• caliningrad

    Elevernas inflytande i undervisningen

    Hej!
    Så här står det i läroplanen Lgr 11 för grundskolan  avsnitt 2.3 (ELEVERNAS ANSVAR OCH INFLYTANDE)


    Läraren ska 


    • tillsammans med eleverna planera och utvärdera undervisningen
     


     Jag tycker att det är absolut bedrövligt att undervisningen i Sverige INTE är lärarstyrd och det står svart på vitt i läroplanen.

    Varför ska eleverna PLANERA och UTVÄRDERA undervisningen, även om det är TILLSAMMANS med läraren??
    Ska inte lärarna vara kapabla att PLANERA sin undervisning?
    Ska inte de UTVÄRDERA sina elever istf tvärtom? 
  • Svar på tråden Elevernas inflytande i undervisningen
  • Romantik
    Visserligen inte lärare ännu, men det är klart att barnen ska vara med och planera undervisningen. På DEN NIVÅ de klarar av. 

    Det du har läst har du tolkat för bokstavligt. Visst, ge eleverna alternativ att "Vi ska jobba med de här områdena, i vilken ordning vill ni ta dem?" till de lägre åldrarna är ju lugnt. Likaså att de kanske kan få rösta fram ETT arbetsområde/tema under överinseende av läraren, rimliga önskningar liksom som rymden, naturen, stenåldern etc godtas och star wars t ex godtas inte. Barnen är med men med överinseende av läraren som vet vad som "ska" läras ut under ett läsår.

    I gymnasiet fick vi ofta skriva upp VAD vi ville arbeta med och HUR. I den åldern var det i princip 99% av gångerna seriösa förslag och vi var bara mer motiverade av att få vara med och påverka våran vardag. Läraren sa ju till om något inte gick och det accepterar elever i allmänhet då  det faktiskt är läraren som lär ut och har ansvaret. 
  • Flickan och kråkan

    Du tycker inte att det är rimligt att elever och studenter lär sig att reflektera över det egna lärandet? Det är ju vad det handlar om. Det är väl ändå rätt grundläggande att allt eftersom bli medveten om det egna lärandet? På vilket sätt menar du att det faktum att elever medvetandegörs om den egna läroprocessen motsätter sig lärarstyrd undervisning? Varför ser du undervisning och skolan som en kamp mellan vuxna/lärare och barn/elever där de står i varsin hörna som bittra fiender? I mitt arbete utvärderar jag inte bara mina elever. Jag utvärderar mig själv och mitt eget arbete, skulle tippa på att du gör det också. Det är det jag förväntar mig att mina elever också gör.....att de lär sig planera och utvärdera det egna lärandet och arbetet. 

  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-29 16:58:05 följande:

    Du tycker inte att det är rimligt att elever och studenter lär sig att reflektera över det egna lärandet? Det är ju vad det handlar om. Det är väl ändå rätt grundläggande att allt eftersom bli medveten om det egna lärandet? På vilket sätt menar du att det faktum att elever medvetandegörs om den egna läroprocessen motsätter sig lärarstyrd undervisning? Varför ser du undervisning och skolan som en kamp mellan vuxna/lärare och barn/elever där de står i varsin hörna som bittra fiender? I mitt arbete utvärderar jag inte bara mina elever. Jag utvärderar mig själv och mitt eget arbete, skulle tippa på att du gör det också. Det är det jag förväntar mig att mina elever också gör.....att de lär sig planera och utvärdera det egna lärandet och arbetet. 


    Kan du visa mig någonstans där jag skrev att elever inte ska reflektera över sitt lärande? alltså förstår du vad du läser ???

    Det är väl klart eleverna ska reflektera.

    Mitt inlägg handlade inte om det utan om att det står i läroplanen att eleverna ska PLANERA och UTVÄRDERA undervisningen.

    Det är väl klart att detta står emot konceptet av en lärarstyrd undervisning.
    Men du kanske följer inte eller har inte läst läroplanen, på samma sätt som du trodde att Sverige var en modell när det gällde FN barnkonventionen.

    Du säger att du utvärderar dig själv. Jättebra. Ja, det gör jag också. Men du följer inte läroplanen då. Enligt den ska dina elever, och inte du, utvärdera din undervisning. 

