• Jenny825200

Varför är det så spännande att se unga föräldrar med osunda värderingar?

Jag är själv relativt ung förälder, jag blev gravid med mitt första barn när jag var 18 och fick honom när jag var 19. Idag är han 6 år och jag 25.

Eftersom jag själv har erfarenhet av hur det är att få barn tidigt i vuxenlivet så tycker jag att det är roligt att följa program som t.ex "Unga mödrar" och se hur de tampas med vardagen innan allt det praktiska har löst sig. Men jag blir så FÖRBANNAD och ARG över hur de sållar bland medverkande i dessa program.

Det är alltid något som ska sticka ut och provocera, typ mamman är storrökare under graviditeten, mamman går på socialbidrag, föräldrarna sitter och röker inomhus framför barnen. Det är alltid SUNKföräldrar som är med (om man får uttrycka det så), som upplagt för att bekräfta för alla att unga föräldrar är faktiskt lite sämre än genomsnittet. Är det bara jag som blir irriterad på sånt?
    Självklart, kan man i gott syfte upplysa om att unga föräldrar tampas med ekonomi etc, men just nu, för att ge ett exempel kollar jag på bara ett avsnitt av unga mödrar och en mamma tampas med att hon inte alls klarar att sätta gränser för sitt barn som är jättetrotsig och mamman skyller på feber hela avsnittet, en annan tjej vars pappa lämnat henne och inte vill veta av varken henne eller barnet och så en tredje som vill köpa en bil för 98.000 kr trots att hon lever på socialen, men vill få ett privatlån till bilen och andra "moraliska" fel. Just nu sitter dessutom hela familjen vid middagsbordet och tar en cigg efter maten.

VARFÖR är det så UNDERHÅLLANDE med att bekräfta människors vidriga fördomar? Varför kan man inte i alla fall ta in ETT fall där mamman, trots sin unga ålder, kämpar häcken av sig för att fixa högre studier, springer runt på jobb för att trygga inkomst och har lite krut i sig? Så gjorde ju jag när jag fick barn. Det skulle vara roligt med lite olika perspektiv på det hela..

Och den här 16 and pregnant orkar jag inte ens kolla på, för den är verkligen "för mycket" i vissa avsnitt.

Jag blir så arg att det svartnar för ögonen. Är det helt enkelt inte intressant att se SERIÖSA unga föräldrar som trots sin unga ålder ger barnet ett BRA liv med sunda värderingar och gör alla rätt. Jag var som sagt tonårsförälder, men jag kan sätta min högra hand på att mina barn har fått en bättre uppväxt och bättre uppfostran än vad MÅNGA som är ett tiotal år äldre vid första barnet skrapat ihop. Kanske vore roligt med i alla fall ett program ur ett sånt perspektiv.

Det är ungefär lika förnedrande som att man skulle vinkla program till att filma t.ex invandrarmödrar och bara visa de som bor i Tensta, har socialbidrag, 580 barn, inte har någon uppfostran alls på barnen etc etc. Hur upplysande vore det? Poängen med ett sånt program är väl att ta hål på människors fördomar, inte bekräfta och förstärka dem!

TRIST, verkligen!

• Svar på tråden Varför är det så spännande att se unga föräldrar med osunda värderingar?
  • Jenny825200
    Munchies skrev 2011-11-16 13:14:40 följande:
    Man kan bli "världens bästa mamma" fast man är 15, jag har aldrig påstått något annat. Men det säger sig självt att 15-åriga mammor är mer omogna än 30-åriga, de har inte utvecklat samma konsekvenstänkande som vuxna mammor har gjort. Därmed kan man garanterat hitta fler unga mammor som inte sköter sitt föräldraskap jämfört med äldre. Klart det är lättare att hitta idioter till föräldrar i en grupp med osäkra, unga mammor.
    Och så finns det också många fördelar med att ha ett lite mer avslappnat förhållningssätt till sitt föräldraskap och i relation till sina barn, det blir inte lika påtvingat och påklistrat då. Jag hatade det faktum att min mamma var nästan 40 år äldre än jag, gör det än idag, världens generationsglapp och vi har inte alls den naturliga, självklara och avslappnade relation som jag har med mina barn. Sedan kan det bero på många faktorer, men att hon oftast hade noll koll på allt vi gick igenom och gjorde som tonåringar skapade ett gap mellan oss...Jag fick inte bra relation till mina föräldrar trots 2 äldre föräldrar. Och idag när jag är 25 och min pappa över 70 känns det som vi inte har mycket gemensamt alls! Däremot har jag jättemycket gemensamt med makens mamma som var 17 när hon blev mamma till honom!

