Inlägg från: Jenny825200 |Visa alla inlägg
  • Jenny825200

Varför är det så spännande att se unga föräldrar med osunda värderingar?

Jag är själv relativt ung förälder, jag blev gravid med mitt första barn när jag var 18 och fick honom när jag var 19. Idag är han 6 år och jag 25.

Eftersom jag själv har erfarenhet av hur det är att få barn tidigt i vuxenlivet så tycker jag att det är roligt att följa program som t.ex "Unga mödrar" och se hur de tampas med vardagen innan allt det praktiska har löst sig. Men jag blir så FÖRBANNAD och ARG över hur de sållar bland medverkande i dessa program.

Det är alltid något som ska sticka ut och provocera, typ mamman är storrökare under graviditeten, mamman går på socialbidrag, föräldrarna sitter och röker inomhus framför barnen. Det är alltid SUNKföräldrar som är med (om man får uttrycka det så), som upplagt för att bekräfta för alla att unga föräldrar är faktiskt lite sämre än genomsnittet. Är det bara jag som blir irriterad på sånt?
    Självklart, kan man i gott syfte upplysa om att unga föräldrar tampas med ekonomi etc, men just nu, för att ge ett exempel kollar jag på bara ett avsnitt av unga mödrar och en mamma tampas med att hon inte alls klarar att sätta gränser för sitt barn som är jättetrotsig och mamman skyller på feber hela avsnittet, en annan tjej vars pappa lämnat henne och inte vill veta av varken henne eller barnet och så en tredje som vill köpa en bil för 98.000 kr trots att hon lever på socialen, men vill få ett privatlån till bilen och andra "moraliska" fel. Just nu sitter dessutom hela familjen vid middagsbordet och tar en cigg efter maten.

VARFÖR är det så UNDERHÅLLANDE med att bekräfta människors vidriga fördomar? Varför kan man inte i alla fall ta in ETT fall där mamman, trots sin unga ålder, kämpar häcken av sig för att fixa högre studier, springer runt på jobb för att trygga inkomst och har lite krut i sig? Så gjorde ju jag när jag fick barn. Det skulle vara roligt med lite olika perspektiv på det hela..

Och den här 16 and pregnant orkar jag inte ens kolla på, för den är verkligen "för mycket" i vissa avsnitt.

Jag blir så arg att det svartnar för ögonen. Är det helt enkelt inte intressant att se SERIÖSA unga föräldrar som trots sin unga ålder ger barnet ett BRA liv med sunda värderingar och gör alla rätt. Jag var som sagt tonårsförälder, men jag kan sätta min högra hand på att mina barn har fått en bättre uppväxt och bättre uppfostran än vad MÅNGA som är ett tiotal år äldre vid första barnet skrapat ihop. Kanske vore roligt med i alla fall ett program ur ett sånt perspektiv.

Det är ungefär lika förnedrande som att man skulle vinkla program till att filma t.ex invandrarmödrar och bara visa de som bor i Tensta, har socialbidrag, 580 barn, inte har någon uppfostran alls på barnen etc etc. Hur upplysande vore det? Poängen med ett sånt program är väl att ta hål på människors fördomar, inte bekräfta och förstärka dem!

TRIST, verkligen!

