• splink

Vi som väntar smått i September 2012

Tycker inte heller om diskussionen om vaginal vs. KS-födsel. Får höra så jävla mycket skit överallt om hur jag inte prioriterar mitt barns bästa så det står mig upp i halsen. Tänker den diskussionen fortsätta så vill inte jag vara med mer. Skrikandes

Dotter född -07, BF med syskon 17/9 Bloggar på detsaknadebarnet.blogspot.com
  • splink
    TheFamily skrev 2012-03-07 20:09:53 följande:
    .......Jag har inte lämnat tråden....

Jag vill härmed förklara hur jag menar:

1. Det finns många som väntar sitt första barn i den här tråden och jag tycker det är onödigt att ta upp och diskutera skräckexempel på hur förlossning/KS gick till.

2. Klart vi ska kunna prata om förlossningar här inne!
    Jag ville dock inte att det skulle bli en hetsdiskussion VAGINAL MOT KS debatt. Finns jättemånga trådar på forumet som diskuterar just detta. Dessa diskussioner är inte speciellt vänliga eller hjälpsamma.

3. Jag skrev att det var onödigt att skriva om sin förlossning. Vad jag ville med det var bara att säga till dom som väntar första barnet, att INTE JÄMFÖRA SIG ellr FÖRVÄNTA sig att deras förossning blir som de som alla skrivit om här. ALLA förlossningar ÄR OLIKA!

4. Vi har många veckor kvar tills förlossningen är nära och det finns ju så mycket annat kul vi kan diskutera innan dess.

SÅ nu har jag sagt mitt, är inte arg längre och tänker lämna denna diskussionen.Och fortsätta att vara POSITIV i tråden.

KRAM
    Precis så känner jag också. Jag har fått höra så många gånger (både på FL och i verkligheten) att jag är en DÅLIG MAMMA som inte förtjänar mitt barn, för att jag fått planerat KS på andra skäl än medicinska. Att jag inte vill mitt barns bästa och så lite hurtigt lägger folk till att kvinnor har fött barn i alla tider... 

Jo, jag tänker inte diskutera mitt val av KS mer än just detta, sen vill jag inte behöva nämna det igen;
    Jag har fått KS pga att jag tidigare utsatts för sexuella övergrepp, något jag inte VALT. Jag har inte heller VALT att känna att KS är enda utvägen för mig.
    Jag hade varit så lycklig om jag inte känner som jag känner inför en vaginal förlossning och önskar inget i hela världen mer än att våga vara med om det. Men det gör jag inte och jag vill inte höra att  KS är ett sämre sätt att föda. Då blir jag jäkligt förbannad. 

Så. Nu har jag vädrat mina tankar och åsikter. Nu är det slut med det, iallafall om det här ämnet.
    Nu tänker jag fortsätta i mer positiv anda. Vi väntar alla små mirakel härinne, som är värda lika mycket, kommer bli lika älskade oavsett hur de kommer till världen.

Förresten, vissa dagar känner jag fladder. Vet inte om det är tarmarna eller Lillbebis, men jag inbillar mig iallafall att det är Lillbebis Hjärta Så lugnar jag mig lite för stunden och känner lite connection med mitt lilla barn. Älskade lilla unge, som ligger därinne! Om en inte alltför lång tid ska h*n komma ut och få kläs i allt fint jag köpt, bäras i den mossgröna sjalen, jag ska ta med den upp till mitt favoritställe i skogen och bara vara, den och jag i lugn och ro. Längtar så!  

Vad tycker ni förresten om våra namnval;
    Karl August
    eller
    Laura Vega

Vad tycker ni allmänt? vilka borde vara tilltalsnamn? Har ni något förslag i samma stil som kanske skulle passa bättre? (Vi har ältat det här och är väl inte supernöjda med alla namnen och det är så jäkla svårt att komma överens)
  • splink
    TheFamily skrev 2012-03-07 21:05:21 följande:
    Splink: bra skrivet! Beklagar det du varit med om.
    Man ska aldrig döma en person för de val den gör. Man vet ju inte anledningen bakom.

Hoppas du inte tog illa vid dig av att jag skrev att jag inte skulle välja ks om jag fick valet. Jag har inga som helst åsikter om att andra väljer det ena eller det andra, alla är vi olika!
    Och du: du ÄR en bra mamma! Har INGENTING med ks att göra! Kram
    Jag har heller inte åsikter om hur andra väljer Att genomgå en förlossning är sällan en räkmacka, hur man än gör. Huvudsaken är att bebisen kommer ut ju
  • splink
    FijaLija skrev 2012-03-07 21:05:27 följande:
    Vad mysigt med fladder! :D
    Namnen är jättefina! helt klart *enligt mitt tycke* i "rätt" ordning också :) 

Ni ska inte bolla mer fram och tillbaka tills ni hittar namn som känns helt rätt?
    Ni kanske ska smaka på namnen ett tag så kanske det är precis namnen ni vill ha? :)
    Jo alltså vi har bollat, ältat, bråkat, övertalat osv osv. Har ju haft 37 månader på oss  
    De två måste-namnen är August (mitt val) och Vega(mannens val) medan de andra två skulle gå att byta ut om vi hittade bättre alternativ. Flicknamn skulle vi säkert kunna lista ut säkert fem till vi gillar men pojknamn är hopplöst. Så kom vi för några veckor sen på Karl, och båda tyckte att det var helt okej (dessutom släktnamn) jämfört med... Ja att inte ha nått alternativ alls Gillar äldre namn, och dom måste vara gångbara i hela världen (vi planerar ev för utlandsflytt i framtiden) samt att de helst inte ska vara topp tio liksom. 
  • splink
    FijaLija skrev 2012-03-07 22:14:57 följande:
    det här med namn är lite heligt för mig.
    Jag vet att det är egoistiskt att tänka såhär men varje gång vi har yttrat namn (inte här på FL men irl) så är det någon i närheten som har "snott" namnen.
    och då har det inte varit bekanta utan närmare "vänner" än så... en gång i världen har de räknas som släkt dessutom.
    Därför har vi bestämt oss för att inte tala om våra kandidatnamn...

