• Edds

Vi som väntar smått i September 2012

splink: Vad skönt att det känns bättre nu, livet är inte alltid lätt ! Ibland är det en turbulent berg och dal bana... tänk att jag och min sambo efter 10 års tjaffs hit och dit, tillslut bestämt och insåg att det är varandra vi älskar. Och jag tror att tiden är den rätta, för hade vi gett oss in i något involverande tidigare än så, så hade allt gått åt skogen.

Jag har några gånger funderat över min anknytning till bebis. jag har ifrågasatt mitt engagemang och kärlek till många runt omkring mig. jag har lite svårt att känna överväldigande , men samtidigt är jag världens lyckligaste, jag tror att när man får se bebis på rul och sådär så känns det mer på riktigt, för det är samma här, det tog tid för bebis att bli till och man är hela tiden orolig att någonting skall hända. Det är självplågeri men samtidigt så funderar man ju hur tusan det är möjligt att just JAG skall ha sån tur att få den finaste bebisen i världen. Ja ni förstår, vilka otroligt tunga tankar man har ibland, och ibland är man som i ett lyckorus. Som tur är så vänder det snabbt, och det känns som något som följer med på köpet :) Jag älskar mitt barn otroligt mycket redan, det har jag gjort från första stund, trots att jag varit rädd mesta dels av tiden... men det växer nog fram, det känns som att det växer och blir starkare för var dag som går bara man tillåter det och det har jag bestämt mig för att tillåta nu :)

• Edds

från det ena till det andra: många har antytt att jag är väldigt stor redan, så träffade jag min farmor och farfar och faster idag, som inte sett mig än då de bor i en annan stad. Och farfar kläcker ur sig att han har 2 syskonpar som är tvillingar !! nu blev måndagen helt plötsligt än mer spännande...

• Edds
    Superbia skrev 2012-04-13 23:22:38 följande:
    Haha, ja det finns många överraskningar att få på RUL Skrattande
    Vilken typ av tvillingar är dom, enäggs eller tvåäggs?
    enäggs ! :) men ju mer jag tänker på det så tror jag inte att det är så, men man vet ju aldrig ! jag tror bara jag är stor och så är det :) men man vet aldrig !
    Skrutt 83 skrev 2012-04-13 22:28:09 följande:
    Splink: Tror med säkerhet att dina mf och det som varit har påverkat att du inte vågar knyta an på samma sätt som vid din förra graviditet. Som du säger så vet man nu vad man förlorar på ett annat sätt, när man är gravid första gången är man lyckligt ovetande om vad som kan hända på något sätt. Åtminstone är det så jag har känt denna gång, med sonen kände jag inte alls samma oro att något skulle gå fel eller att han skulle vara sjuk på något sätt som jag gjort den här gången. Jag har inte haft svårare att knyta an men däremot känt väldigt mkt oro för att jag skulle få mf, att barnet ska dö i magen, att förlossningen ska gå fel att den lilla ska vara sjuk osv.. Hade ett mf mellan sonen och denna grav som nog spätt på oron.

Å du, oroa dig inte för att du inte knutit an, den oro du känner för att förlora barnet visar i alla högsta grad hur mkt du älskar det!

Apropå oro, jag känner en rädsla för att jag inte ska kunna älska detta barn lika mkt som jag älskar sonen. Är det möjligt att man kan älska en till lika mkt som jag älskar honom? Antar att det är vanligt att oroa sig för detta och alla säger att man älskar dem lika mkt men ändå finns oron där.. Nån annan som känner likadant?
    min mamma berättade (får berätta utifrån henne då detta är mitt första barn) Men jag var hennes första barn, och hon älskade ( älskar)  mig över allt annat !!! När hon blev gravid med min lillebror så var hon jätte jätte rädd att hon inte skulle kunna älska honom lika mkt som jag, att han inte skulle vara lika speciell.. men hon sa att det var en oro och rädsla som hon inte behövde, hon tvivlade inte en sekund sen när han var född ! Men jag tror att även de är en oro som är ganska vanlig !!
  • Edds

kan synen försämras när man är gravid?

• Edds
    Lemis skrev 2012-04-14 09:18:39 följande:
    EDDS: min syn blev sämre i förra graviditeten och jag frågade barnmorskan som hade upplevt att många kännt så.
    Det har något med ökad vattenmängd i kroppen osv.  
    hmm.. för jag har glasögon men de använder jag bara när jag kör bil. nu ser jag knappt texten på datorn....
    Superbia skrev 2012-04-14 09:24:36 följande:
    Enäggs är inte ärftligt Flört
    jaa jag läste de :D pjuh hehe men man kan ju aldrig veta ! dubbelt upp vore en gåva, men omvälvande
    jag tror dock att det bara är en :)
  • Edds
    idamarja skrev 2012-04-14 14:57:04 följande:
    Du är verkligen inte ensam, nu med andra barnet har jag inte tid på samma sätt att oroa mig,men när jag väntade sonen var jag jätteorolig, precis som du, att min sambo skulle dö ifrån mig, att han skulle lämna mig oroade mig inte. När vi var ifrån varandra ca en månad när han var till fjälls på sommaren o jag för stor för att följa med så grät jag varje gång han ringde, ganska dumt eftersom han ringde sällan o med satelittelefon som hörs dåligt o är svindyr att ringa med, men vad hjälpte det, jag grät för att han var borta o ja grät för att ja var glad att höra ifrån honom :)

Det har jag hört många som oroar sig för, första bilfärden hem, o det e väl kanske inte så konstigt men det viktiga är att inte låta oron ta över hand, för hur det nu än är så måste man ju ta bebisen med i bilen då o då, i synnerhet som vi bor :)   
    jag hoppas jag slipper vara ensam alls denna graviditet =)

Föressten är det någon som vet om man kan äta torrkött när man är gravid? ;) Gissar att ni från södra sverige kanske inte äter det allt för ofta, men vi har ett torkat renhjärta liggandes här hemma och det bara vattnas i munnen på mig men jag vill inte sluka i mig det om det kan vara farligt... det är ju altså inte tillagat utan bara jätte saltat och torkat .....
  • Edds
    TheFamily skrev 2012-04-14 17:48:30 följande:
    Edds: he he ni norrlänningar är bara för sköna! Kram
    Hahah jaa ;)

så sjuuukt gott är det, så jag hoppas det inte skall vara ngn fara, skall fråga min BM :) Hon kanske säger som GammE att man kan frysa det först :)
  • Edds
    Dag och natt skrev 2012-04-14 18:29:11 följande:
    Det är ju en riktig delikatess rökt renhjärta! Vi köpte det till min svärfar för nån månad sen när han fyllde jämnt men jag vågade ju tyvärr inte pröva det pga graviditeten men det ska jag verkligen göra när jag är fri att äta vad jag vill igen.  
    det ÄR verkligen det... ååå nu får vi sluta prata om det, annars kommer jag äta den där utan att kunna stoppa mig själv .. !! hahah
  • Edds

fast detta är inte rökt alls :) bara torkat, det har hängt uppe på nocken av hustaket och torkat över vintern =)

• Edds
    Dag och natt skrev 2012-04-14 18:39:03 följande:
    Missade det men det är kanske lika gott det med!
    fruktansvärt gott :)
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012