• Svar på tråden Varför är det så spännande att se unga föräldrar med osunda värderingar?
  • Jenny825200
    Munchies skrev 2011-11-15 10:30:54 följande:
    Fakta är att unga människor ofta är mer omogen än en äldre människa när det kommer till föräldraskap. Jämför 1000 30-åriga mammor med 1000 15-åriga mammor, så ser man nog en skillnad. Fakta är även att freakshows säljer. Så vad ska bolagen lägga ner sina pengar på, att leta efter puckon i allmänhet eller leta efter puckon i en grupp där många puckon finns?
    Fakta grundat på vilken efterforskning då menar du? Den statistiken du försökte dra till med? För jag kan hitta 1000 riktigt usla 30 åriga mammor likväl som jag kan hitta 1000 väldigt bra unga föräldrar. Faktum är att jag som 19 årig mamma kämpade mer för att passa in som förälder i samhället just för att jag visste att jag hade den nackdelen att osäkra äldre mammor kunde döma ut mig för minsta fel jag gjorde att jag gjorde allt extremt rätt. Det enda som skiljer sig nu är att jag har blivit äldre och mer säker i mig själv, därför mer säker i mitt föräldraskap och mer avslappnad, fördelarna för mig är att jag MÅR bättre som mamma för nu är jag "bara" förälder och får jag kritik i mitt föräldraskap är det befogat, tidigare kunde det vara enbart grundat på att det var provocerande för någon med dålig dag att se en som klarade föräldrarollen trots ung ålder och folk kunde gå in och glo i vagnen och säga provocerande saker som att barnet var för lite klädd/för mycket klädd, att den var "våt i blöjan" (gamla tanter) etc. Det var en påfrestning bara att existera för att man inte föll i normen för föräldrakriterier, trots att det för bara 40 år sedan var just norm att bli förälder i tidig vuxen ålder, men då gjordes knappast program för att förstärka fördom kring äldre mammor som föder sjuka barn eller blir infertila eller sitter i parken och inte orkar leka med sina barn (om man nu ska vända på fördomarna åt det extrema åt andra hållet)

Och det sista du skriver är ju bara extremt respektlöst att man undrar hur läget egentligen står till. Inte särskilt ödmjukt alls faktiskt... men det kanske var meningen. I så fall skall jag inte bemöda mig att diskutera frågan vidare med dig. Diskussionen var inte menad att hamna på den nivån!
  • Jenny825200
    MammaEmelie91 skrev 2011-11-15 13:53:39 följande:
    Men i Danmark så röker man faktiskt framför barnen och inomhus, min bonuspappa är dansk och ALLA hans vänner som har barn röker framför barnen och inomhus så det har nog inte bara med att dom e unga att göra tror jag :) 

Men jag förstår dig, jag stör mig också på alla dom programmen. 
    Jag tänkte just det, att det kanske mer var en kulturell grej, men byter man kanal och kollar på 16 and pregnant så röks det också framför barnen och bråkas och separeras och man blir utkastad, har ingenstans att bo, etc. Vill man upplysa människor om det unga föräldraskapet tycker jag man ska visa det ur alla synvinklar. Jag fick kämpa som en häst när jag blev ung mamma, mot fördomar, för att lösa mitt praktiska liv så att jag skulle bli oberoende och få en god inkomst etc och det skulle vara intressant att följa eller se en ung mamma som faktiskt har bra värderingar och kämpar i sitt föräldraskap istället för att låta det förfalla till allmän beskådning framför kameror etc.

Dessutom var pappan i mitt fall ifråga (och är) 10 år äldre än jag, om man nu ska se till bara ålder, och jag har på den tiden hunnit skaffa både bättre inkomst, utbildning och liv medan han befinner sig på exakt samma nivå i livet. Så i mitt fall var det en rejäl morot att få barn tidigt för jag skulle motbevisa hela världens fördomar att man var lågutbildad och inte hade ambitioner för att man fått barn ung.... Så det är tråkigt att se att fördomar lever vidare när det för bara 1-2 generationer sedan var norm och allt annat var konstigt och udda!
  • Jenny825200
    Munchies skrev 2011-11-16 13:14:40 följande:
    Man kan bli "världens bästa mamma" fast man är 15, jag har aldrig påstått något annat. Men det säger sig självt att 15-åriga mammor är mer omogna än 30-åriga, de har inte utvecklat samma konsekvenstänkande som vuxna mammor har gjort. Därmed kan man garanterat hitta fler unga mammor som inte sköter sitt föräldraskap jämfört med äldre. Klart det är lättare att hitta idioter till föräldrar i en grupp med osäkra, unga mammor.
    Och så finns det också många fördelar med att ha ett lite mer avslappnat förhållningssätt till sitt föräldraskap och i relation till sina barn, det blir inte lika påtvingat och påklistrat då. Jag hatade det faktum att min mamma var nästan 40 år äldre än jag, gör det än idag, världens generationsglapp och vi har inte alls den naturliga, självklara och avslappnade relation som jag har med mina barn. Sedan kan det bero på många faktorer, men att hon oftast hade noll koll på allt vi gick igenom och gjorde som tonåringar skapade ett gap mellan oss...Jag fick inte bra relation till mina föräldrar trots 2 äldre föräldrar. Och idag när jag är 25 och min pappa över 70 känns det som vi inte har mycket gemensamt alls! Däremot har jag jättemycket gemensamt med makens mamma som var 17 när hon blev mamma till honom!