Sedan nämner du ofta 15 åtiga mamman vs 30 åriga mamman, är det magiska kontraster? Jag var 19 när jag fick barn, hade jobb, grundutbildning (gymnasial med väldigt höga avgångsbetyg) inkomst, bostad etc. Därefter har jag även vidarestudier och ett bra jobb! Och mitt barn får ofta beröm från skola för att han är en så ödmjuk person, verbal, välutvecklad, stark känsla för empati etc etc.. Så ja, jag är en riktigt bra mamma
    Och hans pappa är som sagt 10 år äldre och fortfarande lika misslyckad nu som då

Men nu rörde ju detta inte mig, utan unga mammor, och gärna med fokus på 15åringar då..

Jag håller med om att det inte är optimalt att bli förälder vid tidigt tonår, men diskussionen rörde att jag anser det vara oansvarigt av media att sända så vinklat skräp.
    Det är i o för sig på samma sätt som nannyakuten och liknande program är så sjukt vinklat och får det att se ut som en person med sjukliga metoder skulle kunna vända en helt kaotisk uppgiven familj till att bli helt harmonisk och fantastisk på 3 dygn..

Ja, det säljer. Men är det verkligen något som människor köper ... att man skulle kunna sätta likhetstecken mellan ålder och dålig eller jättebra!
  • Jenny825200
    Munchies skrev 2011-11-15 19:37:45 följande:
    Fakta grundat på LOGIK. Som sagt, rada upp 1000 mammor i 30-årsåldern och lika många 15-åriga mammor så finns det garanterat en skillnad i deras föräldraskap.

Ärligt talat ids jag inte ens läsa igenom ditt inlägg, är själv ung mamma och jag har insett att det var väldigt puckat att skaffa barn när jag var 16. Jäkligt omoget faktiskt. Att du verkar tycka att det är så himla bra med unga mammor utan utbildning, ekonomi, stabil relation - ja det säger mer om dig än mig.
    Men vet du vad fakta är för något? Det är information som är bevisad och prövad! Inte egna slutsatser man dragit utifrån egen värdering och fördom och benämner det som logik!

Och ditt sätt att formulera dig på är väldigt skrämmande, provocerande och omoget. Jag tycker att du kan välja ditt sätt att formulera dig och göra dina uttalanden mer respektingivande, eller så behöver jag inte ditt vidare perspektiv i den här tråden. Du har ingen rätt att döma ut mig som person eller dra dina egna slutsatser om vem eller hur jag är - det hör inte till ämnet.
    Håll dig till ämnet, att hoppa på mig som trådstartare är inte okej eller ens tillåtet enligt diskussionsregler i detta forum!
    Du vet inte vad jag tycker i frågan mer än att jag tycker att programmen känns vinklade. För vidare har jag inte skrivit vad jag har för åsikter, så där sätter du ord i mun på mig, vad är syftet? Provokation? Att du drar egna slutsatser ihopkokade i ditt eget huvud och spottar ut det där du dessutom lägger till respektlösa kommentarer om mig, vem var det som det sa mest om sa du?
    Herregud, som en annan skrev; "Tagga ner"
  • Litet My
    Karolina86 skrev 2011-11-16 22:25:44 följande:
    Men vet du vad fakta är för något? Det är information som är bevisad och prövad! Inte egna slutsatser man dragit utifrån egen värdering och fördom och benämner det som logik!

