• Jenny825200

Varför är det så spännande att se unga föräldrar med osunda värderingar?

Jag är själv relativt ung förälder, jag blev gravid med mitt första barn när jag var 18 och fick honom när jag var 19. Idag är han 6 år och jag 25.

Eftersom jag själv har erfarenhet av hur det är att få barn tidigt i vuxenlivet så tycker jag att det är roligt att följa program som t.ex "Unga mödrar" och se hur de tampas med vardagen innan allt det praktiska har löst sig. Men jag blir så FÖRBANNAD och ARG över hur de sållar bland medverkande i dessa program.

Det är alltid något som ska sticka ut och provocera, typ mamman är storrökare under graviditeten, mamman går på socialbidrag, föräldrarna sitter och röker inomhus framför barnen. Det är alltid SUNKföräldrar som är med (om man får uttrycka det så), som upplagt för att bekräfta för alla att unga föräldrar är faktiskt lite sämre än genomsnittet. Är det bara jag som blir irriterad på sånt?
    Självklart, kan man i gott syfte upplysa om att unga föräldrar tampas med ekonomi etc, men just nu, för att ge ett exempel kollar jag på bara ett avsnitt av unga mödrar och en mamma tampas med att hon inte alls klarar att sätta gränser för sitt barn som är jättetrotsig och mamman skyller på feber hela avsnittet, en annan tjej vars pappa lämnat henne och inte vill veta av varken henne eller barnet och så en tredje som vill köpa en bil för 98.000 kr trots att hon lever på socialen, men vill få ett privatlån till bilen och andra "moraliska" fel. Just nu sitter dessutom hela familjen vid middagsbordet och tar en cigg efter maten.

VARFÖR är det så UNDERHÅLLANDE med att bekräfta människors vidriga fördomar? Varför kan man inte i alla fall ta in ETT fall där mamman, trots sin unga ålder, kämpar häcken av sig för att fixa högre studier, springer runt på jobb för att trygga inkomst och har lite krut i sig? Så gjorde ju jag när jag fick barn. Det skulle vara roligt med lite olika perspektiv på det hela..

Och den här 16 and pregnant orkar jag inte ens kolla på, för den är verkligen "för mycket" i vissa avsnitt.

Jag blir så arg att det svartnar för ögonen. Är det helt enkelt inte intressant att se SERIÖSA unga föräldrar som trots sin unga ålder ger barnet ett BRA liv med sunda värderingar och gör alla rätt. Jag var som sagt tonårsförälder, men jag kan sätta min högra hand på att mina barn har fått en bättre uppväxt och bättre uppfostran än vad MÅNGA som är ett tiotal år äldre vid första barnet skrapat ihop. Kanske vore roligt med i alla fall ett program ur ett sånt perspektiv.

Det är ungefär lika förnedrande som att man skulle vinkla program till att filma t.ex invandrarmödrar och bara visa de som bor i Tensta, har socialbidrag, 580 barn, inte har någon uppfostran alls på barnen etc etc. Hur upplysande vore det? Poängen med ett sånt program är väl att ta hål på människors fördomar, inte bekräfta och förstärka dem!

TRIST, verkligen!

• Svar på tråden Varför är det så spännande att se unga föräldrar med osunda värderingar?
  • k girl
    Karolina86 skrev 2011-11-15 18:10:17 följande:
    och folk kunde gå in och glo i vagnen och säga provocerande saker som att barnet var för lite klädd/för mycket klädd, att den var "våt i blöjan" (gamla tanter) etc.
    Det är i och för sig en parentes, men jag var 32 när jag fick mitt första barn och det här var ingenting som jag fick slippa heller. Minns t ex en gång då min son vaknade i vagnen och började gallskrika, jag blev skitstressad och skyndade mig till närmsate lämpliga ställe jag kunde sitta och amma - men visst fan var det någon som hade synpunkter. "Bebisen skriker", var det en karl som sade. No shit Sherlock! "Jo, jag vet", svarade jag och stressade vidare med vagnen. "Men du måste ju göra något åt det!" var nästa replik. Jodå, jag vet...
  • Litet My
    k girl skrev 2011-11-16 09:56:09 följande:
    Det är i och för sig en parentes, men jag var 32 när jag fick mitt första barn och det här var ingenting som jag fick slippa heller. Minns t ex en gång då min son vaknade i vagnen och började gallskrika, jag blev skitstressad och skyndade mig till närmsate lämpliga ställe jag kunde sitta och amma - men visst fan var det någon som hade synpunkter. "Bebisen skriker", var det en karl som sade. No shit Sherlock! "Jo, jag vet", svarade jag och stressade vidare med vagnen. "Men du måste ju göra något åt det!" var nästa replik. Jodå, jag vet...
    Har samma erfarenhet, tror inte det har med ålder att göra...
  • Applepie

Jag håller med dig ts! När såna program görs är det ju lätt att fördomarna kring unga mammor späs på.
    Jag tycker man kan visa båda sidorna, för det finns både bra och dåliga unga mammor -precis som det finns både bra och dåliga "äldre" mammor.

• Fluffskalle

Det drar sällan tittare att se en duktig förälder som gör bra saker med sina barn och tar sitt ansvar mm. Gör någon galna saker så tittar tusen gånger fler personer, antar jag.

Gäller andra program också. Mina kompisar och jag kollar på Hollywoodfruar ibland t ex och förfasas över kvinnorna och hur de är med sina barn ibland och de är t o m i vissa fall rätt "gamla mammor". Vi skulle nog inte titta om det inte fanns något att förfasas över.