Sedan nämner du ofta 15 åtiga mamman vs 30 åriga mamman, är det magiska kontraster? Jag var 19 när jag fick barn, hade jobb, grundutbildning (gymnasial med väldigt höga avgångsbetyg) inkomst, bostad etc. Därefter har jag även vidarestudier och ett bra jobb! Och mitt barn får ofta beröm från skola för att han är en så ödmjuk person, verbal, välutvecklad, stark känsla för empati etc etc.. Så ja, jag är en riktigt bra mamma
    Och hans pappa är som sagt 10 år äldre och fortfarande lika misslyckad nu som då

Men nu rörde ju detta inte mig, utan unga mammor, och gärna med fokus på 15åringar då..

Jag håller med om att det inte är optimalt att bli förälder vid tidigt tonår, men diskussionen rörde att jag anser det vara oansvarigt av media att sända så vinklat skräp.
    Det är i o för sig på samma sätt som nannyakuten och liknande program är så sjukt vinklat och får det att se ut som en person med sjukliga metoder skulle kunna vända en helt kaotisk uppgiven familj till att bli helt harmonisk och fantastisk på 3 dygn..

Ja, det säljer. Men är det verkligen något som människor köper ... att man skulle kunna sätta likhetstecken mellan ålder och dålig eller jättebra!
  • Jenny825200
    Munchies skrev 2011-11-15 19:37:45 följande:
    Fakta grundat på LOGIK. Som sagt, rada upp 1000 mammor i 30-årsåldern och lika många 15-åriga mammor så finns det garanterat en skillnad i deras föräldraskap.

Ärligt talat ids jag inte ens läsa igenom ditt inlägg, är själv ung mamma och jag har insett att det var väldigt puckat att skaffa barn när jag var 16. Jäkligt omoget faktiskt. Att du verkar tycka att det är så himla bra med unga mammor utan utbildning, ekonomi, stabil relation - ja det säger mer om dig än mig.
    Men vet du vad fakta är för något? Det är information som är bevisad och prövad! Inte egna slutsatser man dragit utifrån egen värdering och fördom och benämner det som logik!

Och ditt sätt att formulera dig på är väldigt skrämmande, provocerande och omoget. Jag tycker att du kan välja ditt sätt att formulera dig och göra dina uttalanden mer respektingivande, eller så behöver jag inte ditt vidare perspektiv i den här tråden. Du har ingen rätt att döma ut mig som person eller dra dina egna slutsatser om vem eller hur jag är - det hör inte till ämnet.
    Håll dig till ämnet, att hoppa på mig som trådstartare är inte okej eller ens tillåtet enligt diskussionsregler i detta forum!
    Du vet inte vad jag tycker i frågan mer än att jag tycker att programmen känns vinklade. För vidare har jag inte skrivit vad jag har för åsikter, så där sätter du ord i mun på mig, vad är syftet? Provokation? Att du drar egna slutsatser ihopkokade i ditt eget huvud och spottar ut det där du dessutom lägger till respektlösa kommentarer om mig, vem var det som det sa mest om sa du?
    Herregud, som en annan skrev; "Tagga ner"
  • Jenny825200
    Drake skrev 2011-11-17 10:58:09 följande:
    Men har äldre mammor verkligen så många fördomar om yngre? Jag har inte det, jag bryr mig helt enkelt inte tillräckligt för att ha fördomar. Jag dömer folk efter deras personlighet och agerande, inte efter ålder.
    Men många unga mammor verkar tro att allt handlar om att de är unga, i stället för att kanske titta på situationen eller reflektera över om bemötandet man får är något som alla mammor drabbas av.

