• Jenny825200

Varför är det så spännande att se unga föräldrar med osunda värderingar?

Jag är själv relativt ung förälder, jag blev gravid med mitt första barn när jag var 18 och fick honom när jag var 19. Idag är han 6 år och jag 25.

Eftersom jag själv har erfarenhet av hur det är att få barn tidigt i vuxenlivet så tycker jag att det är roligt att följa program som t.ex "Unga mödrar" och se hur de tampas med vardagen innan allt det praktiska har löst sig. Men jag blir så FÖRBANNAD och ARG över hur de sållar bland medverkande i dessa program.

Det är alltid något som ska sticka ut och provocera, typ mamman är storrökare under graviditeten, mamman går på socialbidrag, föräldrarna sitter och röker inomhus framför barnen. Det är alltid SUNKföräldrar som är med (om man får uttrycka det så), som upplagt för att bekräfta för alla att unga föräldrar är faktiskt lite sämre än genomsnittet. Är det bara jag som blir irriterad på sånt?
    Självklart, kan man i gott syfte upplysa om att unga föräldrar tampas med ekonomi etc, men just nu, för att ge ett exempel kollar jag på bara ett avsnitt av unga mödrar och en mamma tampas med att hon inte alls klarar att sätta gränser för sitt barn som är jättetrotsig och mamman skyller på feber hela avsnittet, en annan tjej vars pappa lämnat henne och inte vill veta av varken henne eller barnet och så en tredje som vill köpa en bil för 98.000 kr trots att hon lever på socialen, men vill få ett privatlån till bilen och andra "moraliska" fel. Just nu sitter dessutom hela familjen vid middagsbordet och tar en cigg efter maten.

VARFÖR är det så UNDERHÅLLANDE med att bekräfta människors vidriga fördomar? Varför kan man inte i alla fall ta in ETT fall där mamman, trots sin unga ålder, kämpar häcken av sig för att fixa högre studier, springer runt på jobb för att trygga inkomst och har lite krut i sig? Så gjorde ju jag när jag fick barn. Det skulle vara roligt med lite olika perspektiv på det hela..

Och den här 16 and pregnant orkar jag inte ens kolla på, för den är verkligen "för mycket" i vissa avsnitt.

Jag blir så arg att det svartnar för ögonen. Är det helt enkelt inte intressant att se SERIÖSA unga föräldrar som trots sin unga ålder ger barnet ett BRA liv med sunda värderingar och gör alla rätt. Jag var som sagt tonårsförälder, men jag kan sätta min högra hand på att mina barn har fått en bättre uppväxt och bättre uppfostran än vad MÅNGA som är ett tiotal år äldre vid första barnet skrapat ihop. Kanske vore roligt med i alla fall ett program ur ett sånt perspektiv.

Det är ungefär lika förnedrande som att man skulle vinkla program till att filma t.ex invandrarmödrar och bara visa de som bor i Tensta, har socialbidrag, 580 barn, inte har någon uppfostran alls på barnen etc etc. Hur upplysande vore det? Poängen med ett sånt program är väl att ta hål på människors fördomar, inte bekräfta och förstärka dem!

TRIST, verkligen!

• Svar på tråden Varför är det så spännande att se unga föräldrar med osunda värderingar?
  • Munchies

Fakta är att unga människor ofta är mer omogen än en äldre människa när det kommer till föräldraskap. Jämför 1000 30-åriga mammor med 1000 15-åriga mammor, så ser man nog en skillnad. Fakta är även att freakshows säljer. Så vad ska bolagen lägga ner sina pengar på, att leta efter puckon i allmänhet eller leta efter puckon i en grupp där många puckon finns?

