Inlägg från: tvillingen |Visa alla inlägg
  • tvillingen

Elevernas inflytande i undervisningen

caliningrad skrev 2011-10-29 18:01:26 följande:
    varför är det klart att de ska säga vad de tycker om undervisningen ?
    Vi pratar ju om omyndiga barn (detta var ju grundskolans läroplan).

Vet inte läraren bättre än barnen hur undervisningen bör ske? 

om lärarna gör sitt jobb på ett bra sätt, vilket jag antar att de gör, varför behövs en utvärdering av eleverna?
    och om lärarna gör sitt jobb på ett dåligt sätt, varför undervisar dom?
    För att dem oxå är människor som ska respekteras. Sen är inte alla klasser likadana alla klasser kanske inte lär sig bäst genom att läraren föreläser.

Det kanske finns sätt som läraren inte vet om?? Kanske man kan göra på ett roligare sätt så att fler lär sig grejerna på ett lättare sätt, så det blir roligare att gå till skolan?

Det finns tyvärr fler dåliga lärare än bra lärare.

Tycker inte du att det är viktigt att man lär sig planera sitt arbete och utvärdera det??
  • tvillingen
    caliningrad skrev 2011-10-29 18:58:09 följande:
    1. Barn ska naturligtvis respekteras. Detta innebär bl a att det har rätt till en hög kvalitets undervisning. Att be barn om deras åsikt jämt ger barnen intrycket att de kan lika mycket som lärarna. Det tillhör den allmäna svenska ideologin tyvärr.

2. Roligare?? man går väl inte till skolan för att ha kul utan för att lära sig saker, även om vägen dit är tråkig. Har man nått kunskapen så kanske kan man ha "kul".

3- Vadå, fler dåliga lärare än bra lärare? jag trodde att den svenska skolan låg i framkanten ???

4- Absolut tycker jag det. Men att barnen ska ha synpunkter på det är trams. 
    Men om man tycker skolan är väldigt tråkig så är det väldigt svårt att lära sig. Skulle du vilja gå till ditt jobb och göra ett bra jobb om du tyckte det var tråkigt?? Om man är mer delaktigt så tycker man att det är lättare att lära sig på så sätt blir undervisningen och lärande mycket lättare.

Jag pratar utifrån att jag slutade grundskolan för 3,5 år sen, och jag hade endast en bra lärare på högstadiet. Därför anser jag att det finns alldeles för många dåliga lärare. Min lärare var väldigt duktig på att göra oss delaktiga i planeringen och att utvärdera arbetet utan att fyll i någon enkät.

Men vill inte du utvecklas som lärare?? Tror du inte eleverna kan hjälpa dig att utvecklas??
  • tvillingen
    caliningrad skrev 2011-10-30 17:30:30 följande:
    1. Har man en bra arbetsmoral vet man att livet och jobbets mål inte är att ha roligt utan att det ska vara meningsfullt för sig själv eller för samhället. det roliga kommer ändå efter ansträngningen, när man har nått kunskapen och färdigheten.
    2. endast en bra lärare på högstadiet? och han var bra för att du fick fylla in en enkät?

herregud.......

Det enda sättet för lärarna att utvärdera sig själva är  egentligen att jämföra vilka betyg deras elever får jämfört med andra. Om betygsystemet är relevant naturligtvis vilket jag tvivlar på att det är i Sverige.

Jag vet att min dotters skola är bra till exempel därför att de rankade nr1 förra året på World Maths Day där flera tusentals från hela världen lågstadieskolor deltar i. Då är det svårt att tycka att deras mattelärare är dåliga och eleverna fyller ändå ingen enkät!

Om eleverna har bra betyg betyder det att läraren lyckats med att medföra sina kunskaper och sin undervisning. Det behöver inte vara svårare än så. 
    Ursäkta men är inte du lärare?? Borde du inte kunna läsa då?? Jag skrev att jag inte behövde fylla i någon enkät, vilket jag fick göra i många andra ämnen.

Ne hon var inte bra för att vi slapp fylla i någon enkät utan hon var bra för att hon gjorde så att det var lätt att lära sig hennes  ämne och att det var roligt att gå till lektionen. Jag  hade aldrig en tanke på att skolka från hennes lektioner.

Men det finns klasser som är väldigt ointresserade av deras ämne med, min tyska lärare hade aldrig haft en klass som var så svår lärd som med min, kanske hade varit lättare att låta eleverna vara med  och planera och hitta ett sätt som funkade bättre.

Sen skulle jag aldrig i mitt liv vilja gå till jobbet varje dag om jag tyckte det var tråkigt så skulle jag byta jobb så enkelt är det. Du kanske borde fundera på det med?? Låter inte som att du passar som lärare.
Svar på tråden Elevernas inflytande i undervisningen