    Om du tycker att du följer läroplanen, kan du ge mig konkreta exempel där dina elever planerar din undervisning ??
     
  • Romantik
    caliningrad skrev 2011-10-29 17:05:04 följande:
    Mitt inlägg handlade inte om det utan om att det står i läroplanen att eleverna ska PLANERA och UTVÄRDERA undervisningen.

    Du säger att du utvärderar dig själv. Jättebra. Ja, det gör jag också. Men du följer inte läroplanen då. Enligt den ska dina elever, och inte du, utvärdera din undervisning. 

    Om du tycker att du följer läroplanen, kan du ge mig konkreta exempel där dina elever planerar din undervisning ??
    Det är väl klart att eleverna ska få säga vad de tycker om undervisningen. Ett ypperligt tillfälle att lära dem om konstruktiv kritik!

    (på universitetet har vi kursutvärdering efter varje kurs, varför skulle inte elever i grundskola och gymnasium få ha det???)

    Och just det, läs mitt inlägg så ser du några exempel på hur man kan påverka undervisningen...
  • caliningrad
    Romantik skrev 2011-10-29 17:36:04 följande:
    Det är väl klart att eleverna ska få säga vad de tycker om undervisningen. Ett ypperligt tillfälle att lära dem om konstruktiv kritik!

    (på universitetet har vi kursutvärdering efter varje kurs, varför skulle inte elever i grundskola och gymnasium få ha det???)

    Och just det, läs mitt inlägg så ser du några exempel på hur man kan påverka undervisningen...
    varför är det klart att de ska säga vad de tycker om undervisningen ?
    Vi pratar ju om omyndiga barn (detta var ju grundskolans läroplan).

    Vet inte läraren bättre än barnen hur undervisningen bör ske? 

    om lärarna gör sitt jobb på ett bra sätt, vilket jag antar att de gör, varför behövs en utvärdering av eleverna?
    och om lärarna gör sitt jobb på ett dåligt sätt, varför undervisar dom?
  • tvillingen
    caliningrad skrev 2011-10-29 18:01:26 följande:
    varför är det klart att de ska säga vad de tycker om undervisningen ?
    Vi pratar ju om omyndiga barn (detta var ju grundskolans läroplan).

    Vet inte läraren bättre än barnen hur undervisningen bör ske? 

    om lärarna gör sitt jobb på ett bra sätt, vilket jag antar att de gör, varför behövs en utvärdering av eleverna?
    och om lärarna gör sitt jobb på ett dåligt sätt, varför undervisar dom?
    För att dem oxå är människor som ska respekteras. Sen är inte alla klasser likadana alla klasser kanske inte lär sig bäst genom att läraren föreläser.

    Det kanske finns sätt som läraren inte vet om?? Kanske man kan göra på ett roligare sätt så att fler lär sig grejerna på ett lättare sätt, så det blir roligare att gå till skolan?

    Det finns tyvärr fler dåliga lärare än bra lärare.

    Tycker inte du att det är viktigt att man lär sig planera sitt arbete och utvärdera det??
  • caliningrad
    tvillingen skrev 2011-10-29 18:17:36 följande:
    För att dem oxå är människor som ska respekteras. Sen är inte alla klasser likadana alla klasser kanske inte lär sig bäst genom att läraren föreläser.

    Det kanske finns sätt som läraren inte vet om?? Kanske man kan göra på ett roligare sätt så att fler lär sig grejerna på ett lättare sätt, så det blir roligare att gå till skolan?

    Det finns tyvärr fler dåliga lärare än bra lärare.

    Tycker inte du att det är viktigt att man lär sig planera sitt arbete och utvärdera det??
    1. Barn ska naturligtvis respekteras. Detta innebär bl a att det har rätt till en hög kvalitets undervisning. Att be barn om deras åsikt jämt ger barnen intrycket att de kan lika mycket som lärarna. Det tillhör den allmäna svenska ideologin tyvärr.

    2. Roligare?? man går väl inte till skolan för att ha kul utan för att lära sig saker, även om vägen dit är tråkig. Har man nått kunskapen så kanske kan man ha "kul".

    3- Vadå, fler dåliga lärare än bra lärare? jag trodde att den svenska skolan låg i framkanten ???

