• No ordinary love

Hur gör man en detox?

Hej, 

Jag skulle vilja ha lite information på hur man gör en detox på sig själv.

Vad ska man äta?
    Vad ska man inte äta?
    Hur länge ska man genomgå en detox?

Är det någon där ute som har egen erfarenhet? Hur har ni gått tillväga?

• Svar på tråden Hur gör man en detox?
  • FinaVi2

Det finns detoxpreparat att köpa på hälsokosten. Oftast är det under en tvåveckorsperiod man får detoxa och då ska man hålla sig borta från diverse onyttigheter och motionera regelbundet.
    Man ska dricka mycket vatten och äta en hel del grönsaker och baljväxter. Kött, ris, pasta m.m ska man undvika.
    Men om det är så att man är gravid (vilket på många här på FL är ; ) ), ska man hålla sig borta från detox till kroppen har återhämtat sig från graviditet och förlossning. Är man ammande ska man också vänta med detox.
    Detox fungerar ju som en form av bantning- tanken är ju att man ska rensa kroppen ordentlig- och bantning brukar ju inte rekommenderas då.

• Astarte

Det finns inga vetenskapliga bevis på att "detox" fungerar. Tänk efter; vad är det du vill uppnå? Att kroppen ska "rena sig"?

Kroppen har inget "reningssystem" som detoxförsäljarna vill få oss att tro. Det kroppen har är lever, njurar, svettkörtlar etc, men det finns ingen speciell metod som får just dessa organ att arbeta mer effektivt. Det man kan göra om man vill må bättre är att äta rätt och motionera mer, men det räcker inte med att göra det under en detox-kur. Man måste tyvärr traggla på längre än så.

"Kropp och själ" i P1 gjorde ett program om detox för ett tag sedan och det går nog att lyssna på i efterhand. Köp framför allt inte en massa preparat - ge heller pengarna till barnen i tredje världen eller något annat nyttigt istället för att kasta dem i sjön.

• FinaVi2

Asarte:

Helt rätt!
    Många kör detox för att de tror att det ska leda till viktnedgång. Vad de inte tänker på är att man alltid ska tänka på att äta rätt och att motionera rätt för att bibehålla målvikten eller helt enkelt för ett sundare leverne.

• Mamma Natta

Jag köpte en bok om detox och följe den. Jag tycker det var jätte bra och jag gjorde det inte för vikten utan för att göra en utrensning. 

• Tonx

Som Astarte säger, det finns inga vetenskapliga bevis för att detox fungerar. 
    Det är många som säger att det funkar för de har blivit så pigga och fått så mycket energi, men det man inte tänker på är att de personer som ofta väljer att göra en detox är personer som lever ohälsosamt, och många detoxkurer går ju ut på att äta bara väldigt hälsosamma livsmedel under en period, så att kroppen börjar må bättre är inte alls konstigt, den får ju näring och då börjar man må bra! 

• No ordinary love

Tanken var att rensa kroppen efter förlossningen, men om ni skriver att det inte finns några bevis på att det fungerar så ska jag bara köra på som vanligt med träning och kost...

Jag trodde att det var ngt kroppen var i behov av om man ätit dåligt under en period osv... 

• FinaVi2

Vad menar du med att rensa kroppen efter förlossningen?

• No ordinary love

Innan jag blev gravid så tränade jag väldigt mkt och åt väldigt nyttigt, ca en-två månader innan graviditeten så vände det, jag tappade motivationen och tyvärr började jag äta lite sämre och började dricka läsk.

Sedan födde jag mitt barn och fortsatte tyvärr med de dåliga vanorna fram till jag blev gravid igen, jag känner mig enormt uppsvälld, jag är gravid, men det känns som det är mer än graviditeten som orsakat denna svullnad.

Jag har varit hos läkare som konstaterat att jag har problem med matsmältningen, därför fick jag tanken på en detox sedan när mitt andra barn är fött och kroppen är "återställd"

Just nu är jag inte så rörlig då jag har enorma problem med fogarna, men jag är enormt sugen på att börja träna igen och bli en frisk fläkt osv... Jag var gladare när jag tränade och jag orkade så mkt mer på dagarna. Nu känner jag mig som en slapp flodhäst typ...

