Inlägg från: Romantik |Visa alla inlägg
  • Romantik

    Elevernas inflytande i undervisningen

    Visserligen inte lärare ännu, men det är klart att barnen ska vara med och planera undervisningen. På DEN NIVÅ de klarar av. 

    Det du har läst har du tolkat för bokstavligt. Visst, ge eleverna alternativ att "Vi ska jobba med de här områdena, i vilken ordning vill ni ta dem?" till de lägre åldrarna är ju lugnt. Likaså att de kanske kan få rösta fram ETT arbetsområde/tema under överinseende av läraren, rimliga önskningar liksom som rymden, naturen, stenåldern etc godtas och star wars t ex godtas inte. Barnen är med men med överinseende av läraren som vet vad som "ska" läras ut under ett läsår.

    I gymnasiet fick vi ofta skriva upp VAD vi ville arbeta med och HUR. I den åldern var det i princip 99% av gångerna seriösa förslag och vi var bara mer motiverade av att få vara med och påverka våran vardag. Läraren sa ju till om något inte gick och det accepterar elever i allmänhet då  det faktiskt är läraren som lär ut och har ansvaret. 
  • Romantik
    caliningrad skrev 2011-10-29 17:05:04 följande:
    Mitt inlägg handlade inte om det utan om att det står i läroplanen att eleverna ska PLANERA och UTVÄRDERA undervisningen.

    Du säger att du utvärderar dig själv. Jättebra. Ja, det gör jag också. Men du följer inte läroplanen då. Enligt den ska dina elever, och inte du, utvärdera din undervisning. 

    Om du tycker att du följer läroplanen, kan du ge mig konkreta exempel där dina elever planerar din undervisning ??
    Det är väl klart att eleverna ska få säga vad de tycker om undervisningen. Ett ypperligt tillfälle att lära dem om konstruktiv kritik!

    (på universitetet har vi kursutvärdering efter varje kurs, varför skulle inte elever i grundskola och gymnasium få ha det???)

    Och just det, läs mitt inlägg så ser du några exempel på hur man kan påverka undervisningen...
  • Romantik
    mamma till 2 frön skrev 2011-11-01 17:35:31 följande:
    Snälla Caliningrad har du inge bättre för dig än att spy galla över svensk skola, funktionshindrade och vår uppfostran i allmänhet. Stanna du i Asien, visst var det Thailand, där du har det så fantastiskt och låt oss som trivs och ser progressionen i våra barns lärande, deras växande som individer till goda välutbildade individer få bo här i vårt fantastiska Sverige. Har argumenterat med dig i så många trådar nu att du är så förutsägbar att jag smäller av. Möt argument med fakta inte bara dem som passar dig utan även dem som motbevisar dig med forskningsbaserad fakta. Hur kommer det sig att ett så litet land som Sverige trots allt lyckas få fram så många bra tekniska produkter, framstående idrottsmän och kvinnor, forskare och akademiker om allt är så värdelöst som du menar. Vet du vad, jag är gräsligt lycklig att jag inte bor i Asien och behöver träffa dig för med din människosyn har världen inte kommit långt.

    Jag förstår att du inte förstår hur vi lärare ska tolka Lgr11 men så har du inte en lärarutbildning. Jag skulle inte ens komma på den befängda tanken att lägga mig i hur en läkare ska tolka de medicinska föreskrifter som finns för jag äger inte den kunskapen av förståeliga skäl. 
    Kunde inte sagt det bättre själv!
Svar på tråden Elevernas inflytande i undervisningen