma hos oss med våra närmaste vänner och de flesta av mina syskon. Det blev en helkväll med god mat, vackert väder och hysteriska skratt-attacker! Gick och lade mig klockan fyra på midsommarnatten när solen gått upp igen. Haha! Min dotter Irma (som också varit uppe till sent) vaknade inte förrän klockan 11 på midsommardagen, så vi fick i alla fall sova ut ändå. Sedan var jag och Irma på cirkus maximum på lördagskväll, och det var en mycket spännande föreställning. Så jag är helt nöjd med lin helg! ................... Idag har vi varit och hämtat ut barnvagnen som kom med posten i förra veckan. Det blev en Cresent classic 2012- black denim, men den får vara nerpackad tills det är dags att använda den! :)

• IdaVasterflo

Dag och natt: oj då, det lät inte roligt att få reda på det om din pappa. Vissa är så tjuriga när det gäller sånt där, ska aldrig oroa i onödan, eller vad de nu får för sig. Hoppas att han mår bra nu i alla fall! :)

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012