Men visst tycker jag också att det är synd för de unga mammor och pappor som är jättefina föräldrar som ofta får sig en känga samtidigt, bara för att folk gör kopplingen ung förälder = oansvarig förälder. Men det blir många tittare. Gällande unga föräldrar så förfasas folk väl extra eftersom det redan i början är en stor och chockerande sak för många att personerna kanske är sexuellt aktiva vid 12-16 års ålder redan.

• Applepie
    Munchies skrev 2011-11-15 19:37:45 följande:
    Fakta grundat på LOGIK. Som sagt, rada upp 1000 mammor i 30-årsåldern och lika många 15-åriga mammor så finns det garanterat en skillnad i deras föräldraskap.

Ärligt talat ids jag inte ens läsa igenom ditt inlägg, är själv ung mamma och jag har insett att det var väldigt puckat att skaffa barn när jag var 16. Jäkligt omoget faktiskt. Att du verkar tycka att det är så himla bra med unga mammor utan utbildning, ekonomi, stabil relation - ja det säger mer om dig än mig.
    Hallå eller? Det har inte med åldern att göra hur bra mamma man blir! Tagga ner!
    Om du verkligen tycker att unga mammor är lika med dålig mamma så undrar jag om du då är en dålig mamma eftersom du skrev innan att du också fick barn tidigt? Är jag en bättre mamma än dig för att jag är 23 år och du var 16 när du fick barn? (Jag vet inte om 23 räknas som ung eller gammal men?)
  • Fanny b

En mamma i Unga mödrar fick jobb som säljare för mobiltelefoner, och enligt henne hade hon bra meriter som det, innan hon fick barn. Hon pratade också om att satsa på sin karriär.

Generellt så tycker jag att många av de problem som mammorna har i detta program verkar vara problem, som alla föräldrar oavsett ålder, kan råka ut för. För att kunna sätta gränser för sitt barn, kan nog många föräldrar tycka är svårt. Att mammor blir lämnade av sina män, är ju inte heller något ovanligt. När det gäller mamman som vill ha en bil som hon inte har råd till, så håller jag med om att hon är ekonomiskt oansvarig, men ser man i lyxfällan är det många äldre personer som lider av samma åkomma.

När det gäller MTV:s program om blivande mammor, så tror jag de söker efter sådana typer av mammor, för underhållningen i dessa program verkar gå ut på att filma unga par, som är omogna, men ska ha barn, men har inte ordnat det för sig när det gäller framtiden, utan i de flesta fall nöjer sig mamman med att bo hemma hos sina föräldrar, medans pappan sticker när barnet väl är fött, för det blir för jobbigt. För det är sådant som säljer.

• Munchies

Man kan bli "världens bästa mamma" fast man är 15, jag har aldrig påstått något annat. Men det säger sig självt att 15-åriga mammor är mer omogna än 30-åriga, de har inte utvecklat samma konsekvenstänkande som vuxna mammor har gjort. Därmed kan man garanterat hitta fler unga mammor som inte sköter sitt föräldraskap jämfört med äldre. Klart det är lättare att hitta idioter till föräldrar i en grupp med osäkra, unga mammor.

• Furstinna
    Fanny b skrev 2011-11-16 10:26:09 följande:
    En mamma i Unga mödrar fick jobb som säljare för mobiltelefoner, och enligt henne hade hon bra meriter som det, innan hon fick barn. Hon pratade också om att satsa på sin karriär.

Generellt så tycker jag att många av de problem som mammorna har i detta program verkar vara problem, som alla föräldrar oavsett ålder, kan råka ut för. För att kunna sätta gränser för sitt barn, kan nog många föräldrar tycka är svårt. Att mammor blir lämnade av sina män, är ju inte heller något ovanligt. När det gäller mamman som vill ha en bil som hon inte har råd till, så håller jag med om att hon är ekonomiskt oansvarig, men ser man i lyxfällan är det många äldre personer som lider av samma åkomma.

När det gäller MTV:s program om blivande mammor, så tror jag de söker efter sådana typer av mammor, för underhållningen i dessa program verkar gå ut på att filma unga par, som är omogna, men ska ha barn, men har inte ordnat det för sig när det gäller framtiden, utan i de flesta fall nöjer sig mamman med att bo hemma hos sina föräldrar, medans pappan sticker när barnet väl är fött, för det blir för jobbigt. För det är sådant som säljer.

Jag tror dessutom man betalt dessa unga mödrar i MTV att säga den där obligatoriska sista repliken "jag va inte redo, eller jag ångrar mig"
  • Furstinna
    Munchies skrev 2011-11-16 13:14:40 följande:
    Man kan bli "världens bästa mamma" fast man är 15, jag har aldrig påstått något annat. Men det säger sig självt att 15-åriga mammor är mer omogna än 30-åriga, de har inte utvecklat samma konsekvenstänkande som vuxna mammor har gjort. Därmed kan man garanterat hitta fler unga mammor som inte sköter sitt föräldraskap jämfört med äldre. Klart det är lättare att hitta idioter till föräldrar i en grupp med osäkra, unga mammor.

Jag tror också 15 åringar är mer omogna och mindre redo. Men osäkra är de flest nyblivna mammor oavsätt ålder. Sen är väl de flesta i denna serie iaf över 18? Och då är man faktiskt vuxen.
  • Furstinna

Jag undviker denna serie, tycker det är pinsamt. Jag fick barn när jag va 20 och jag har aldrig fattat vad som är så jävla konstigt med de. Detta är ju extremfall, där saker inte gått särskilt bra. Jag kan inte känna igen mig alls

Svar på tråden Varför är det så spännande att se unga föräldrar med osunda värderingar?