• MammaEmelie91

Men i Danmark så röker man faktiskt framför barnen och inomhus, min bonuspappa är dansk och ALLA hans vänner som har barn röker framför barnen och inomhus så det har nog inte bara med att dom e unga att göra tror jag :) 

Men jag förstår dig, jag stör mig också på alla dom programmen. 

mammatillebbaa.blogg.se - 16år och gravid till 20år och tvåbarnsmamma!
  • Jenny825200
    Munchies skrev 2011-11-15 10:30:54 följande:
    Fakta är att unga människor ofta är mer omogen än en äldre människa när det kommer till föräldraskap. Jämför 1000 30-åriga mammor med 1000 15-åriga mammor, så ser man nog en skillnad. Fakta är även att freakshows säljer. Så vad ska bolagen lägga ner sina pengar på, att leta efter puckon i allmänhet eller leta efter puckon i en grupp där många puckon finns?
    Fakta grundat på vilken efterforskning då menar du? Den statistiken du försökte dra till med? För jag kan hitta 1000 riktigt usla 30 åriga mammor likväl som jag kan hitta 1000 väldigt bra unga föräldrar. Faktum är att jag som 19 årig mamma kämpade mer för att passa in som förälder i samhället just för att jag visste att jag hade den nackdelen att osäkra äldre mammor kunde döma ut mig för minsta fel jag gjorde att jag gjorde allt extremt rätt. Det enda som skiljer sig nu är att jag har blivit äldre och mer säker i mig själv, därför mer säker i mitt föräldraskap och mer avslappnad, fördelarna för mig är att jag MÅR bättre som mamma för nu är jag "bara" förälder och får jag kritik i mitt föräldraskap är det befogat, tidigare kunde det vara enbart grundat på att det var provocerande för någon med dålig dag att se en som klarade föräldrarollen trots ung ålder och folk kunde gå in och glo i vagnen och säga provocerande saker som att barnet var för lite klädd/för mycket klädd, att den var "våt i blöjan" (gamla tanter) etc. Det var en påfrestning bara att existera för att man inte föll i normen för föräldrakriterier, trots att det för bara 40 år sedan var just norm att bli förälder i tidig vuxen ålder, men då gjordes knappast program för att förstärka fördom kring äldre mammor som föder sjuka barn eller blir infertila eller sitter i parken och inte orkar leka med sina barn (om man nu ska vända på fördomarna åt det extrema åt andra hållet)

Och det sista du skriver är ju bara extremt respektlöst att man undrar hur läget egentligen står till. Inte särskilt ödmjukt alls faktiskt... men det kanske var meningen. I så fall skall jag inte bemöda mig att diskutera frågan vidare med dig. Diskussionen var inte menad att hamna på den nivån!
  • pussgurkan86

vet inte om det var unga mödrar norge men det var en tjej med sambo och dom bodde i hus och väntade sitt andra barn. hon var anställd hos sin pappa , sambon har jobb och dom har bil. annars tycker jag det är mycket sunkiga föräldrar som är med.

• Jenny825200
    MammaEmelie91 skrev 2011-11-15 13:53:39 följande:
    Men i Danmark så röker man faktiskt framför barnen och inomhus, min bonuspappa är dansk och ALLA hans vänner som har barn röker framför barnen och inomhus så det har nog inte bara med att dom e unga att göra tror jag :) 

Men jag förstår dig, jag stör mig också på alla dom programmen. 
    Jag tänkte just det, att det kanske mer var en kulturell grej, men byter man kanal och kollar på 16 and pregnant så röks det också framför barnen och bråkas och separeras och man blir utkastad, har ingenstans att bo, etc. Vill man upplysa människor om det unga föräldraskapet tycker jag man ska visa det ur alla synvinklar. Jag fick kämpa som en häst när jag blev ung mamma, mot fördomar, för att lösa mitt praktiska liv så att jag skulle bli oberoende och få en god inkomst etc och det skulle vara intressant att följa eller se en ung mamma som faktiskt har bra värderingar och kämpar i sitt föräldraskap istället för att låta det förfalla till allmän beskådning framför kameror etc.