Visserligen så spelar det ju ingen roll här inne egentligen :)
    Den regeln gäller nog mest irl... :)
    Jag pratar däremot gärna om namn. Är sist ut i syskonskaran (det är absolut sista bebisen inom familjen innan alla kusinerna börjar skaffa barn) och typ först ut i vänskapskretsen. Dessutom gillar alla jag känner med barn andra namn än de jag gillar så jag tror inte risken är så stor att nån snor "vårt" namn  
    Men förstår absolut att du inte vill säga något. Det är ju rätt heligt, och enormt stort! En av de största grejerna man får göra, bestämma namn på det man älskar mest i hela världen och som betyder mer än något annat.  
  • splink
    FijaLija skrev 2012-03-07 22:43:49 följande:
    Det låter ju jättebra att du kan stoltsera med namnen utan att vara rädd eller hur man nu ska säga :)
    Heja! :D

:) de tänkte döpa sitt barn om det var en flicka till samma som oss ett år efter att Saga föddes...
    Nu fick de nummer två före oss och snodde namnet som vi hade döpt Saga till när hon låg i magen för vi trodde hon var en pojke... haha känns nästan lite löjligt nu när man skriver det.. men jag jobbade med henne länge och vi var ganska nära vänner + att vi var "ingifta" släktingar tills för inte så länge sen, så hon visste allt om oss och namnet vi hade när Saga låg i magen..

men men... känns som att det är passé nu :).
    Saga är ju för övrigt ett helt fantastiskt fint namn!
  • splink
    FijaLija skrev 2012-03-07 22:47:56 följande:
    Välkommen! :)

Helt underbart namn!! ;) Heter din flicka det med? förstå hur vackert det hade klingat med en Theodor till det :)
    Nej min heter inte Saga, men kunde kanske ha gjort Jag försöker vara lite anonym pga olika orsaker så jag vill inte tala om vad hon heter. 
  • splink

Tycker absolut att man ska få skriva det man varit med om innan, men tycker det är skillnad på det, och att säga att det ena eller det andra är bättre.

Jag har ett planerat snitt som blev akut i bagaget, och det var fantastiskt! Jag fick min dotter på bröstet, min man klippte navelsträngen och allt var bara helt magiskt! hon föddes i v.37 och fick full pott på apgarskalan. hoppas på en lika fantastisk förlossning igen. Och längtar och ser fram emot förlossningen med lycka och förtjusning!

• splink
    Frokenpilla skrev 2012-03-08 08:36:33 följande:
    Oj! vad det händer mycket. 
    Vad tråkigt att läsa om era sena missfall :(

Vilken diskussion om att föda barn, det flödar mycket känslor här inne. :)

Tycker självklart alla har rätt att berätta om både positiva och negativa erfarenheter.
    Alla förlossningar är ju otroligt olika och därmed olika jobbiga. Kejsarsnitt är rätt är någon och Vaginalt för någon, det finns ingen som har rätt att lägga värderingar i det precis som valet av olika smärtlindringsmetoder. Ingen är ju likadan!  

Jag hade en bra förlossning sist. Men jag har ingen aning om hur denna blir. Därför tänker jag bespara mig från att vara kaxig.

Tror INTE det påverkar barnet på något som helst mätvärt sätt att föda genom KS. Det känns som bullshit ungefär som studien som påvisade att barn som ammade blev smartare. Det visade sig senare att så inte var fallet utan att mammorna som ammade längre var ofta äldre och därmed öka chansen att föra det sociala akademiska arvet vidare. 

För övrigt (enligt min egen åsikt) finns det saker som är så mycket värre som påverkar våra barn mer, tex miljögifter och avgaser, gift och äckliga medel i nya leksaker och kläder, frätande våtservetter och för att inte tala om engångsblöjor som innehåller otroligt mycket skit. Ett KS eller en flaska med ersättning är en piss o oceanen om man säger så.

Man ska ta allt med en nypa salt och göra vad som känns bäst för en själv. Man är ju faktiskt ensam om sina känslor och upplevelser.

Splink: Jättefina namn!

Här blir det nog en Majken eller Frank.

Har beställt en bärsjal också. :) 
    Känner fladder näsan varje dag!Solig

Kram till alla!  
    Frank! Så fint! Det har vi på vår lista också
  • splink

Oh god alltså. Jag försöker verkligen att genomleva den här graviditeten med så gott mod jag kan men jag är SÅ trött på att bajsa! Helt slut, har varit dålig i magen (som vid magsjuka den vägen typ) sen jag plussade! Det svider! Och jag känner mig helt skavd därbak av allt torkande ;-P Två månader har detta hållt på nu och det är väl bättre än när jag både gjorde nr 2 och spydde och mådde illa. Nu mår jag iaf inte illa längre.

Svar på tråden Vi som väntar smått i September 2012