Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

    Elevernas inflytande i undervisningen

    Du tycker inte att det är rimligt att elever och studenter lär sig att reflektera över det egna lärandet? Det är ju vad det handlar om. Det är väl ändå rätt grundläggande att allt eftersom bli medveten om det egna lärandet? På vilket sätt menar du att det faktum att elever medvetandegörs om den egna läroprocessen motsätter sig lärarstyrd undervisning? Varför ser du undervisning och skolan som en kamp mellan vuxna/lärare och barn/elever där de står i varsin hörna som bittra fiender? I mitt arbete utvärderar jag inte bara mina elever. Jag utvärderar mig själv och mitt eget arbete, skulle tippa på att du gör det också. Det är det jag förväntar mig att mina elever också gör.....att de lär sig planera och utvärdera det egna lärandet och arbetet. 

  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-29 17:05:04 följande:
    Kan du visa mig någonstans där jag skrev att elever inte ska reflektera över sitt lärande? alltså förstår du vad du läser ???

    Det är väl klart eleverna ska reflektera.

    Mitt inlägg handlade inte om det utan om att det står i läroplanen att eleverna ska PLANERA och UTVÄRDERA undervisningen.

    Det är väl klart att detta står emot konceptet av en lärarstyrd undervisning.
    Men du kanske följer inte eller har inte läst läroplanen, på samma sätt som du trodde att Sverige var en modell när det gällde FN barnkonventionen.

    Du säger att du utvärderar dig själv. Jättebra. Ja, det gör jag också. Men du följer inte läroplanen då. Enligt den ska dina elever, och inte du, utvärdera din undervisning. 

    Om du tycker att du följer läroplanen, kan du ge mig konkreta exempel där dina elever planerar din undervisning ??
     
    Ja, jag förstår alldeles ypperligt vad jag läser. Det du däremot inte verkar förstå är vad det innebär att vara delaktig och att utvärdera och planera sitt eget arbete. Det du totalt missar är att det inte handlar om MIN undervisning. Det handlar om den undervisning som eleverna är en rätt stor del av. Eleverna ska vara med och utvärdera och planera den undervisning de är en del av, dvs sitt eget arbete och det egna arbetet tillsammans med klasskamrater och lärare = reflektera över sitt eget lärande och att inte bara bli nickedockor inför auktoriteter. Det står inte på något vis emot lärarstyrd undervisning. Och ja, jag följer läroplanen och kursplanerna, och nej mina elever planerar inte min undervisning .
  • Flickan och kråkan
    caliningrad skrev 2011-10-30 02:18:30 följande:
    Du tolkar läroplanen på ditt eget sätt alltså. Får man verkligen göra det?
    Det står inte att eleverna ska planera en DEL av undervisningen, utan det är du som  tolkar vad det ska innebära på ditt sätt. Varför behövs det en läroplan om alla lärare kan tolka på sitt sätt ändå? 

    Nej, det står inte att eleverna ska planera en del av undervisningen. Det står att de ska vara med och planera och utvärdera undervisningen tillsammans med läraren, dvs planera och utvärdera arbetet han/hon gör tillsammans med sin lärare. Vem är det som tolkar besynnerligt? Att lära sig planera och utvärdera sitt arbete och reflektera kring det egna lärandet......på vilket sätt är det stötande menar du?

    Vad gäller att tolka så gör vi det så fort vi överhuvudtaget läser något. Tolkar läro- och kursplaner gör självklart lärare. Det gör även de lärare din dotter har. Ju mer avancerade kunskaper vi dessutom pratar om, dvs ju högre i åldrarna vi kommer, desto mer abstrakt blir det och det är kunskaper som inte går att mäta kvantitativt = innebär värdering och därmed tolkning. Det viktiga är ju att lärarkåren är så enig som det bara går kring hur vi tolkar och värderar kunskaper så att bedömningen blir så likvärdig som möjligt. Att som du tro att betygssättning överhuvudtaget skulle kunna vara en exakt mätbar, objektiv vetenskap är direkt okunnigt.   
Svar på tråden Elevernas inflytande i undervisningen