Karolina86 skrev 2011-11-15 18:10:17 följande:
Fakta grundat på vilken efterforskning då menar du? Den statistiken du försökte dra till med? För jag kan hitta 1000 riktigt usla 30 åriga mammor likväl som jag kan hitta 1000 väldigt bra unga föräldrar. Faktum är att jag som 19 årig mamma kämpade mer för att passa in som förälder i samhället just för att jag visste att jag hade den nackdelen att osäkra äldre mammor kunde döma ut mig för minsta fel jag gjorde att jag gjorde allt extremt rätt. Det enda som skiljer sig nu är att jag har blivit äldre och mer säker i mig själv, därför mer säker i mitt föräldraskap och mer avslappnad, fördelarna för mig är att jag MÅR bättre som mamma för nu är jag "bara" förälder och får jag kritik i mitt föräldraskap är det befogat, tidigare kunde det vara enbart grundat på att det var provocerande för någon med dålig dag att se en som klarade föräldrarollen trots ung ålder och folk kunde gå in och glo i vagnen och säga provocerande saker som att barnet var för lite klädd/för mycket klädd, att den var "våt i blöjan" (gamla tanter) etc. Det var en påfrestning bara att existera för att man inte föll i normen för föräldrakriterier, trots att det för bara 40 år sedan var just norm att bli förälder i tidig vuxen ålder, men då gjordes knappast program för att förstärka fördom kring äldre mammor som föder sjuka barn eller blir infertila eller sitter i parken och inte orkar leka med sina barn (om man nu ska vända på fördomarna åt det extrema åt andra hållet)
Och det sista du skriver är ju bara extremt respektlöst att man undrar hur läget egentligen står till. Inte särskilt ödmjukt alls faktiskt... men det kanske var meningen. I så fall skall jag inte bemöda mig att diskutera frågan vidare med dig. Diskussionen var inte menad att hamna på den nivån!
Fakta grundat på LOGIK. Som sagt, rada upp 1000 mammor i 30-årsåldern och lika många 15-åriga mammor så finns det garanterat en skillnad i deras föräldraskap.
Ärligt talat ids jag inte ens läsa igenom ditt inlägg, är själv ung mamma och jag har insett att det var väldigt puckat att skaffa barn när jag var 16. Jäkligt omoget faktiskt. Att du verkar tycka att det är så himla bra med unga mammor utan utbildning, ekonomi, stabil relation - ja det säger mer om dig än mig.