• Litet My

Varför är det så spännande att se unga föräldrar med osunda värderingar?

k girl skrev 2011-11-16 09:56:09 följande:
    Det är i och för sig en parentes, men jag var 32 när jag fick mitt första barn och det här var ingenting som jag fick slippa heller. Minns t ex en gång då min son vaknade i vagnen och började gallskrika, jag blev skitstressad och skyndade mig till närmsate lämpliga ställe jag kunde sitta och amma - men visst fan var det någon som hade synpunkter. "Bebisen skriker", var det en karl som sade. No shit Sherlock! "Jo, jag vet", svarade jag och stressade vidare med vagnen. "Men du måste ju göra något åt det!" var nästa replik. Jodå, jag vet...
    Har samma erfarenhet, tror inte det har med ålder att göra...
  • Litet My
    Karolina86 skrev 2011-11-16 22:25:44 följande:
    Men vet du vad fakta är för något? Det är information som är bevisad och prövad! Inte egna slutsatser man dragit utifrån egen värdering och fördom och benämner det som logik!

Och ditt sätt att formulera dig på är väldigt skrämmande, provocerande och omoget. Jag tycker att du kan välja ditt sätt att formulera dig och göra dina uttalanden mer respektingivande, eller så behöver jag inte ditt vidare perspektiv i den här tråden. Du har ingen rätt att döma ut mig som person eller dra dina egna slutsatser om vem eller hur jag är - det hör inte till ämnet.
    Håll dig till ämnet, att hoppa på mig som trådstartare är inte okej eller ens tillåtet enligt diskussionsregler i detta forum!
    Du vet inte vad jag tycker i frågan mer än att jag tycker att programmen känns vinklade. För vidare har jag inte skrivit vad jag har för åsikter, så där sätter du ord i mun på mig, vad är syftet? Provokation? Att du drar egna slutsatser ihopkokade i ditt eget huvud och spottar ut det där du dessutom lägger till respektlösa kommentarer om mig, vem var det som det sa mest om sa du?
    Herregud, som en annan skrev; "Tagga ner"
    Fast det är väl inte så konstigt om man ändrar sig och mognar ganska mycket på de 15 åren som skiljer sig en 15 åring och en 30 åring, det tycker jag säger sig självt.

Få 30 åringar slutade utvecklas när de var 15 år.
  • Litet My
    Drake skrev 2011-11-17 10:58:09 följande:
    Men har äldre mammor verkligen så många fördomar om yngre? Jag har inte det, jag bryr mig helt enkelt inte tillräckligt för att ha fördomar. Jag dömer folk efter deras personlighet och agerande, inte efter ålder.
    Men många unga mammor verkar tro att allt handlar om att de är unga, i stället för att kanske titta på situationen eller reflektera över om bemötandet man får är något som alla mammor drabbas av.
    Instämmer, dock brukar ofta unga mammor (inte alla, finns en hel bunt kloka goa unga mammor här som är enormt insiktfulla) köra med "så sa han/hon BARA för att jag är ung" och då handlar det väldigt ofta om att någon tittat på dem eller dyl dvs aldrig ens sagt något, men det är tydligen för vissa väldigt smidigt att dra fram ungförälderkortet så fort någon råkar kasta en blick på dem.

