Min 3 åriga dotter vill inte äta :-(
Jag jobbade på en förskoleavdelning en gång. Där fick en liten pojke någon slags näringslösning varje dag. Det såg ut som en "Festisförpackning".
Han drack den ca en kvart innan maten, helt odramatiskt och de andra barnen var helt vana och accepterade det. Jag visste inte om det när jag började, så han tog med mig till kylskåpet och visade mig. *s* Så drack han lydigt och snabbt upp sin näringslösning och så var det bra med det. *tjoff tjoff*
Det måste ju finnas något alternativ för er dotter, måste ju vara oerhört jobbigt för henne. Personalen är ju van med "normaltrilskande" barn, men detta är ju något helt annat. Hon _skulle säkert_ vilja äta, men det finns en spärr där. Lilla snuttan..
Förslag på olika lösningar:
* Kolla upp om ni kan få näringslösning (eller vad de nu heter) på recept.
* En halv flaska välling innan maten, en halv efter. (Så hon äter en macka där emellan, bra att tugga och träna äta.)
* Specialkost. Behandla henne som om hon hade en allergi. Tänk "hon KAN bara äta viss mat".
Min 15-åring har haft problematik med maten sedan han var liten. Han kan låta bli att äta en hel dag eller tex bara äta en liten portion ris. Inget till.
Jag skrev en lapp till matbespisningen, med hjälp av skolsyster, där jag listade upp mat han KAN äta. Han fick gå till köket och hämta mat varje dag. Det gick superbra. Jag tänker mig att barn på förskola säkert är vana vid att alla inte äter samma- vissa är allergiska, det finns vegetarianer och vissa vill bara ha halalkött. Det alla har gemensamt är att de vill ha MAT de kan äta.