Varför är det så spännande att se unga föräldrar med osunda värderingar?
Jag är själv relativt ung förälder, jag blev gravid med mitt första barn när jag var 18 och fick honom när jag var 19. Idag är han 6 år och jag 25.
Eftersom jag själv har erfarenhet av hur det är att få barn tidigt i vuxenlivet så tycker jag att det är roligt att följa program som t.ex "Unga mödrar" och se hur de tampas med vardagen innan allt det praktiska har löst sig. Men jag blir så FÖRBANNAD och ARG över hur de sållar bland medverkande i dessa program.
Det är alltid något som ska sticka ut och provocera, typ mamman är storrökare under graviditeten, mamman går på socialbidrag, föräldrarna sitter och röker inomhus framför barnen. Det är alltid SUNKföräldrar som är med (om man får uttrycka det så), som upplagt för att bekräfta för alla att unga föräldrar är faktiskt lite sämre än genomsnittet. Är det bara jag som blir irriterad på sånt?
Självklart, kan man i gott syfte upplysa om att unga föräldrar tampas med ekonomi etc, men just nu, för att ge ett exempel kollar jag på bara ett avsnitt av unga mödrar och en mamma tampas med att hon inte alls klarar att sätta gränser för sitt barn som är jättetrotsig och mamman skyller på feber hela avsnittet, en annan tjej vars pappa lämnat henne och inte vill veta av varken henne eller barnet och så en tredje som vill köpa en bil för 98.000 kr trots att hon lever på socialen, men vill få ett privatlån till bilen och andra "moraliska" fel. Just nu sitter dessutom hela familjen vid middagsbordet och tar en cigg efter maten.
VARFÖR är det så UNDERHÅLLANDE med att bekräfta människors vidriga fördomar? Varför kan man inte i alla fall ta in ETT fall där mamman, trots sin unga ålder, kämpar häcken av sig för att fixa högre studier, springer runt på jobb för att trygga inkomst och har lite krut i sig? Så gjorde ju jag när jag fick barn. Det skulle vara roligt med lite olika perspektiv på det hela..
Och den här 16 and pregnant orkar jag inte ens kolla på, för den är verkligen "för mycket" i vissa avsnitt.
Jag blir så arg att det svartnar för ögonen. Är det helt enkelt inte intressant att se SERIÖSA unga föräldrar som trots sin unga ålder ger barnet ett BRA liv med sunda värderingar och gör alla rätt. Jag var som sagt tonårsförälder, men jag kan sätta min högra hand på att mina barn har fått en bättre uppväxt och bättre uppfostran än vad MÅNGA som är ett tiotal år äldre vid första barnet skrapat ihop. Kanske vore roligt med i alla fall ett program ur ett sånt perspektiv.
Det är ungefär lika förnedrande som att man skulle vinkla program till att filma t.ex invandrarmödrar och bara visa de som bor i Tensta, har socialbidrag, 580 barn, inte har någon uppfostran alls på barnen etc etc. Hur upplysande vore det? Poängen med ett sånt program är väl att ta hål på människors fördomar, inte bekräfta och förstärka dem!
TRIST, verkligen!