Men frågan var varför det är spännande. Ja av samma anledning som folk tittar på Big Brother, Lyxfällan eller arga snickaren (så vi själva får känna oss duktiga). Kanske borde man göra program med folk som har pengar på banken, eller lyckas med sin renovering, men hur kul vore det att titta på?
    Vill bara säga tack för ett så bra och genomtänkt svar. Klart att inte alla äldre föräldrar har fördomar, jag upplever det hela som med rasism, att det oftast är de som är mest osäkra själva som har mest fördomar om andra. Men det skulle aldrig tillfalla produktionen att sända ett tv-program som t.ex vinklar alla mödrar med utländsk bakgrund som några som är arbetslösa, lever på bidrag, har 15 barn etc, fast det kanske är de vanligaste fördomarna om dem bara för att bekräfta det hela. Jag upplever det på precis samma sätt. Det känns faktiskt ganska kränkande när jag själv representerar en viss åldersgrupp och jag upplever att jag som konsekvens av detta fått ett tuffare föräldraskap därför att jag inte nog med måste kämpa för att vara en god förälder åt mitt barn efter de villkor jag haft, så måste jag även motbevisa förutfattad kritik. Skulle jag ha ett enda fel i boken, t.ex arbetslös eller något liknande skulle det troligtvis se mycket värre ut i omgivningens ögon än om detsamma hände någon äldre och mer "mogen" person, för då skulle det mer vara en olycklig slump.

Skillnaden mellan Lyxfällan och arga snickaren upplever jag är att det inte handlar om en viss samhällsgrupp, för då vore ju även det kränkande, lek med tanken, att alla som är med i lyxfällan är under 25, eller har annat ursprung, eller är homosexuella, blonda etc då skulle det ge ett gott underlag för människor att använda det som tillförlitlig källa och hävda att alla unga/invandrare är si och så. Det provocerande i det hela är att människorna man plockar ut ska representera gruppen unga som har blivit föräldrar och för att ge en mer rättvis bild av hur det är att vara ung förälder kanske man inte bör sålla ut de värsta fallen, utan visa att det som sagt även finns unga föräldrar därute som KÄMPAR som hästar, dagligen för att vara de bästa föräldrar åt sina barn och aldrig skulle drömma om att utsätta dem för fattigdom orsakad av egen lathet, tobaksrök, byta partner flera ggr och allt övrigt de vill vinkla in i historierna!
  • Jenny825200
    lovegun skrev 2011-11-22 02:53:42 följande:
    Tanken med dem programmen är att minska tonårsgraviditeterna.
    Fast blir inte syftet i så fall lite omvänt, med tanke på att låt säga en 16 årig tjej som sitter och följer det där och funderar över att skaffa barn nog snarare tänker att "Men kan DE ha barn så kan ju jag, jag är i alla fall inte lika illa som dem", speciellt när ett helt vanligt program kan låta "Xx gick i skolan när hon fick reda på att hon var gravid, så därför får hon nu pengar av socialen och har blivit beviljad egen lägenhet" .. Tänk hur många som är less på skolan, inte har fått tillräckligt med konsekvenstänkande eller framtidsperspektiv och vill bort hemifrån... Snarare bättre då att visa mammor som får KÄMPA för sitt uppehälle, som jag och troligtvis många med mig, inte såna där latmaskar! Det uppmuntrar ju snarare!
  • Jenny825200
    Helle333 skrev 2011-11-23 09:47:23 följande:
    Jag håller med dig. Jag blir oftast förbannad när jag tittar på det eftersom det JÄMT är morsor som röker trots att dem är gravida och det ääääär ju så svårt att sluta. Och jag reagerade också på den där mamman som tänkte köpa den där bilen med den inkomsten hon hade.
    Oftast så tycker jag mest synd om både ungdomarna och barnen eftersom det ger verkligen ingen bra bild över dem och deras familj. Man vet ju inte hur mycket de vinklar det heller när de klipper ihop avsnitten men åtminstone ett par av dem skulle jag vilja bitchslappa i ansiktet och ryta åt dem att växa upp.
    Jag vet! Irriterande!
  • Jenny825200
    Helle333 skrev 2011-11-23 09:47:23 följande:
    Jag håller med dig. Jag blir oftast förbannad när jag tittar på det eftersom det JÄMT är morsor som röker trots att dem är gravida och det ääääär ju så svårt att sluta. Och jag reagerade också på den där mamman som tänkte köpa den där bilen med den inkomsten hon hade.
    Oftast så tycker jag mest synd om både ungdomarna och barnen eftersom det ger verkligen ingen bra bild över dem och deras familj. Man vet ju inte hur mycket de vinklar det heller när de klipper ihop avsnitten men åtminstone ett par av dem skulle jag vilja bitchslappa i ansiktet och ryta åt dem att växa upp.
    Visst kan de vinkla och klippa (vilket i så fall är ännu mer förjävligt, för det stärker i så fall min övertygelse om att mediebolaget har något slags intresse i att visa upp en vinklad skev bild av dessa människor. Men fortfarande OM (JAG skulle ALDRIG ALDRIG utsätta mina barn för ex tobaksrök under graviditet, amning, inomhus etc) men OM jag nu skulle vara sån, så skulle jag ALDRIG göra det framför tv-produktionen och ge dem mer krut att vinkla fram... Det får mig att tro att de här mammorna får någon slags ekonomisk kompensation för att vara så omogna och white trashiga som möjligt eller vad är fallet?
  • Jenny825200
    Lilla My21 skrev 2011-11-22 03:06:03 följande:
    Instämmer, dock brukar ofta unga mammor (inte alla, finns en hel bunt kloka goa unga mammor här som är enormt insiktfulla) köra med "så sa han/hon BARA för att jag är ung" och då handlar det väldigt ofta om att någon tittat på dem eller dyl dvs aldrig ens sagt något, men det är tydligen för vissa väldigt smidigt att dra fram ungförälderkortet så fort någon råkar kasta en blick på dem.