    4- Absolut tycker jag det. Men att barnen ska ha synpunkter på det är trams. 
  • Anna i Hult

    Det står inte att att BARA eleverna ska utvärdera och planera, utan att de ska vara delaktiga, viss skillnad. Läroplanen är numera fast och lika för hela landet, den är noggrant skriven och det lämnas inte mycket för lärare och elever att ha inflytande över. Varför är det fel att eleverna, som ju är de som är huvudpersoner, har visst inflytande över i vilken ordning, på vilket sätt de lär sig? De kanske, O FASA, lär sig MER på det sättet?

    Vi har inte samma skola i Frankrike som i Sverige, inte samma lagstiftning, inte samma mat, inte samma vanor. Vår skola har andra utvecklingsgrunder, tillkom på annat sätt. Vi har numera också fri rörlighet, tycker man att ett annat land passar en bättre, så flyttar man dit. Hit till Sverige flyttar få fransmän , men många tyskar och holändare för att det tycker vårt land och kultur passar dem bättre.

  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-29 17:05:04 följande:
    Kan du visa mig någonstans där jag skrev att elever inte ska reflektera över sitt lärande? alltså förstår du vad du läser ???

    Det är väl klart eleverna ska reflektera.

    Mitt inlägg handlade inte om det utan om att det står i läroplanen att eleverna ska PLANERA och UTVÄRDERA undervisningen.

    Det är väl klart att detta står emot konceptet av en lärarstyrd undervisning.
    Men du kanske följer inte eller har inte läst läroplanen, på samma sätt som du trodde att Sverige var en modell när det gällde FN barnkonventionen.

    Du säger att du utvärderar dig själv. Jättebra. Ja, det gör jag också. Men du följer inte läroplanen då. Enligt den ska dina elever, och inte du, utvärdera din undervisning. 

    Om du tycker att du följer läroplanen, kan du ge mig konkreta exempel där dina elever planerar din undervisning ??
     
    Ja, jag förstår alldeles ypperligt vad jag läser. Det du däremot inte verkar förstå är vad det innebär att vara delaktig och att utvärdera och planera sitt eget arbete. Det du totalt missar är att det inte handlar om MIN undervisning. Det handlar om den undervisning som eleverna är en rätt stor del av. Eleverna ska vara med och utvärdera och planera den undervisning de är en del av, dvs sitt eget arbete och det egna arbetet tillsammans med klasskamrater och lärare = reflektera över sitt eget lärande och att inte bara bli nickedockor inför auktoriteter. Det står inte på något vis emot lärarstyrd undervisning. Och ja, jag följer läroplanen och kursplanerna, och nej mina elever planerar inte min undervisning .
  • baby81

    Håller med föregående "talare". Det är precis det, det handlar om!

  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-29 20:03:17 följande:
    Ja, jag förstår alldeles ypperligt vad jag läser. Det du däremot inte verkar förstå är vad det innebär att vara delaktig och att utvärdera och planera sitt eget arbete. Det du totalt missar är att det inte handlar om MIN undervisning. Det handlar om den undervisning som eleverna är en rätt stor del av. Eleverna ska vara med och utvärdera och planera den undervisning de är en del av, dvs sitt eget arbete och det egna arbetet tillsammans med klasskamrater och lärare = reflektera över sitt eget lärande och att inte bara bli nickedockor inför auktoriteter. Det står inte på något vis emot lärarstyrd undervisning. Och ja, jag följer läroplanen och kursplanerna, och nej mina elever planerar inte min undervisning .
    Du tolkar läroplanen på ditt eget sätt alltså. Får man verkligen göra det?
    Det står inte att eleverna ska planera en DEL av undervisningen, utan det är du som  tolkar vad det ska innebära på ditt sätt. Varför behövs det en läroplan om alla lärare kan tolka på sitt sätt ändå? 
  • tvillingen
    caliningrad skrev 2011-10-29 18:58:09 följande:
    1. Barn ska naturligtvis respekteras. Detta innebär bl a att det har rätt till en hög kvalitets undervisning. Att be barn om deras åsikt jämt ger barnen intrycket att de kan lika mycket som lärarna. Det tillhör den allmäna svenska ideologin tyvärr.

    2. Roligare?? man går väl inte till skolan för att ha kul utan för att lära sig saker, även om vägen dit är tråkig. Har man nått kunskapen så kanske kan man ha "kul".

