• splink

Vi som väntar smått i September 2012

jojoglad skrev 2012-04-20 16:25:58 följande:
    Hej alla!

Har inte skrivit på evigheter, med vad det går snabbt framåt här! Sparkar, RUL och magar, härligt!
    Jag är i vecka 19 nu och har känt av små rörelser från bebisen, helt underbart!

Tänkte fråga er som studerar om ni har koll på stipendier för studenter med barn? Jag är själv student och tänkte inte ta ut någon föräldrapenning alls, då vi klarar oss på min killes lön och jag sparar hellre dagarna tills jag tjänar pengar. Men tänkte kanske söka lite stipendier för att dryga ut kassan lite. Det är ju ganska lättförtjänta pengar, men man får lägga lite tid på att först hitta stipendier att söka och sen ansökningen.
    Är det någon som vet några stipendier man kan söka?
    Jag är också student och skulle gärna söka stipendier Vet inga men hojta gärna om du hittar så kan jag göra detsamma!
    Dotter född -07, BF med dotter 2 18/9, Bloggar på detsaknadebarnet.blogspot.com
  • splink
    jojoglad skrev 2012-04-20 16:35:24 följande:
    Det ska jag göra!

Du kanske redan har sagt det, men hur ska du göra? Ska du fortsätta plugga när du har bebis eller vara ledig? Med föräldrapeng? Det blir ju sån sjuk skillnad på studiemedel och föräldrapenning om man inte har SGI, känns lite jobbigt!
    Jag ska plugga och vara hemma med bebis samtidigt. Pluggar redan på distans då detta har varit planen (att skaffa ett till barn) hela tiden. Har 1,5 år kvar av min utbildning nu ungefär så jag är klar lagom till bebis kan börja dagis.
  • splink
    jojoglad skrev 2012-04-20 16:47:39 följande:
    Aha! Distansstudier är ju inte så dumt, då kan du ju lägga upp din tid själv! Ska du fortsätta på heltid? Hoppas bebisen låter dig göra det! :)
    Japp heltid blir det. Och jag kommer ha daglig hjälp av min mamma som bor granne med mig så tillsammans ska vi nog klara det
  • splink
    jojoglad skrev 2012-04-20 16:47:39 följande:
    Aha! Distansstudier är ju inte så dumt, då kan du ju lägga upp din tid själv! Ska du fortsätta på heltid? Hoppas bebisen låter dig göra det! :)
    Hur ska du göra?
  • splink

Oj vilken dag. Tänkte starta morgonen riktigt tidigt eftersom det stod mycket på måste-listan idag. Så ställer jag mig i duschen och det bara börjar snurra och jag får sätta mig ner. Ont i magen, illamående och allmänt svag. Satt på golvet en stund, sen på toastolen. Tog väl närmare en halvtimme innan jag lyckades ta mig in i sängen och säga åt min man att jag inte mådde bra. Han tvingade ner mig i sängen och gick upp till lillan för att ge henne frukost och sen har han servat mig hela morgonen, fick till och med frukost i sängen. Jag har legat i sängen och vilat, med avbrott för lite spel med lillan. Haft sammandragningar en lång stund och liksom värk i nedre delen av magen. Inget farligt eftersom SD inte varit regelbundna, men ändå. Det där onda tror jag är ligamentsmärtor och också helt normalt, men illamåendet.. Att det inte ger med sig...

• splink
    Flax skrev 2012-04-22 20:25:44 följande:
    Jag fick också en sån känsla av att jag höll på att svimma i morse, när jag stod i duschen, o det har hänt tidigare oxå. Jag blev som andfådd o det dånade i öronen, så jag satte mig ner. Gick in o la mig på sängen, och efter ett tag gick dett över. Käkar redan järn-tabletter då jag hade lågt värde sist jag var hos bm. Är det järnbrist yrseln beror på? F ö är jag en av dem som läser tråden varje dag, men gör inte så många inlägg själv. ? E i v 20.
    Men, att jag inte haft en tanke på att det kan vara järnvärdet?! Tur jag ska till bm på fredag, ska ju kolla det då
  • splink
    moonlaiz skrev 2012-04-23 07:50:37 följande:
    fijalija, massor av lycka till er idag=)

ang yrsel å så, så har jag som flera andra haft problem av och till... tror det beror på antingen järnvärdet eller blodtrycket, det som känns lite skeptiskt är att det liksom inte bara är ett "fall"... det sitter liksom i en hel dag. allt snurrar, bokstavligt talat å jag blir illamående och yr! 
    Det är samma här.. Känns som det svartnar för ögonen och det blir liksom pixligt och jag mår superilla och är nära att kräkas. Det är ett annat illamående än det jag haft innan, då jag kräkts mellan v.7 och 17  dagligen ungefär. Av det illamåendet jag har nu kräks jag inte.
  • splink

Min inventeringslista till bebis född i september;
    (alla bodys är långärmade)

Strl 56
    Overall av onepiecetyp
    8 bodys
    10 par byxor
    5 mössor
    2 dregglisar
    2 pyjamasar
    2 par tjockare tossor

Att komplettera med; Matchande strumpor till alla kläder. Koftor. Pyjamasar

Strl 62
    Overall av teddytyp
    3 bodys
    5 par byxor
    6 pyjamasar
    1 dregglis
    1 kofta
    5 mössor

Att komplettera med; Bodys, byxor, tjockare tossor.

Har jag missat något viktigt? Listan innefattar alltså endast kläder, inte allt det andra. Hur många plagg behöver man av varje för att klara sig? Jag har egen tvättmaskin.

• splink
    Em skrev 2012-04-23 14:09:41 följande:
    jag hade nog ökat på pyjamasfronten och kanske bodies (vem vet...kanske ligger det ett kräkbarn i magen)! Annars ser den listan SUND ut! Med det menar jag...inte för lång o stor!    
    Jo pyjamasar och bodys lär jag utöka med i 56. Men visst borde väl tio par byxor räcka i 56? Av de byxorna är det många neutrala, alltså som går att mixa och matcha med ALLA färger (mjukisjeans)
    I strl 62 borde pyjamasar räcka men där måste jag utöka med både byxor och bodys.
    Tror säkert jag kommer få ett kräkbarn. Därför ska jag köpa MÅNGA dregglisar. Tycker det är bättre att bara byta sån, än att byta hela bodyn liksom.  
  • splink
    TheFamily skrev 2012-04-23 14:30:18 följande:
    Splink: dregglisarna täcker väl knappast när bebisen kräks väl? Gjorde inte det på min dotter...he he....
    De gjorde det på min dotter men hon spydde kanske lite mer kontrollerat. Hon brukade kaskadspy ibland när hon ätit så jag brukade lägga en handduk över henne och hålla henne upprät, så räddade jag kläderna Dregglisarna räcker ju för de där pyttiga små mungipsspyorna. 
Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012