Själv tittar jag också på folk ibland, om de har söta barn, ser allmänt "sevärda ut", har en fin hund med sig, en snygg tröja eller vad det nu kan vara, aldrig att det handlat om att "ja men den mamman ser ung ut, henne måste vi stirra på"
    Ja, precis som många invandrare/homosexuella/andra minoritetsgrupper brukar "köra med" att människor beter sig på ett visst sätt för de är rasister/homofober/hatare av den respektive gruppen man hör till. Det är ett slags trumfkort. Klart att det finns idioter i alla samhällsgrupper, men ingen skulle väl drömma om att göra ett helt program och dra fram de värsta fallen och vinkla upp för att FÖRSTÄRKA människors redan ganska förutfattade meningar ytterligare. Jag tror det är jobbigt som det är redan att höra till en minoritetsgrupp som får utstå mycket fördomar, men skillnaden är att om man skulle göra en liknande produktion med övriga grupper så skulle det faktiskt gå att anmäla för rasism/hets mot folkgrupp etc.
    Som ung förälder (som numer blivit något äldre förälder och därmed lite mer accepterad i kategorin förälder) ligger det mig fortfarande varmt om hjärtat sådant här. Det fick faktiskt mig som VILLE göra allt rätt att gå in i väggen till slut för jag skulle vara SÅ ÖVERDUKTIG i allt när jag blev förälder  för jag kunde rabbla alla fördomar människor hade om mig och inte göra så att de skulle få möjlighet att döma ut mig, så jag ammade, mycket och länge (för att folk trodde att unga föräldrar väljer bort amning av banala och ytliga skäl, så att de snabbt kan börja festa igen, eller av egoistiska skäl) , jag pluggade dygnet runt (för att ingen skulle kunna säga att jag var lågutbildad) jag jobbade all övrig tid (för att ingen skulle säga att jag hade dålig ekonomi, skaffade barn utan att tillgodose barnets materiella behov, snyltade på samhället)
    Jag lämnade aldrig bort mitt barn till barnvakt (för det vet ju alla att det är det första en ung mamma gör när hon kommer hem från bb för att hon hellre vill vara med sina kompisar)
    Jag gick inte ut själv, jag tillgodosåg inte något av mina MÄNSKLIGA behov under jättelång tid efter jag fått barn, jag accepterade att detta var något av ett straff jag måste ta för att omgivningen inte ska kunna peka ut mig och kasta fördomar mot mig.