    3- Vadå, fler dåliga lärare än bra lärare? jag trodde att den svenska skolan låg i framkanten ???

    4- Absolut tycker jag det. Men att barnen ska ha synpunkter på det är trams. 
    Men om man tycker skolan är väldigt tråkig så är det väldigt svårt att lära sig. Skulle du vilja gå till ditt jobb och göra ett bra jobb om du tyckte det var tråkigt?? Om man är mer delaktigt så tycker man att det är lättare att lära sig på så sätt blir undervisningen och lärande mycket lättare.

    Jag pratar utifrån att jag slutade grundskolan för 3,5 år sen, och jag hade endast en bra lärare på högstadiet. Därför anser jag att det finns alldeles för många dåliga lärare. Min lärare var väldigt duktig på att göra oss delaktiga i planeringen och att utvärdera arbetet utan att fyll i någon enkät.

    Men vill inte du utvecklas som lärare?? Tror du inte eleverna kan hjälpa dig att utvecklas??
  • baby81

    1. Det handlar om att planera och utvärdera sitt egna lärande. Är inte meningen att eleverna ska planera lektionerna åt oss lärare! Precis som Frösöblomster skrev. Hon tolkar inte det på ett eget vis utan det är du som gör det. 2. Det är självklart att undervisningen måste ha roliga inslag. Jag jobbar jättemycket med att barnen ska tycka att det är kul att lära sig. Barn idag tycker skolan är tråkig mycket fortare och därför är det extra viktigt att få dem att tycka det är kul. 3. Vi lever i ett demokratiskt land och att få eleverna känna sig delaktiga i sin undervisning är viktigt. När man går igenom den lokala pedagogiska planeringen vill jag att mina elever ska ha synpunkter och på så sätt ha ett inflytande på det vi gör. Det betyder inte att jag låter mina elever göra jobbet utan jag får dem att känna sig delaktiga i det de lär sig.

  • caliningrad
    tvillingen skrev 2011-10-30 08:29:19 följande:
    Men om man tycker skolan är väldigt tråkig så är det väldigt svårt att lära sig. Skulle du vilja gå till ditt jobb och göra ett bra jobb om du tyckte det var tråkigt?? Om man är mer delaktigt så tycker man att det är lättare att lära sig på så sätt blir undervisningen och lärande mycket lättare.

    Jag pratar utifrån att jag slutade grundskolan för 3,5 år sen, och jag hade endast en bra lärare på högstadiet. Därför anser jag att det finns alldeles för många dåliga lärare. Min lärare var väldigt duktig på att göra oss delaktiga i planeringen och att utvärdera arbetet utan att fyll i någon enkät.

    Men vill inte du utvecklas som lärare?? Tror du inte eleverna kan hjälpa dig att utvecklas??
    1. Har man en bra arbetsmoral vet man att livet och jobbets mål inte är att ha roligt utan att det ska vara meningsfullt för sig själv eller för samhället. det roliga kommer ändå efter ansträngningen, när man har nått kunskapen och färdigheten.
    2. endast en bra lärare på högstadiet? och han var bra för att du fick fylla in en enkät?

    herregud.......

    Det enda sättet för lärarna att utvärdera sig själva är  egentligen att jämföra vilka betyg deras elever får jämfört med andra. Om betygsystemet är relevant naturligtvis vilket jag tvivlar på att det är i Sverige.

    Jag vet att min dotters skola är bra till exempel därför att de rankade nr1 förra året på World Maths Day där flera tusentals från hela världen lågstadieskolor deltar i. Då är det svårt att tycka att deras mattelärare är dåliga och eleverna fyller ändå ingen enkät!

    Om eleverna har bra betyg betyder det att läraren lyckats med att medföra sina kunskaper och sin undervisning. Det behöver inte vara svårare än så. 
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-30 02:18:30 följande:
    Du tolkar läroplanen på ditt eget sätt alltså. Får man verkligen göra det?
    Det står inte att eleverna ska planera en DEL av undervisningen, utan det är du som  tolkar vad det ska innebära på ditt sätt. Varför behövs det en läroplan om alla lärare kan tolka på sitt sätt ändå? 