• FinaVi2

Bullmamma81:

Jag förstår, men det kan inte vara så att du kanske känner dig mer svullen än vad du egentligen är, att du liksom inte är så stor?
    Det beror ju i och för sig på vad vågen visar nu och på vad den visade innan, men många gånger har man en tendens att vara för hård mot sig själv.

Om du var noga med kost och träning innan dina graviditeter så förstår jag om du vill tillbaka till den livsstilen efter att du är klar med alla bebisar. :)

Det jag har svårt att förstå är hur vissa kvinnor( därav många vänner till mig) använder graviditeten som en ursäkt för att "svulla". De stoppar i sig en hel del skräp, rör inte på sig någonting, dels pga att de inte kan eller helt enkelt pga att de inte orkar och sedan när barnet är fött sitter de och gnäller över varför de ser ut som de gör.
    Allt har ju sin förklaring...

Du kan ju t.ex. försöka tänka lite på vad du äter och att du inte äter för två, då det är en myt att man ska göra det.
    Drick vatten till maten.
    Försök att tänk på att det du stoppar i dig påverkar även ditt barn.
    Det kanske kan hjälpa dig lite fram till du har blivit såpass återställd att du kan börja träna igen osv.

• ModestyB

Det finns ju ngt slags tarmrensning, kan ju vara värt att kolla upp om det funkar.

Sen sköljs ju kroppen igenom om man dricker mycket vatten, strax över 3 liter, ett par dagar (absolut inte längre!).

Att inte äta kött ett tag kan ju vara skönt, eftersom kött tar lång tid att bryta ner.

Helt enkelt, lättsmält nyttig mat (raw food en vecka?) och mer vatten, så lär du känna dig piggare och fräschare.

• FinaVi2

Allt väl med Bullmamma81 idag?

• No ordinary love
    FinaVi2 skrev 2011-12-12 22:08:13 följande:
    Allt väl med Bullmamma81 idag?
    Jag mår ok, har börjat dricka mängder med vatten, så jag springer på toaletten mer än vanligt och vanligt är ofta då jag är gravid... :D

Jag äter verkligen inte för två som du skrev att många gör, jag är nästan rädd att jag äter för lite, för jag tycker jag äter betydligt mkt mindre denna graviditet än den första. 

Det blir mkt fil och flingor och massa frukt och minst ett lagat mål om dagen. Det är varierad mat då jag tycker om att laga mat. 
  • FinaVi2
    No ordinary love skrev 2011-12-12 22:29:38 följande:
    Jag mår ok, har börjat dricka mängder med vatten, så jag springer på toaletten mer än vanligt och vanligt är ofta då jag är gravid... :D

Jag äter verkligen inte för två som du skrev att många gör, jag är nästan rädd att jag äter för lite, för jag tycker jag äter betydligt mkt mindre denna graviditet än den första. 

Det blir mkt fil och flingor och massa frukt och minst ett lagat mål om dagen. Det är varierad mat då jag tycker om att laga mat. 
    Låter bra det. :)
    Jag menade ju inte att just du åt för två, utan generellt sett verkar många tro att man ska göra det.
    Det låter ju inte som att du äter för lite om du får i dig det du skrev ovan. :)
    Dricka vatten under graviditeten ska vara bra har jag hört, då gör man tydligen av med överflödigt salt som annars lätt kan leda till att man blir svullen.
  • Master Cleanse

Hej!

Jag började idag faktiskt, ska köra en light endagsfasta. Brukar fasta någon gång eller två om året när behöver rensa ur systemet. I övrigt äter jag hälsosamt och motionerar och tränar flera ggr i veckan.
    Det finns en detox som heter Master Cleanse som ska vara jättebra!
    Jag tycker det är bra att fasta ibland av flera orsaker. Man lär sig disciplin, man får känna på hur de mindre lyckligt lottade har det att vara utan mat, sen regenereras cellerna eftersom de går på sparlåga till skillnad från när man äter hela dagarna. Man får en kick och blir piggare, en chans att lägga om kosten om man inte redan äter nyttigt vill säga. Man känner sig renare och fräschare.
    Just nu kör jag bara först lavemang direkt på morgonen, sen vätskefasta på citronvatten ett dygn.

Svar på tråden Hur gör man en detox?