När jag sedan fått barn som 25 åring var det som en BEFRIELSE! Jag kunde lämna mitt barn till pappan redan när hon var 4 månader för att gå tillbaka och jobba igen, för han ville vara hemma istället helt enkelt och göra hemarbete, jag kunde gå ut och göra saker på egen hand, lämna ifrån mig barnet, vara både mamma och min egen och komma tillbaka med nya krafter, för INGEN, absolut INGEN kunde hänvisa till att jag gjorde detta bara för att jag representerade kategorin ung omogen egoistisk, utan för att de istället tänkte om mig på ett mer ödmjukt sätt "Ja, men de gör de val som passar in på deras familj, för de är tillräckligt kapabla att fatta sina egna familjebeslut".
    Och det var SÅ SKÖNT!

Det värsta med att vara ung mamma, är inte alla "uppoffringar", ekonomiska skäl etc utan det är faktiskt att sitta och stå till svars för människors idiotiska fördomar hela tiden, konstant. Fula blickar, fördomar, tillsägningar, att de tänker att de har rätten att tala till en på förnedrande sätt, etc etc. Nu när jag är lite äldre förstår jag ju självklart att det oftast kommer från pucko som är osäker på sitt eget föräldraskap, men då kände jag det som jag var uslast i världen på det här "superstora projektet" där man måste göra alla rätt, att vara MAMMA!

Och så kommer just det här programmet, som ger de här idioterna återigen krut i elden att säga "vad var det jag sa, de gör inget annat än röker/går på bidrag/lämnar över barnet och ansvaret till mamma/är ute och festar/klarar inte av stabila förhållanden och att stadga sig/har ingen utbildning/parasiterar på samhället" etc etc och så är det igång igen..
  • Jenny825200
    lovegun skrev 2011-11-23 20:26:53 följande:
    Det viktigaste här är nog att man själv måste vara en stark person innan man får barn.
    Hur kan man orka lägga ner energi på vad andra tycker och tänker?
    Om du vet att du är en bra mamma och gör allt för ditt barn, räcker inte det då? Måste du verkligen söka en sån bekräftelse på att du är minnsan annorlunda?

Och dem har faktsikt sett statiskt på att tonårsgraviditeter minskar efter dessa program så nej blir svaret på din fråga.

Något som också är väldigt konstigt är att jag har aldrig någonsin fått en kommentar om att jag är ung eller snea blickar (kanske ifrån tjejer i min egen ålder någon gång ibland).
    Men inte ens när jag som 15 åring tog hand om min nyfödda lillasyster och tog med henne ut på promenader eller åkte till köpcentret när hon var runt året. Inte en enda kommentar....kanske för att jag är vuxen nog att veta att vad andra tycker inte ska påverka mitt liv?

Tycker nog också att din kommentar handlar lite mycket om eknomiska själ till att sluta skolan. Om nu en skoltrött tjej ser de här programmen tror du verkligen att människan fokuserar på pengar? Inte på hur livet förändras med ett barn? Ansvaret och allt som kommer med det.
    Pengar är nog det sista man tänker på. Det är ju inte lyxfällan där man ser vad dem får in, oftast nämner dem det knappt.
    Jo idag vet jag det, det kom med hård erfarenhet att människan är ett konstigt folk som måste tycka om alla minoritetsgrupper när de blir osäkra, men DÅ hade jag inte den distansen när jag levde mitt upp i det och fick svara till människors fördomar. Jag har alltid varit en kärleksfull, god och bra mamma som kämpat för mitt barn, oavsett om jag hade fått en klapp på axeln eller spottloska i ansiktet.. Men det är i vilket fall en främmande värld att bli förälder så det hade varit trevligare med den där klappen på axeln, eller hur, som man ger andra nyblivna föräldrar. Alla föräldrar som månar om sina barn förtjänar en eloge!