Och ditt sätt att formulera dig på är väldigt skrämmande, provocerande och omoget. Jag tycker att du kan välja ditt sätt att formulera dig och göra dina uttalanden mer respektingivande, eller så behöver jag inte ditt vidare perspektiv i den här tråden. Du har ingen rätt att döma ut mig som person eller dra dina egna slutsatser om vem eller hur jag är - det hör inte till ämnet.
    Håll dig till ämnet, att hoppa på mig som trådstartare är inte okej eller ens tillåtet enligt diskussionsregler i detta forum!
    Du vet inte vad jag tycker i frågan mer än att jag tycker att programmen känns vinklade. För vidare har jag inte skrivit vad jag har för åsikter, så där sätter du ord i mun på mig, vad är syftet? Provokation? Att du drar egna slutsatser ihopkokade i ditt eget huvud och spottar ut det där du dessutom lägger till respektlösa kommentarer om mig, vem var det som det sa mest om sa du?
    Herregud, som en annan skrev; "Tagga ner"
    Fast det är väl inte så konstigt om man ändrar sig och mognar ganska mycket på de 15 åren som skiljer sig en 15 åring och en 30 åring, det tycker jag säger sig självt.

Få 30 åringar slutade utvecklas när de var 15 år.
  • Grazzy
    Karolina86 skrev 2011-11-15 10:12:33 följande:
    Jag är själv relativt ung förälder, jag blev gravid med mitt första barn när jag var 18 och fick honom när jag var 19. Idag är han 6 år och jag 25.

Eftersom jag själv har erfarenhet av hur det är att få barn tidigt i vuxenlivet så tycker jag att det är roligt att följa program som t.ex "Unga mödrar" och se hur de tampas med vardagen innan allt det praktiska har löst sig. Men jag blir så FÖRBANNAD och ARG över hur de sållar bland medverkande i dessa program.

Det är alltid något som ska sticka ut och provocera, typ mamman är storrökare under graviditeten, mamman går på socialbidrag, föräldrarna sitter och röker inomhus framför barnen. Det är alltid SUNKföräldrar som är med (om man får uttrycka det så), som upplagt för att bekräfta för alla att unga föräldrar är faktiskt lite sämre än genomsnittet. Är det bara jag som blir irriterad på sånt?
    Självklart, kan man i gott syfte upplysa om att unga föräldrar tampas med ekonomi etc, men just nu, för att ge ett exempel kollar jag på bara ett avsnitt av unga mödrar och en mamma tampas med att hon inte alls klarar att sätta gränser för sitt barn som är jättetrotsig och mamman skyller på feber hela avsnittet, en annan tjej vars pappa lämnat henne och inte vill veta av varken henne eller barnet och så en tredje som vill köpa en bil för 98.000 kr trots att hon lever på socialen, men vill få ett privatlån till bilen och andra "moraliska" fel. Just nu sitter dessutom hela familjen vid middagsbordet och tar en cigg efter maten.

VARFÖR är det så UNDERHÅLLANDE med att bekräfta människors vidriga fördomar? Varför kan man inte i alla fall ta in ETT fall där mamman, trots sin unga ålder, kämpar häcken av sig för att fixa högre studier, springer runt på jobb för att trygga inkomst och har lite krut i sig? Så gjorde ju jag när jag fick barn. Det skulle vara roligt med lite olika perspektiv på det hela..

Och den här 16 and pregnant orkar jag inte ens kolla på, för den är verkligen "för mycket" i vissa avsnitt.

Jag blir så arg att det svartnar för ögonen. Är det helt enkelt inte intressant att se SERIÖSA unga föräldrar som trots sin unga ålder ger barnet ett BRA liv med sunda värderingar och gör alla rätt. Jag var som sagt tonårsförälder, men jag kan sätta min högra hand på att mina barn har fått en bättre uppväxt och bättre uppfostran än vad MÅNGA som är ett tiotal år äldre vid första barnet skrapat ihop. Kanske vore roligt med i alla fall ett program ur ett sånt perspektiv.

