Flickan och kråkan skrev 2011-10-29 16:58:05 följande:
Du tycker inte att det är rimligt att elever och studenter lär sig att reflektera över det egna lärandet? Det är ju vad det handlar om. Det är väl ändå rätt grundläggande att allt eftersom bli medveten om det egna lärandet? På vilket sätt menar du att det faktum att elever medvetandegörs om den egna läroprocessen motsätter sig lärarstyrd undervisning? Varför ser du undervisning och skolan som en kamp mellan vuxna/lärare och barn/elever där de står i varsin hörna som bittra fiender? I mitt arbete utvärderar jag inte bara mina elever. Jag utvärderar mig själv och mitt eget arbete, skulle tippa på att du gör det också. Det är det jag förväntar mig att mina elever också gör.....att de lär sig planera och utvärdera det egna lärandet och arbetet.
Kan du visa mig någonstans där jag skrev att elever inte ska reflektera över sitt lärande? alltså förstår du vad du läser ???
Det är väl klart eleverna ska reflektera.
Mitt inlägg handlade inte om det utan om att det står i läroplanen att eleverna ska PLANERA och UTVÄRDERA undervisningen.
Det är väl klart att detta står emot konceptet av en lärarstyrd undervisning.
Men du kanske följer inte eller har inte läst läroplanen, på samma sätt som du trodde att Sverige var en modell när det gällde FN barnkonventionen.
Du säger att du utvärderar dig själv. Jättebra. Ja, det gör jag också. Men du följer inte läroplanen då. Enligt den ska dina elever, och inte du, utvärdera din undervisning.
Om du tycker att du följer läroplanen, kan du ge mig konkreta exempel där dina elever planerar din undervisning ??