Själv tittar jag också på folk ibland, om de har söta barn, ser allmänt "sevärda ut", har en fin hund med sig, en snygg tröja eller vad det nu kan vara, aldrig att det handlat om att "ja men den mamman ser ung ut, henne måste vi stirra på"
  • Litet My
    Karolina86 skrev 2011-11-23 11:04:51 följande:
    Ja, precis som många invandrare/homosexuella/andra minoritetsgrupper brukar "köra med" att människor beter sig på ett visst sätt för de är rasister/homofober/hatare av den respektive gruppen man hör till. Det är ett slags trumfkort. Klart att det finns idioter i alla samhällsgrupper, men ingen skulle väl drömma om att göra ett helt program och dra fram de värsta fallen och vinkla upp för att FÖRSTÄRKA människors redan ganska förutfattade meningar ytterligare. Jag tror det är jobbigt som det är redan att höra till en minoritetsgrupp som får utstå mycket fördomar, men skillnaden är att om man skulle göra en liknande produktion med övriga grupper så skulle det faktiskt gå att anmäla för rasism/hets mot folkgrupp etc.
    Som ung förälder (som numer blivit något äldre förälder och därmed lite mer accepterad i kategorin förälder) ligger det mig fortfarande varmt om hjärtat sådant här. Det fick faktiskt mig som VILLE göra allt rätt att gå in i väggen till slut för jag skulle vara SÅ ÖVERDUKTIG i allt när jag blev förälder  för jag kunde rabbla alla fördomar människor hade om mig och inte göra så att de skulle få möjlighet att döma ut mig, så jag ammade, mycket och länge (för att folk trodde att unga föräldrar väljer bort amning av banala och ytliga skäl, så att de snabbt kan börja festa igen, eller av egoistiska skäl) , jag pluggade dygnet runt (för att ingen skulle kunna säga att jag var lågutbildad) jag jobbade all övrig tid (för att ingen skulle säga att jag hade dålig ekonomi, skaffade barn utan att tillgodose barnets materiella behov, snyltade på samhället)
    Jag lämnade aldrig bort mitt barn till barnvakt (för det vet ju alla att det är det första en ung mamma gör när hon kommer hem från bb för att hon hellre vill vara med sina kompisar)
    Jag gick inte ut själv, jag tillgodosåg inte något av mina MÄNSKLIGA behov under jättelång tid efter jag fått barn, jag accepterade att detta var något av ett straff jag måste ta för att omgivningen inte ska kunna peka ut mig och kasta fördomar mot mig.

När jag sedan fått barn som 25 åring var det som en BEFRIELSE! Jag kunde lämna mitt barn till pappan redan när hon var 4 månader för att gå tillbaka och jobba igen, för han ville vara hemma istället helt enkelt och göra hemarbete, jag kunde gå ut och göra saker på egen hand, lämna ifrån mig barnet, vara både mamma och min egen och komma tillbaka med nya krafter, för INGEN, absolut INGEN kunde hänvisa till att jag gjorde detta bara för att jag representerade kategorin ung omogen egoistisk, utan för att de istället tänkte om mig på ett mer ödmjukt sätt "Ja, men de gör de val som passar in på deras familj, för de är tillräckligt kapabla att fatta sina egna familjebeslut".
    Och det var SÅ SKÖNT!

Det värsta med att vara ung mamma, är inte alla "uppoffringar", ekonomiska skäl etc utan det är faktiskt att sitta och stå till svars för människors idiotiska fördomar hela tiden, konstant. Fula blickar, fördomar, tillsägningar, att de tänker att de har rätten att tala till en på förnedrande sätt, etc etc. Nu när jag är lite äldre förstår jag ju självklart att det oftast kommer från pucko som är osäker på sitt eget föräldraskap, men då kände jag det som jag var uslast i världen på det här "superstora projektet" där man måste göra alla rätt, att vara MAMMA!

Och så kommer just det här programmet, som ger de här idioterna återigen krut i elden att säga "vad var det jag sa, de gör inget annat än röker/går på bidrag/lämnar över barnet och ansvaret till mamma/är ute och festar/klarar inte av stabila förhållanden och att stadga sig/har ingen utbildning/parasiterar på samhället" etc etc och så är det igång igen..
    Du måste ha missat flertal program om div olika saker som inte förstärkt fördomarna om något alls?

Tv visar det som säljer, självklart är det mer intressant att visa ett program där folk upprörs med struliga unga föräldrar än de som kämpar att få ihop med barn och studier osv, skulle gissa att det blev ett ganska tråkigt program alt få lägre tittarsiffror jämfört när man visar upp lite drama som folk förfasar sig över.

Fick själv barn som ung mamma och jag och många till har aldrig blivit påhoppade pga ålder, jag tror snarare man ser det man vill se.

Är 29 år nu och har fått mitt andra barn, folk har fortfarande ibland åsikter om mitt föräldraskap, skillnaden är att jag inte längre kan skylla det på att jag är "ung och kränkt".

Tror också det är väldigt få som tror att det alltid går till som i alla dessa tvprogram, den enda jag sett härinne som drar de paralellerna är faktiskt du själv.
Svar på tråden Varför är det så spännande att se unga föräldrar med osunda värderingar?