• Nyfiken gul

Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?

Den här tråden www.familjeliv.se/Forum-4-288/m61583386.html  - fick mig att fundera hur vanligt det är med att få avlastning när man är på BB

Avlastning menas med allt från att få hjälp med matning i 5-10  min med koppning, få andas själv i 15 min för att bebis oavbrutet skriker   till att få en hel natts sömn  av olika orsaker - det viktiga här i min fråga är att avlastningen är behövd av olika orsaker. Behövd för att du själv eller övrig personal anser det eller för att dom erbjuder sig.

OBSERVERA!!  - Jag vill inte höra vad ni tycker om avlastningen - jag vill höra om ni själva fick avlastning eller ej!

Eller kanske ni verkligen var i akut behov av det men av olika anledningar faktiskt inte fick?

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?
  • As mamma

Kunde inte svara.. jag fick ingen, men kände inte att jag behövde någon heller.

• Moyo

Svarade Övrigt eftersom
    Jag fick avlastning - nästan 100% - på grund av att personalen gjort bedömningen att jag behövde det (allvarliga komplikationer i samband med förlossning). Jag ville inte ha det så, men jag fick inte välja. Jag hade i stort sett endast barnet under amningstillfällena de första 4-5 dagarna.

• SilverEmma

Med första barnet erbjöd personalen att ta barnet under natten så att jag skulle få sova. Accepterade med glädje och sov ruskigt bra den natten.

Med andra barnet bad jag om det själv. Trots en snabb och enkel förlossning var jag helt slut första natten och njöt av att få sova ordentligt utan en jäkla ninja i magen.

• Mary Jo

Fick avlastning,personalen frågade om vi ville sova och vi sa Ja. Sov jättegott. Hon koppmatades med ersättning under natten. 

Sen var dom in några gånger och hjälpte med koppmatning under dagarna också.  

• lövet2

Min yngsta är ju närmast i tiden, och det var också med henne jag hade behövt avlastning. Ingen frågade, och när jag själv aktivt ett par gånger försökte leta upp någon personal, så hittade jag ingen ...

• tahira

Jag vet inte vad jag skall svara. Övrigt, antar jag.

Jag visste inte alls att det gick att få, men jag behövde det inte heller.

Vår son föddes på en fredag så lördag och söndag var min man ledig och var med., så då var vi ju två.

Sedan hade vi besökare också, som ibland passade på honom när jag snabbt duschade, om min man skulle vara iväg just då (för att hämta något eller så). som nyblivna mormor eller gudmor och så.

För oss fungerade amningen, så det behövde vi inte hjälp med, och han sov bra, skrek nästan ingenting, mådde bra och så där, så det fanns ingen anledning att erbjuda oss avlastning. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Joni

Min sambo fick avlastning eftersom jag inte fick sova över på BB. Lillen ammade hela natten och sambon var helt slut. Då fick en USK ta över lillen i 3 timmar på morgonen medan hon tog igen sig efter förlossningen och en natt där hon låg helt vaken.

• Muslimska mamman

Jag både fick förfrågan och fick avlastning och frågade själv och fick avlastning. Första tre-fyra nätterna bad jag nattpersonalen tog hand om mitt barn för att jag skulle få sova 6-7 timmar. Men det kan ha berott på att jag blev sjuk direkt efter kejsarsnittet och behövde mer hjälp än andra nyförlösta mammor, och min man fanns inte i bilden heller då han var upptagen på annat håll i ett par veckor över förlossningen. Så på BB hjälpte de ofta till nattetid, gav mat till barnet, lät mig gå ut på promenad själv osv.

• Skruttelito

Vi fick aldrig frågan men skulle tacksamt ha tagit emot avlastning ett par timmar så att vi fick sova. Det slog mig aldrig att fråga själv. Efter att ha varit vakna i närmare 2 dygn utan att ha kunnat sova (vi fick inte plats på BB förrän 8 timmar efter förlossningen var över) och med en klarvaken dotter hade vi varit hjälpta av lite sömn. Men som sagt, vi frågade aldrig. Och de hade säkert hjälpt oss i så fall.

• vampyria2

När jag fick min äldsta dotter så fanns fdet fortfarande barnsalar som man skulle lämna barnen i på natten sen kom de in med dem när de skulle amma Förvånad   Vi var 6 st som låg i en sal alla var omföderskor förutom jag och de tyckte att det var jätte skönt att barnen inte störde på natten så jag vågade inte göra annat än att låta henne sova där hon också men jag kunde inte sova alls under den veckan man låg på BB, satt hela natten i barnsalen och tittade på min bebis. Ja på den tiden så låg så gott som alla mammor kvar i 7 dagar på BB också, det var inget snack om något annat.

När jag fick de två andra döttrarna så hade jag dem hos mig hela tiden och kände inget behov av avlastning.

Sonen föddes för tidigt och fick ligga i kuvös första tiden och fick mjölkersättning pga lågt socker så han fick jag så mycket avlösning som man kan men jag hängde hos honom så gott som hela tiden ändå, ville inte lämna honom ensam.

Svar på tråden Fick du/begärde du avlastning under BB-vistelsen?