Inlägg från: caliningrad |Visa alla inlägg
  • caliningrad

    Elevernas inflytande i undervisningen

    Hej!
    Så här står det i läroplanen Lgr 11 för grundskolan  avsnitt 2.3 (ELEVERNAS ANSVAR OCH INFLYTANDE)


    Läraren ska 


    • tillsammans med eleverna planera och utvärdera undervisningen
     


     Jag tycker att det är absolut bedrövligt att undervisningen i Sverige INTE är lärarstyrd och det står svart på vitt i läroplanen.

    Varför ska eleverna PLANERA och UTVÄRDERA undervisningen, även om det är TILLSAMMANS med läraren??
    Ska inte lärarna vara kapabla att PLANERA sin undervisning?
    Ska inte de UTVÄRDERA sina elever istf tvärtom? 
  • Svar på tråden Elevernas inflytande i undervisningen
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-29 16:58:05 följande:

    Du tycker inte att det är rimligt att elever och studenter lär sig att reflektera över det egna lärandet? Det är ju vad det handlar om. Det är väl ändå rätt grundläggande att allt eftersom bli medveten om det egna lärandet? På vilket sätt menar du att det faktum att elever medvetandegörs om den egna läroprocessen motsätter sig lärarstyrd undervisning? Varför ser du undervisning och skolan som en kamp mellan vuxna/lärare och barn/elever där de står i varsin hörna som bittra fiender? I mitt arbete utvärderar jag inte bara mina elever. Jag utvärderar mig själv och mitt eget arbete, skulle tippa på att du gör det också. Det är det jag förväntar mig att mina elever också gör.....att de lär sig planera och utvärdera det egna lärandet och arbetet. 


    Kan du visa mig någonstans där jag skrev att elever inte ska reflektera över sitt lärande? alltså förstår du vad du läser ???

    Det är väl klart eleverna ska reflektera.

    Mitt inlägg handlade inte om det utan om att det står i läroplanen att eleverna ska PLANERA och UTVÄRDERA undervisningen.

    Det är väl klart att detta står emot konceptet av en lärarstyrd undervisning.
    Men du kanske följer inte eller har inte läst läroplanen, på samma sätt som du trodde att Sverige var en modell när det gällde FN barnkonventionen.

    Du säger att du utvärderar dig själv. Jättebra. Ja, det gör jag också. Men du följer inte läroplanen då. Enligt den ska dina elever, och inte du, utvärdera din undervisning. 

    Om du tycker att du följer läroplanen, kan du ge mig konkreta exempel där dina elever planerar din undervisning ??
     
  • caliningrad
    Romantik skrev 2011-10-29 17:36:04 följande:
    Det är väl klart att eleverna ska få säga vad de tycker om undervisningen. Ett ypperligt tillfälle att lära dem om konstruktiv kritik!

    (på universitetet har vi kursutvärdering efter varje kurs, varför skulle inte elever i grundskola och gymnasium få ha det???)

    Och just det, läs mitt inlägg så ser du några exempel på hur man kan påverka undervisningen...
    varför är det klart att de ska säga vad de tycker om undervisningen ?
    Vi pratar ju om omyndiga barn (detta var ju grundskolans läroplan).

    Vet inte läraren bättre än barnen hur undervisningen bör ske? 

    om lärarna gör sitt jobb på ett bra sätt, vilket jag antar att de gör, varför behövs en utvärdering av eleverna?
    och om lärarna gör sitt jobb på ett dåligt sätt, varför undervisar dom?
  • caliningrad
    tvillingen skrev 2011-10-29 18:17:36 följande:
    För att dem oxå är människor som ska respekteras. Sen är inte alla klasser likadana alla klasser kanske inte lär sig bäst genom att läraren föreläser.

    Det kanske finns sätt som läraren inte vet om?? Kanske man kan göra på ett roligare sätt så att fler lär sig grejerna på ett lättare sätt, så det blir roligare att gå till skolan?

    Det finns tyvärr fler dåliga lärare än bra lärare.

    Tycker inte du att det är viktigt att man lär sig planera sitt arbete och utvärdera det??
    1. Barn ska naturligtvis respekteras. Detta innebär bl a att det har rätt till en hög kvalitets undervisning. Att be barn om deras åsikt jämt ger barnen intrycket att de kan lika mycket som lärarna. Det tillhör den allmäna svenska ideologin tyvärr.

    2. Roligare?? man går väl inte till skolan för att ha kul utan för att lära sig saker, även om vägen dit är tråkig. Har man nått kunskapen så kanske kan man ha "kul".

    3- Vadå, fler dåliga lärare än bra lärare? jag trodde att den svenska skolan låg i framkanten ???

