Inlägg från: Kaksmulan1 |Visa alla inlägg
  • Kaksmulan1

Vi som väntar smått i September 2012

Går också in i vecka 6 idag. Gött

• Kaksmulan1

Kavajen, fast varm brie får du äta, och brietårta med nötter på och ringlad honung.... Mums! Läste det i min mammapraktika (bästa boken Ever)

• Kaksmulan1

Undvik opastöriserad mjölk

Opastöriserad mjölk kan innehålla listeria. Därför bör man undvika det under hela graviditeten.

Ost som är gjord på opastöriserad mjölk kan också innehålla listeria, men vanliga hårdostar och mjukost i tub eller plastask är det ingen fara med.

Dessa ostar går bra att äta: Hårdost, till exempel Grevé, Präst och Herrgård Parmesanost Mjukost och annan bredbar ost i tub eller ask, gjord på pastöriserad mjölk Fetaost gjord på pastöriserad mjölk Mozzarella, Ricotta, Halloumi går bra om de är nyförpackade Keso. Undvik de här ostarna: Mögelostar, till exempel Brie, Camembert, Gorgonzola och Chèvre Kittostar som Vacherol, Taleggio och Munster Färskostar och annan mjuk ost gjord på opastöriserad mjölk Fetaost gjord på opastöriserad mjölk. Alla ostar kan användas i matlagningen om man hettar upp dem till minst 70 grader, alltså tills det bubblar. Då dör eventuell listeria.

så fram med stektermometern!!
    http://aubeurresalee.wordpress.com/2011/04/05/ett-maste-till-ostbrickan-varm-brie-med-pinjenotter-och-valnotter/

http://www.recept.nu/1.128136/monika_ahlberg/smaratter_tillbehor/agg_mejeri/monikas_brietarta_med_frukter_och_notter

• Kaksmulan1

FruFH. Ja, har en son på snart 2 år. Och det är en del folk i tråden, inte lätt att komma ihåg allt. ;)

• Kaksmulan1

Lite ledsen ikväll. Min man är så himla avvaktande till hela graviditeten. Känns inte som om han är glad. :( visst, man vet ju aldrig hur det går och vi har ju haft missfall och så men jag tänker inte alls i de banorna nu, känner mig säker på att detta kommer gå bra. Önskar bara att han inte va så himla reserverad.

• Kaksmulan1
    FruFH skrev 2012-01-07 21:21:16 följande:
    Nej vad tråkigt!
    Helt spontat tänker jag: prata med honom om hur du känner. Han är kanske inte alls medveten om att det sårar dig. Kram

han vet.. han är bara otroligt jordnära och logisk. var samma sak när vi väntade sonen, hans reaktion kom väl i v12 -13, när han andades ut lite efter kuben. får hoppas att det blir bättre med tiden..
  • Kaksmulan1
    Smurfan87 skrev 2012-01-07 21:28:05 följande:
    Jag känner också så. Min sambo är också väldigt avvaktande. Tror att det beror på osäkerhet då barnet blivit till med spermadonator. Men jag tror inte han vill visa att han är glad eller om det bara är så att som många brukar säga att män inte förstår på samma sätt förrän de sett bilder eller tom har barnet i sina armar.....

min man va definitivt inte käslomässigt med förrän han höll lilleman i sina armar, sen va det kört, love at first sight Hjärta
  • Kaksmulan1

Missförstå mig rätt men varför denna "hysteri" (kom inte på nått bättre ord) med tidigt vul? Alltså, ni som haft x, det köper jag rätt av men alla andra. Minns att jag blev så förvånad förra gången på inskrivningen då det ingick ultraljud, det va i v.10 och jag hade inte haft en tanke på att jag skulle få se bebisen då. Visst, jag vet mer nu, och haft missfall, men jag skulle ju behöva göra vul varje dag om jag skulle nojja över riskerna, för missöden kan ju ske när som... Men men, det är ju bara mina funderingar runt ämnet.

• Kaksmulan1

LillaM, jo men det är skillnad, din BM vill detta. Menade alla dessa privata VUL. Och! Jag menade verkligen inget ont med mitt inlägg, blir fundersam bara vad det kommer sig av och om jag också borde jaga privat VUL... Men men

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012