Dessutom var pappan i mitt fall ifråga (och är) 10 år äldre än jag, om man nu ska se till bara ålder, och jag har på den tiden hunnit skaffa både bättre inkomst, utbildning och liv medan han befinner sig på exakt samma nivå i livet. Så i mitt fall var det en rejäl morot att få barn tidigt för jag skulle motbevisa hela världens fördomar att man var lågutbildad och inte hade ambitioner för att man fått barn ung.... Så det är tråkigt att se att fördomar lever vidare när det för bara 1-2 generationer sedan var norm och allt annat var konstigt och udda!
  • knisse

sa är det ju med manga program
    bonde söker fru
    idol
    granfejden
    och tusen andra med.
    folk tycker om att se att dom i allafall är lite bättre än nagon. att se att det finns konstigare mänskor under solen en dom själva

Ibland snavar människorna över en sanning, men de flesta reser sig och skyndar vidare som om ingenting hade hänt.
  • tackförfisken

Å folk gillar att gotta sig i andras olycka och på så sätt känna sig lite mer normal och duktig.
    Kolla lyxfällan,arga snickaren mm. Finns hur mycket som helst och det säljer.

• Munchies
    Karolina86 skrev 2011-11-15 18:10:17 följande:
    Fakta grundat på vilken efterforskning då menar du? Den statistiken du försökte dra till med? För jag kan hitta 1000 riktigt usla 30 åriga mammor likväl som jag kan hitta 1000 väldigt bra unga föräldrar. Faktum är att jag som 19 årig mamma kämpade mer för att passa in som förälder i samhället just för att jag visste att jag hade den nackdelen att osäkra äldre mammor kunde döma ut mig för minsta fel jag gjorde att jag gjorde allt extremt rätt. Det enda som skiljer sig nu är att jag har blivit äldre och mer säker i mig själv, därför mer säker i mitt föräldraskap och mer avslappnad, fördelarna för mig är att jag MÅR bättre som mamma för nu är jag "bara" förälder och får jag kritik i mitt föräldraskap är det befogat, tidigare kunde det vara enbart grundat på att det var provocerande för någon med dålig dag att se en som klarade föräldrarollen trots ung ålder och folk kunde gå in och glo i vagnen och säga provocerande saker som att barnet var för lite klädd/för mycket klädd, att den var "våt i blöjan" (gamla tanter) etc. Det var en påfrestning bara att existera för att man inte föll i normen för föräldrakriterier, trots att det för bara 40 år sedan var just norm att bli förälder i tidig vuxen ålder, men då gjordes knappast program för att förstärka fördom kring äldre mammor som föder sjuka barn eller blir infertila eller sitter i parken och inte orkar leka med sina barn (om man nu ska vända på fördomarna åt det extrema åt andra hållet)

Och det sista du skriver är ju bara extremt respektlöst att man undrar hur läget egentligen står till. Inte särskilt ödmjukt alls faktiskt... men det kanske var meningen. I så fall skall jag inte bemöda mig att diskutera frågan vidare med dig. Diskussionen var inte menad att hamna på den nivån!
    Fakta grundat på LOGIK. Som sagt, rada upp 1000 mammor i 30-årsåldern och lika många 15-åriga mammor så finns det garanterat en skillnad i deras föräldraskap.

Ärligt talat ids jag inte ens läsa igenom ditt inlägg, är själv ung mamma och jag har insett att det var väldigt puckat att skaffa barn när jag var 16. Jäkligt omoget faktiskt. Att du verkar tycka att det är så himla bra med unga mammor utan utbildning, ekonomi, stabil relation - ja det säger mer om dig än mig.
  • mamma201101

Jag blev också med barn när jag var 18 fick henne när jag va 19. Min sombo va också 19. Men han har ett bra fast jobb med en bra inkomst som vi alla klarar oss på. Men det jag stör mig på är att man får en stämpel som ung mamma. Du behöver absolut inte vara en dålig mamma bara för att du är ung. Finns "äldre" föräldrar som inte klarar av sina barn också. Men vist har man inte ekonomi för ett barn så ska man nog inte skaffa barn heller. Bara för att man är en ung mamma behöver det inte vara så att man inte har pengar till ha barn.

Svar på tråden Varför är det så spännande att se unga föräldrar med osunda värderingar?