Sedan undrar jag om du kan redovisa någon statistik som "dem" har lyckats få fram kring minskade tonårsgraviditeter tack vare program som "Unga mödrar"... fakta bör ju komma med källa :)

Sedan är din egen teori kring att du sluppit undan sneda blickar när du varit barnvakt ganska rolig! ^Det är ju DIN fördom om mig, att jag är omogen för att jag tycker det är orimligt att skapa program ämnade åt att bekräfta och stärka människors fördomar! Hade det handlat om en annan utgångspunkt ex. etnicitet och föräldraskap och man vinklade det så ofantligt så hade det varit mer befogat att bli upprörd då? Men när man noterar ett fel utifrån i detta fall ålder så är det för att man per automatik är rädd och osäker? Det tycker jag säger mer om dina omedvetna förutfattade meningar om någon man inte känner. I en diskussion bör man förhålla sig neutral till den man diskuterar - jag diskuterar ett ämne, du vill diskutera mig, därför rör inte dina åsikter mig, du får gärna återkomma när du känner att du vill diskutera ämnet ifråga, men spekulationer kring huruvida du är mer mogen, eller om jag är en osäker person sänker din argumentationsnivå och trovärdighet till bottennivå.
  • Jenny825200
    gammelsmurf2 skrev 2011-11-24 18:22:23 följande:
    Till TS: Det är väl inte så konstigt? Jag tror inte att ett program där man får följa helt vanliga morsor genom vardagen skulle vara särskilt populärt. Folk tycker om att se andra människor som är dummare/trashigare osv än de själva. Lyxfällan till exempel. Det programmet skulle aldrig intressera någon om inte just för den här egenskapen hos folk. Tror jag iallafall...
    Ja, fast jag blir så irriterad att jag måste stänga av tv:n och byter kanal så fort de här programmen åker på. det är som en käftsmäll att se unga människor förnedra sig så i sitt föräldraskap ungefär! Jag hade kollat om det varit lite mer neutralt, men just nu känns det som en överdriven tv-shopreklam ungefär där man FATTAR att allt är vinklat, fast till det sämre! Det måste vara en rätt rubbad del av befolkningen som tycker det känns trivsamt att se en människa sitta med sin astmatiska son i knät och vara höggravid och kedjeröka samtidigt?
  • Jenny825200
    lovegun skrev 2011-11-24 21:18:14 följande:
    Du är fruktansvärt otrevlig och jag disskuterar inte med människor som inte kan ta sanningen :)
    Du fortsätter att prata om att dem sållar ut grupper, ja det kanske dem gör men för att minska på tonårsgraviditeter!!! Det är en bra sak och att du tar illa upp tänker dem ju knappast på!
    Det är det jag menar med att du kanske ska skaffa lite självförtroende och sluta bry dig i andra.
    Och så kan du ju använda din intelligens till att söka på google så hittar du statiskt!

Men nu tänker jag lämna den här tråden för allt jag skrev var ett svar på din fråga och nu har det blivit till en argumentation! Just i 16 and pregnant säger dem klart och tydligt att det är det som är meningen med programmet, så jag ger dig bara svart på vitt. Inget att tjafsa om.
    Är det otrevligt att önska källa på ett uttalande när någon skriver att det finns statistik på minskad tonårsgraviditet i samband med tv-programmet. Då är det klart att man blir nyfiken och undrar var du hittat statistiken, förstår inte det otrevliga. Sedan är det klart att det genast är otrevligt om man vinklar sin argumentationsnivå till ett personligt plan, istället för att hålla sig till ämnet ifråga, jag diskuterar ju gärna öppet med människor som diskuterar ämnet, men du var ju illa tvungen att dra i huruvida detta handlar om egen osäkerhet etc. då är man själv ansvarig för att sänka diskussionsnivån. det ger mer att hålla sig till ämnet s.a.s. prova nästa gång iom att du lämnar tråden nu... inte mig emot eftersom jag gärna diskuterar ämnet och inte mig själv som person ! :) ha det bra!
  • Jenny825200
    Lilla My21 skrev 2011-11-25 05:42:42 följande:
    Du måste ha missat flertal program om div olika saker som inte förstärkt fördomarna om något alls?