    Nej, det står inte att eleverna ska planera en del av undervisningen. Det står att de ska vara med och planera och utvärdera undervisningen tillsammans med läraren, dvs planera och utvärdera arbetet han/hon gör tillsammans med sin lärare. Vem är det som tolkar besynnerligt? Att lära sig planera och utvärdera sitt arbete och reflektera kring det egna lärandet......på vilket sätt är det stötande menar du?

    Vad gäller att tolka så gör vi det så fort vi överhuvudtaget läser något. Tolkar läro- och kursplaner gör självklart lärare. Det gör även de lärare din dotter har. Ju mer avancerade kunskaper vi dessutom pratar om, dvs ju högre i åldrarna vi kommer, desto mer abstrakt blir det och det är kunskaper som inte går att mäta kvantitativt = innebär värdering och därmed tolkning. Det viktiga är ju att lärarkåren är så enig som det bara går kring hur vi tolkar och värderar kunskaper så att bedömningen blir så likvärdig som möjligt. Att som du tro att betygssättning överhuvudtaget skulle kunna vara en exakt mätbar, objektiv vetenskap är direkt okunnigt.   
  • tvillingen
    caliningrad skrev 2011-10-30 17:30:30 följande:
    1. Har man en bra arbetsmoral vet man att livet och jobbets mål inte är att ha roligt utan att det ska vara meningsfullt för sig själv eller för samhället. det roliga kommer ändå efter ansträngningen, när man har nått kunskapen och färdigheten.
    2. endast en bra lärare på högstadiet? och han var bra för att du fick fylla in en enkät?

    herregud.......

    Det enda sättet för lärarna att utvärdera sig själva är  egentligen att jämföra vilka betyg deras elever får jämfört med andra. Om betygsystemet är relevant naturligtvis vilket jag tvivlar på att det är i Sverige.

    Jag vet att min dotters skola är bra till exempel därför att de rankade nr1 förra året på World Maths Day där flera tusentals från hela världen lågstadieskolor deltar i. Då är det svårt att tycka att deras mattelärare är dåliga och eleverna fyller ändå ingen enkät!

    Om eleverna har bra betyg betyder det att läraren lyckats med att medföra sina kunskaper och sin undervisning. Det behöver inte vara svårare än så. 
    Ursäkta men är inte du lärare?? Borde du inte kunna läsa då?? Jag skrev att jag inte behövde fylla i någon enkät, vilket jag fick göra i många andra ämnen.
     
    Ne hon var inte bra för att vi slapp fylla i någon enkät utan hon var bra för att hon gjorde så att det var lätt att lära sig hennes  ämne och att det var roligt att gå till lektionen. Jag  hade aldrig en tanke på att skolka från hennes lektioner.

    Men det finns klasser som är väldigt ointresserade av deras ämne med, min tyska lärare hade aldrig haft en klass som var så svår lärd som med min, kanske hade varit lättare att låta eleverna vara med  och planera och hitta ett sätt som funkade bättre.

    Sen skulle jag aldrig i mitt liv vilja gå till jobbet varje dag om jag tyckte det var tråkigt så skulle jag byta jobb så enkelt är det. Du kanske borde fundera på det med?? Låter inte som att du passar som lärare.
  • caliningrad
    tvillingen skrev 2011-10-30 20:45:55 följande:
    Ursäkta men är inte du lärare?? Borde du inte kunna läsa då?? Jag skrev att jag inte behövde fylla i någon enkät, vilket jag fick göra i många andra ämnen.
     
    Ne hon var inte bra för att vi slapp fylla i någon enkät utan hon var bra för att hon gjorde så att det var lätt att lära sig hennes  ämne och att det var roligt att gå till lektionen. Jag  hade aldrig en tanke på att skolka från hennes lektioner.

    Men det finns klasser som är väldigt ointresserade av deras ämne med, min tyska lärare hade aldrig haft en klass som var så svår lärd som med min, kanske hade varit lättare att låta eleverna vara med  och planera och hitta ett sätt som funkade bättre.

    Sen skulle jag aldrig i mitt liv vilja gå till jobbet varje dag om jag tyckte det var tråkigt så skulle jag byta jobb så enkelt är det. Du kanske borde fundera på det med?? Låter inte som att du passar som lärare.
    Hej tvillingen
    nu far du ursakta mig. Jag hade last fel indeed. Skyller pa att det var valdigt sent nar jag skrev inlagget. Va bra att du INTE fick fylla nan enkat.