    4- Absolut tycker jag det. Men att barnen ska ha synpunkter på det är trams. 
  • caliningrad
    Flickan och kråkan skrev 2011-10-29 20:03:17 följande:
    Ja, jag förstår alldeles ypperligt vad jag läser. Det du däremot inte verkar förstå är vad det innebär att vara delaktig och att utvärdera och planera sitt eget arbete. Det du totalt missar är att det inte handlar om MIN undervisning. Det handlar om den undervisning som eleverna är en rätt stor del av. Eleverna ska vara med och utvärdera och planera den undervisning de är en del av, dvs sitt eget arbete och det egna arbetet tillsammans med klasskamrater och lärare = reflektera över sitt eget lärande och att inte bara bli nickedockor inför auktoriteter. Det står inte på något vis emot lärarstyrd undervisning. Och ja, jag följer läroplanen och kursplanerna, och nej mina elever planerar inte min undervisning .
    Du tolkar läroplanen på ditt eget sätt alltså. Får man verkligen göra det?
    Det står inte att eleverna ska planera en DEL av undervisningen, utan det är du som  tolkar vad det ska innebära på ditt sätt. Varför behövs det en läroplan om alla lärare kan tolka på sitt sätt ändå? 
  • caliningrad
    tvillingen skrev 2011-10-30 08:29:19 följande:
    Men om man tycker skolan är väldigt tråkig så är det väldigt svårt att lära sig. Skulle du vilja gå till ditt jobb och göra ett bra jobb om du tyckte det var tråkigt?? Om man är mer delaktigt så tycker man att det är lättare att lära sig på så sätt blir undervisningen och lärande mycket lättare.

    Jag pratar utifrån att jag slutade grundskolan för 3,5 år sen, och jag hade endast en bra lärare på högstadiet. Därför anser jag att det finns alldeles för många dåliga lärare. Min lärare var väldigt duktig på att göra oss delaktiga i planeringen och att utvärdera arbetet utan att fyll i någon enkät.

    Men vill inte du utvecklas som lärare?? Tror du inte eleverna kan hjälpa dig att utvecklas??
    1. Har man en bra arbetsmoral vet man att livet och jobbets mål inte är att ha roligt utan att det ska vara meningsfullt för sig själv eller för samhället. det roliga kommer ändå efter ansträngningen, när man har nått kunskapen och färdigheten.
    2. endast en bra lärare på högstadiet? och han var bra för att du fick fylla in en enkät?

    herregud.......

    Det enda sättet för lärarna att utvärdera sig själva är  egentligen att jämföra vilka betyg deras elever får jämfört med andra. Om betygsystemet är relevant naturligtvis vilket jag tvivlar på att det är i Sverige.

    Jag vet att min dotters skola är bra till exempel därför att de rankade nr1 förra året på World Maths Day där flera tusentals från hela världen lågstadieskolor deltar i. Då är det svårt att tycka att deras mattelärare är dåliga och eleverna fyller ändå ingen enkät!

    Om eleverna har bra betyg betyder det att läraren lyckats med att medföra sina kunskaper och sin undervisning. Det behöver inte vara svårare än så. 
  • caliningrad
    tvillingen skrev 2011-10-30 20:45:55 följande:
    Ursäkta men är inte du lärare?? Borde du inte kunna läsa då?? Jag skrev att jag inte behövde fylla i någon enkät, vilket jag fick göra i många andra ämnen.
     
    Ne hon var inte bra för att vi slapp fylla i någon enkät utan hon var bra för att hon gjorde så att det var lätt att lära sig hennes  ämne och att det var roligt att gå till lektionen. Jag  hade aldrig en tanke på att skolka från hennes lektioner.

    Men det finns klasser som är väldigt ointresserade av deras ämne med, min tyska lärare hade aldrig haft en klass som var så svår lärd som med min, kanske hade varit lättare att låta eleverna vara med  och planera och hitta ett sätt som funkade bättre.

    Sen skulle jag aldrig i mitt liv vilja gå till jobbet varje dag om jag tyckte det var tråkigt så skulle jag byta jobb så enkelt är det. Du kanske borde fundera på det med?? Låter inte som att du passar som lärare.
    Hej tvillingen
    nu far du ursakta mig. Jag hade last fel indeed. Skyller pa att det var valdigt sent nar jag skrev inlagget. Va bra att du INTE fick fylla nan enkat.

    Jag ar inte larare, nej.
    Skulle absolut kunna tanka mig jobba som larare, men under bra villkor, alltsa inte med stokiga elever som i Sverige.

     
Svar på tråden Elevernas inflytande i undervisningen