Tv visar det som säljer, självklart är det mer intressant att visa ett program där folk upprörs med struliga unga föräldrar än de som kämpar att få ihop med barn och studier osv, skulle gissa att det blev ett ganska tråkigt program alt få lägre tittarsiffror jämfört när man visar upp lite drama som folk förfasar sig över.

Fick själv barn som ung mamma och jag och många till har aldrig blivit påhoppade pga ålder, jag tror snarare man ser det man vill se.

Är 29 år nu och har fått mitt andra barn, folk har fortfarande ibland åsikter om mitt föräldraskap, skillnaden är att jag inte längre kan skylla det på att jag är "ung och kränkt".

Tror också det är väldigt få som tror att det alltid går till som i alla dessa tvprogram, den enda jag sett härinne som drar de paralellerna är faktiskt du själv.
    Varför skulle det vara tråkigt att se ett faktakorrekt utfört program om människor som kämpar mot fördomar, stram budget etc för att vara så bra föräldrar som möjligt? Det är jätteintressant, till skillnad från att se människor utan hyfs ägna sig åt barnmisshandel (röka med stor höggravid mage och inomhus med astmatisk son i knät) och andra vedervärdiga saker? Det är ju sånt som får en SUND, vettig människa att byta kanal.

Däremot skulle jag gärna se program där man får följa människors kamp mot svåra livsförutsättningar. Jag ser gärna på t.ex drömmen om ett barn där människan kämpar mot fertilitetssvårigheter, och andra sunda program där man får följa människors livsöden ur ett neutralt perspektiv. Tycker inte att det är det minsta tråkigt utan tvärtom, lärorikt, att se vilken kämparglöd många unga kvinnor har, trots att de blivit föräldrar i tidig ålder.

Och jag tror att det finns många människor, framförallt de som upplevt hur det är att få barn tidigt i livet skulle hellre se ett sådant program!
  • Jenny825200
    Cicek skrev 2011-11-24 21:21:22 följande:
    TS, jag kollar inte på de programmen just av den anledningen. Det ska alltid vara något, tonåringar som röker eller dricker, som lämnar ungen till sina egna föräldrar hur mycket som helst för att gå ut och festa, som inte har råd att köpa en påse chips.. jag förstår ju att det är det som ger tittare, men verkligen förnedrande för oss som faktiskt är/varit i den situationen och klarat av det ordentligt! Det späder ju på folks fördomar som fan!
    Ja, det roar mig inte alls att se. Dessutom, ung mamma som äldre mamma eller mamma överhuvudtaget, att se barnmisshandel så normaliserat i tv (rökning i direkt närhet av barn) roar ju inte alls. Jag är jättenyfiken på vem det roar!
  • Jenny825200
    Takex skrev 2011-11-25 14:45:53 följande:
    Jag skulle också tycka att det vore roligt att se en mamma som lyckas. Amerikanska 16&pregnants program Teen Mom har dock mammor som kämpar på. Tycker både Maci och Farrah kämpar på och gör bra ifrån sig!
    Men det hade varit kul om Unga Mödrar Danmark kunde ha med någon vettig också.. 
    Jasså, detta har jag missat... Jag har bara sett på de 16 & pregnant där de bråkar (tvillingföräldrarna som kör av vägen och står i  vägrenen och ringer polisen, varpå mamman blir indragen i en bil av sin mamma och skriker att pappan ska ta en noga titt för det är sista gången han får se sina barn) och andra åt det hållet.

Ja, unga mödrar danmark är det sunkigaste program jag någonsin har sett, den är ungefär lika roande som jackass, man blir mer äcklad än road liksom..
Svar på tråden Varför är det så spännande att se unga föräldrar med osunda värderingar?