Min 3 åriga dotter vill inte äta :-(
Har en liten tjej, Alva, som är 3,5 år. Hon föddes i vecka 31+2 men vägde bara 1055 gram och var 35 cm lång eftersom hon var tillväxthämmad. Hon har aldrig varit förtjust i mat, utan jag har fått truga och kämpa sen starten, för att få henne att gå upp i vikt. Hon älskar välling så det har varit vår livräddare genom åren. Sista åren har hon hittat sina favorit rätter: blodpudding, korv, köttbullar och chicken nuggets. Hon brukar äta det nästan varje dag, om hon väljer att äta. Smörgås går också bra, men bara med smör på. Hon är rädd för att prova nya grejer och hon smakar aldrig av vår mat.
Alva har en lillebror som är 1,5 år och äter det mesta. Har aldrig varit några problem med honom. Han föddes 4 veckor förtidigt.
Har försökt allt men det funkar inte. Hon är med oss när vi lagar middag, skär grönsaker, stoppar i grytan och vet vad allt är men smakar aldrig.
Har varit i kontakt med dietist under sommaren, som gjorde en kostregistrering och den var bra tyckte hon. Till saken hör att hon varit hemma hela sommaren eftersom min man varit pappaledig. På förskolan äter hon ingenting.
Till mitt problem nu.. hon går på förskolan sedan februari, 15 h i veckan eftersom jag är arbetslös. I går tog personalen på förskolan upp detta med oss. Vi har förklarat för dem sen hon började där, att hon är dålig på äta och att det inte bara är nån "grej" som alla barn kan gå igenom. Dom har aldrig riktigt lyssnat.. förrän nu när dom märker att hon svälter sig själv. Dom sa att dom vill ha råd om hur dom ska gå tillväga på dagis för att få henne att äta. Vi har inga svar! ska dom beställa in annan mat till henne varje dag? Ska dom ge henne välling istället?
Det dom berättade var att Alva alltid sitter och väntar på sin smörgås som dom brukar få efter dom ätit. Nu vill hon ju ha smörgås direkt det är lunch, för hon är väl jätte hungrig. Då ville alla andra barn också ha det.. så då bestämde dom sig för att gömma brödet och ingen fick.
Behöver råd och stöd.. finns det någon annan som har liknande problem? hur har ni löst det?
Hon är ganska liten, väger 12 kg och är 96 cm lång. Har vuxit bra, tagit i kapp kurvan, eftersom jag tjurat med det sen hon föddes. Men nu när hon är på förskolan så går ju inte det... blir förtvivlad .