Det är ungefär lika förnedrande som att man skulle vinkla program till att filma t.ex invandrarmödrar och bara visa de som bor i Tensta, har socialbidrag, 580 barn, inte har någon uppfostran alls på barnen etc etc. Hur upplysande vore det? Poängen med ett sånt program är väl att ta hål på människors fördomar, inte bekräfta och förstärka dem!

TRIST, verkligen!

Håller med! Man blir förbannad, och inte konstigt äldre mammor har så mycket fördomar om oss yngre genom dessa program. Man borde lyfta fram mammorna som är bra och inte dom absolut dåligaste för att skrämma tjejer som är unga och vill skaffa barn, det verkar vara så dom tänker med dessa program!
  • pluvdo

Andra kanske redan skrivit detta, men... är inte personerna i danska Unga mödrar lite extra sunkiga då? Jag vill få för mig att de inte är lika sunkiga i den norska motsvarigheten. Eller?

Danskar kanske bara röker mer och så...

• Drake
    Grazzy skrev 2011-11-17 10:19:49 följande:
    Håller med! Man blir förbannad, och inte konstigt äldre mammor har så mycket fördomar om oss yngre genom dessa program. Man borde lyfta fram mammorna som är bra och inte dom absolut dåligaste för att skrämma tjejer som är unga och vill skaffa barn, det verkar vara så dom tänker med dessa program!
    Men har äldre mammor verkligen så många fördomar om yngre? Jag har inte det, jag bryr mig helt enkelt inte tillräckligt för att ha fördomar. Jag dömer folk efter deras personlighet och agerande, inte efter ålder.
    Men många unga mammor verkar tro att allt handlar om att de är unga, i stället för att kanske titta på situationen eller reflektera över om bemötandet man får är något som alla mammor drabbas av.

Men frågan var varför det är spännande. Ja av samma anledning som folk tittar på Big Brother, Lyxfällan eller arga snickaren (så vi själva får känna oss duktiga). Kanske borde man göra program med folk som har pengar på banken, eller lyckas med sin renovering, men hur kul vore det att titta på?
  • Grazzy
    Drake skrev 2011-11-17 10:58:09 följande:
    Men har äldre mammor verkligen så många fördomar om yngre? Jag har inte det, jag bryr mig helt enkelt inte tillräckligt för att ha fördomar. Jag dömer folk efter deras personlighet och agerande, inte efter ålder.
    Men många unga mammor verkar tro att allt handlar om att de är unga, i stället för att kanske titta på situationen eller reflektera över om bemötandet man får är något som alla mammor drabbas av.

Men frågan var varför det är spännande. Ja av samma anledning som folk tittar på Big Brother, Lyxfällan eller arga snickaren (så vi själva får känna oss duktiga). Kanske borde man göra program med folk som har pengar på banken, eller lyckas med sin renovering, men hur kul vore det att titta på?
    Kan väl vara så också. Själv har jag inte blivit dåligt bemött med fördomar om mig eller min ålder, men finns nog dom som känner blickarna och tar som något negativt. Finns inte redan sånt program om Sveriges rikaste människor eller vad det nu hette. Helt ointressant i min mening och totalt värdelöst :-P
  • Kattdamen

Det säljer. Folk gillar att sitta och titta på sådant och gotta sig i sofforna.

• vivianne

Som en äldre mamma (32 när fick första barnet, 36 andra) kan jag svara på varför jag tyckte "Unga Mödrar" var underhållande när jag tittade som gravid och sängliggande för ett par år sedan.

Jag blev så otroligt imponerad!

När jag tänkte tillbaka på mig själv som ca 16-22-åring så tycker jag det är jättehäftigt att dessa tjejer klarar av att vara föräldrar i det skedet i livet. Att de har mindre pengar än jag idag är väl rätt naturligt men de har ju knappast mindre pengar, sämre bostäder eller taskigare jobb än jag hade i den åldern. Snarare tvärtom.             

Svar på tråden Varför är det så spännande att se unga föräldrar med osunda värderingar?