    Jag ar inte larare, nej.
    Skulle absolut kunna tanka mig jobba som larare, men under bra villkor, alltsa inte med stokiga elever som i Sverige.

     
  • mamma till 2 frön

    Snälla Caliningrad har du inge bättre för dig än att spy galla över svensk skola, funktionshindrade och vår uppfostran i allmänhet. Stanna du i Asien, visst var det Thailand, där du har det så fantastiskt och låt oss som trivs och ser progressionen i våra barns lärande, deras växande som individer till goda välutbildade individer få bo här i vårt fantastiska Sverige. Har argumenterat med dig i så många trådar nu att du är så förutsägbar att jag smäller av. Möt argument med fakta inte bara dem som passar dig utan även dem som motbevisar dig med forskningsbaserad fakta. Hur kommer det sig att ett så litet land som Sverige trots allt lyckas få fram så många bra tekniska produkter, framstående idrottsmän och kvinnor, forskare och akademiker om allt är så värdelöst som du menar. Vet du vad, jag är gräsligt lycklig att jag inte bor i Asien och behöver träffa dig för med din människosyn har världen inte kommit långt.

    Jag förstår att du inte förstår hur vi lärare ska tolka Lgr11 men så har du inte en lärarutbildning. Jag skulle inte ens komma på den befängda tanken att lägga mig i hur en läkare ska tolka de medicinska föreskrifter som finns för jag äger inte den kunskapen av förståeliga skäl. 

  • Romantik
    mamma till 2 frön skrev 2011-11-01 17:35:31 följande:
    Snälla Caliningrad har du inge bättre för dig än att spy galla över svensk skola, funktionshindrade och vår uppfostran i allmänhet. Stanna du i Asien, visst var det Thailand, där du har det så fantastiskt och låt oss som trivs och ser progressionen i våra barns lärande, deras växande som individer till goda välutbildade individer få bo här i vårt fantastiska Sverige. Har argumenterat med dig i så många trådar nu att du är så förutsägbar att jag smäller av. Möt argument med fakta inte bara dem som passar dig utan även dem som motbevisar dig med forskningsbaserad fakta. Hur kommer det sig att ett så litet land som Sverige trots allt lyckas få fram så många bra tekniska produkter, framstående idrottsmän och kvinnor, forskare och akademiker om allt är så värdelöst som du menar. Vet du vad, jag är gräsligt lycklig att jag inte bor i Asien och behöver träffa dig för med din människosyn har världen inte kommit långt.

    Jag förstår att du inte förstår hur vi lärare ska tolka Lgr11 men så har du inte en lärarutbildning. Jag skulle inte ens komma på den befängda tanken att lägga mig i hur en läkare ska tolka de medicinska föreskrifter som finns för jag äger inte den kunskapen av förståeliga skäl. 
    Kunde inte sagt det bättre själv!
  • baby81
    mamma till 2 frön skrev 2011-11-01 17:35:31 följande:
    Snälla Caliningrad har du inge bättre för dig än att spy galla över svensk skola, funktionshindrade och vår uppfostran i allmänhet. Stanna du i Asien, visst var det Thailand, där du har det så fantastiskt och låt oss som trivs och ser progressionen i våra barns lärande, deras växande som individer till goda välutbildade individer få bo här i vårt fantastiska Sverige. Har argumenterat med dig i så många trådar nu att du är så förutsägbar att jag smäller av. Möt argument med fakta inte bara dem som passar dig utan även dem som motbevisar dig med forskningsbaserad fakta. Hur kommer det sig att ett så litet land som Sverige trots allt lyckas få fram så många bra tekniska produkter, framstående idrottsmän och kvinnor, forskare och akademiker om allt är så värdelöst som du menar. Vet du vad, jag är gräsligt lycklig att jag inte bor i Asien och behöver träffa dig för med din människosyn har världen inte kommit långt.

    Jag förstår att du inte förstår hur vi lärare ska tolka Lgr11 men så har du inte en lärarutbildning. Jag skulle inte ens komma på den befängda tanken att lägga mig i hur en läkare ska tolka de medicinska föreskrifter som finns för jag äger inte den kunskapen av förståeliga skäl. 
    Gud vad bra skrivet, håller med dig helt =)
Svar på tråden Elevernas inflytande i undervisningen