• calabalic

Vi som försökt ett tag utan plus

Jag tror nog också att många av oss har nära till känslor och reaktioner eftersom vi redan är rättså nere. Det är så lätt att läsa in saker i text också. Jag håller med om varje bokstav Wittra skrev i inlägg #18944 om att hon önskar att hon kunde få åtminstone ett barn, jag känner exakt samma sak (förut föreställde jag mig att jag skulle ha tre men den drömmen är long gone nu och jag inser att jag får vara glad om jag får ett) och så tror jag alla känner som ofrivilligt inte har nåt barn. Ett barn är bättre än inget, det tror jag alla skriver under på. Så måste man få känna/skriva utan att provocera lika väl som att man måste få vara ledsen att inte nr 2 kommer utan att provocera. Ingen idé att tävla om vem det är mest synd om, alla vi här inne bär på sorg och frustration, hur mycket varierar nog i faser under försökens gång. Det är ju det vi har gemensamt i den här tråden, precis som du skriver Maramina. Själv börjar jag spraya på lördag inför mitt första IVF efter 3 års försök utan minsta antydan till graviditet. Jag ser fram emot det samtidigt som jag har ångest, och det känns skönt att kunna ventilera tankarna här. Är ju inte direkt så man kan dra det vid lunchbordet på jobbet.

• calabalic

Min man är en gladlynt och lättsam person som liksom låter bli att tänka på jobbiga saker, han tacklar livet på det sättet. Ibland kan jag sakna väldigt mycket att kunna prata med honom om mina känslor, rädslor och ångest, samt förstås låta honom prata av sig hur han känner. Men samtidigt är det faktiskt ganska skönt att han är så lättsam - det håller mitt humör uppe också. Hade han varit väldigt deppad hade vi kanske dragit ner varandra. Däremot vet jag att han innerst inne är ledsen och besviken, han vill verkligen ha barn.

• calabalic

Lillnosen - Jag skulle oxå ha levt som vanligt om jag var du. Alkohol ska ju inte kunna påverka ev. foster förresten efter ganska många veckor eftersom det inte har kontakt med ditt blod. Under första året var jag försiktig med alkohol o undvek fester m.m för att slippa väcka misstankar, men sen insåg jag vad jag missar bara för försökens skull så började leva som vanligt. Det är först nu sista månaden inför IVF som jag helt avstått från alkohol, vill vara i bästa möjliga form.

Jayt - Samma här. :( Vi blev tillsagda att inte ha oskyddat sex månaden innan IVF. Nu hjälper jag honom få utlösning var tredje dag men är helt osugen själv o han med. Känns som man bara håller på med nåt medicinskt/kliniskt. Tänker att det kanske är lika bra att vänja sig för om det blir barn kanske det oxå blir sämre sex. :)

Själv har jag börjat spraya idag! Äntligen är vi på g!

• calabalic

Lillnosen jag tycker ändå att man ser ganska tydligt att det är ett svagt streck där. Håller tummen!!

• calabalic
    Stargazers och JZ79 - Konstigt att det är olika instruktioner på olika ställen. Det är samma sak med träning - jag har blivit instruerad att inte träna alls medan jag håller på med sprutorna, men andra får träna som de vill. Vi gör IVF på RMC Linköping. Vi får inte ha penetrerande sex alls sen förra mensen, och inte heller dricka alkohol och absolut inte röka och jag ska helst inte dricka kaffe. Mannen ska få utlösning var tredje dag ända tills han har lämnat sitt spermaprov i samband med äggplocket.

Det med sexet, alkoholen och träningen tänker jag kanske är att egentligen är det inte farligt, men att OM nåt går snett så vill de inte bli anklagade för att inte ha gett rätt instruktioner..? Lite samma som att en del massörer inte vill massera under första 12 veckorna för att det finns myter om att massage kan orsaka missfall och även om de vet att det är fysiskt omöjligt så vill de inte bli anklagade av den ledsna som fått missfall. Alltså t.ex om man blir gravid under sprayandet och det sen blir nåt fel på barnet eller om man får missfall - då vill man inte känna att "tänk om det berodde på sprayen", särskilt när man har så svårt att bli gravid.. eller vad tror ni? Vi försöker i alla fall ta det säkra före det osäkra just för att känna att vi gjort allt vi kunnat, om det inte tar sig.
  • calabalic

Härligt Lillnosen, jag var nästan säker på att du var gravid när jag såg första stickan men man vill ju inte säga för mkt ifall ifall... Detta ska firas med en sjätte spraydos!

• calabalic
    Jayt - Men gud så dumt. Jag har ju inte varit med i tråden så länge, hur var det nu, hade du haft problem med just äggbildningen tidigare? Har för mig att jag läste nåt om det eller så var det nån annan. Är 200 den högsta dosen man brukar använda eller är det vanligt att man har högre, om du vet nåt om det? Känns ju lite konstigt på ett sätt att inte maxa dosen om man har problem med äggbildningen sen tidigare. Fast de kanske vill börja lågt för att man inte ska få så kraftiga biverkningar..

JZ79 - Ja jag känner faktiskt redan en del av sprayen efter tre dagar. Inte så farligt men en del. Då ska man komma ihåg att jag i vanliga fall är väldigt stabil, lugn och har aldrig pms eller liknande. Känner mig ofta som en man när jag pratar med andra kvinnor med hormonpåslag. Men nu iaf så är jag dels väldigt trött, dels snäpper jag till med 1-sekundersilska några gånger om dagen och så har jag kommit på mig själv att väldigt lätt bli rörd. Och inatt vaknade jag och kände mig JÄTTEdeppig, har inte hänt sen tonåren i princip (nu är jag 33). Vet inte om det kanske är psykisk press av hela processen också, och inte bara sprayen.. Men mestadels mår jag bra!

Vilken konstig liten värld vi lever i, i den här tråden. Man slås av det ibland. Alla begrepp, allt vi utsätter våra kroppar för, all hopp och förtvivlan. Tänk alla utanför den här bubblan som inte har en aning! Förresten hur många gratis försök har ni? Vi har bara 2.. man känner ju lite press att få några ägg till frysen ifall det inte funkar på två försök.. annars blir det ju väldigt dyrt.
  • calabalic

Idag var det inte mindre än två på jobbet som berättade att de är gravida. Usch det är så kluvet, man känner sig så dum som inte blir 100% glad. Man blir så bitter oxå, särskilt nu med alla hormoner... Blä.

• calabalic

Härligt Jayt! Själv väntar jag på att mensen ska komma, den är två dagar sen än så länge. Det beror tyvärr på sprayandet och inget annat. Är på spraydag 6 nu. Tiden går så himla långsamt!

Svar på tråden Vi som försökt ett tag utan plus