TheFamily skrev 2012-04-13 21:03:06 följande:
Splink: du ska se att det blir bra. Det är ju en försvarsmekanism som gör att du motar bort anknytningskänslor.
Jag tillhör väl dom som tar lite tid på sig att knyta an till barnet. Fick en förlossningsdepression med dottern och var inte glad för att vara mamma tills hon började närma sig året. Låter kanske hemsk. Men nu finns det inget som är mig kärare än min dotter.
Tror att det är normalt att det tar lite tid att knyta an till bebis i vanliga fall också. Tar ju tid att lära känna den lilla individen!
Kram på er!
Jag var också deprimerad efter förlossningen. Vet inte om det var en förlossningsdepression direkt men mådde väldigt dåligt. Kände mig ensam, övergiven (pappan, min man kan vi väl säga mognade sent in i föräldrarollen) då jag fick dra runt hela lasset själv. Förlorade alla vänner nästan eftersom jag var först ut med att skaffa barn, och jag fick kämpa i motvind med allt typ. Mitt i hela grejen flyttade vi (jag packade och packade upp ALLT och fick sen sköta en hel del av renoveringen själv) och planerade ett bröllop i en stad 50 mil därifrån.
Dottern sov uselt och jag kände att jag aldrig räckte till. Blev ständigt nedtryckt och ifrågasatt i min föräldraroll också... Men jag älskade dottern otroligt! Var totalt livrädd att hon skulle dö och när hon väl sov satt jag och glodde på henne för att se att hon inte slutade andas.
Hoppas på ett bättre första år med den här bebisen. Jag känner mig förberedd i min föräldraroll eftersom jag redan är en mamma, likaså är det ju för min man som efter ett år äntligen fattade att han var pappa (krävdes uppläxning, ultimatum och några månaders pappaledighet för att han skulle fatta) och att det tillkom visst ansvar med den rollen.
Nu är vi en fungerande, lycklig familj.
Men det var lite svårt på vägen.
Hoppas att det bara känns självklart med alla känslor för bebisen när den väl är här hos oss. Längtar efter den, att få ta hand om den, krama den och mysa en massa.