• Tualisa

Min 3 åriga dotter vill inte äta :-(

Har en liten tjej, Alva, som är 3,5 år. Hon föddes i vecka 31+2 men vägde bara 1055 gram och var 35 cm lång eftersom hon var tillväxthämmad. Hon har aldrig varit förtjust i mat, utan jag har fått truga och kämpa sen starten, för att få henne att gå upp i vikt. Hon älskar välling så det har varit vår livräddare genom åren. Sista åren har hon hittat sina favorit rätter: blodpudding, korv, köttbullar och chicken nuggets. Hon brukar äta det nästan varje dag, om hon väljer att äta. Smörgås går också bra, men bara med smör på. Hon är rädd för att prova nya grejer och hon smakar aldrig av vår mat.

Alva har en lillebror som är 1,5 år och äter det mesta. Har aldrig varit några problem med honom. Han föddes 4 veckor förtidigt.

Har försökt allt men det funkar inte. Hon är med oss när vi lagar middag, skär grönsaker, stoppar i grytan och vet vad allt är men smakar aldrig.

Har varit i kontakt med dietist under sommaren, som gjorde en kostregistrering  och den var bra tyckte hon. Till saken hör att hon varit hemma hela sommaren eftersom min man varit pappaledig. På förskolan äter hon ingenting.

Till mitt problem nu.. hon går på förskolan sedan februari, 15 h i veckan eftersom jag är arbetslös. I går tog personalen på förskolan upp detta med oss. Vi har förklarat för dem sen hon började där, att hon är dålig på äta och att det inte bara är nån "grej" som alla barn kan gå igenom. Dom har aldrig riktigt lyssnat.. förrän nu när dom märker att hon svälter sig själv. Dom sa att dom vill ha råd om hur dom ska gå tillväga på dagis för att få henne att äta. Vi har inga svar! ska dom beställa in annan mat till henne varje dag? Ska dom ge henne välling istället?
    Det dom berättade var att Alva alltid sitter och väntar på sin smörgås som dom brukar få efter dom ätit. Nu vill hon ju ha smörgås direkt det är lunch, för hon är väl jätte hungrig. Då ville alla andra barn också ha det.. så då bestämde dom sig för att gömma brödet och ingen fick.

Behöver råd och stöd.. finns det någon annan som har liknande problem? hur har ni löst det?

Hon är ganska liten, väger 12 kg och är 96 cm lång. Har vuxit bra, tagit i kapp kurvan, eftersom jag tjurat med det sen hon föddes. Men nu när hon är på förskolan så går ju inte det... blir förtvivlad .

Mina småtroll: Alva 080514, Tor 100130.
  • Svar på tråden Min 3 åriga dotter vill inte äta :-(
  • freakymee

Det hade kunnat vara jag som skrev TS. Känner igen mig så å det känns verkligen som om att ingen förstår hur man kämpar....

Min dotter föddes i v 36+0 hon vägde 1818g å var 43cm lång.
    Idag är hon 2 år och 7 månader. Hon väger 10,5kg och är 92 cm lång nu.
    Hon är inte alls intresserad av mat, å jag har alltid fått truga och locka.
    För oss blev det betydligt bättre när vi slutade med vällingen då hon var 2 år.
    Efter det så smakar hon iaf lite av maten jag ställer fram.
    Nu ska hon börja förskolan efter jul så jag får se hur det går där.....

Hon har oxå en lillebror som är 15 mån, han äter och äter och äter. Vad jag än ställer fram så äter han.
    han är inte så jätte stor heller med sina 80cm till 9 kg så mina barn kanske inte ska vara så stora. 

Men jag har fått tips på en superbra kaloribomb med grädde som man kan ge för att fylla ut lite :)
    SEn så har jag insett att det är bättre hon får korv med makaroner 5 dagar i veckan å verkligen äter än att jag försker ge henne nått som hon inte vill ha /

• Tualisa

Ja, det är verkligen bättre att dom får äta samma mat hela veckan, bara dom äter.
    Det som är jobbigt med Alva är att hon inte ens vill smaka. Vi har hittade en yoghurt som hon äter.. (har provat alla det är den där danonino.. röd burk ska det vara enligt henne, ingen annan färg går. Vi har fått tips att blanda grädde eller mjölk  vällingen så det gör vi. Är så glad att hon äter välling fortfarande, även fast det är 8 månaders välling. Hon blir förstoppad av 1 års vällingen...

Dom går 15 h i veckan nu, men jag hoppas att jag får jobb snart... och då blir det långa dagar, eftersom både jag och maken måste pendla. Det är nog det dagis tänker på också.. eftersom hon varken äter frukt (fruktstunden) ingen mat och det klarar man sig inte på från 7-18 på dagen .

Nu sista dagarna har vi löst det på så sätt. Jag sa till dem att erbjud henne maten, försök lirka och ge smörgås sen. Efter lunchen får de ge henne välling så att hon är mätt och glad när jag hämtar henne. Får ett litet mellanmål hemma, inte någon välling. Så att hon förhoppningsvis äter middag sen? Dom har gett henne välling i går och idag.. och det känns skönt, för dom gör ingen grej av det utan viskar det i förbi farten att hon ätit lite smörgås och sen välling.

Jag såg ett tips på FB där någon hade stoppat spagetti genom hotdogs innan dom var lagade. Kokat allt vad jag förstår av bilden.. och det blev jätte roliga figurer.. ska prova göra lite mer sånna fantasigrejer som ni säger . Hon äter nästan allt bröd.. även grovt.. men bara smör på. Inget annat pålägg går.

• Smulu

Testa att blanda i lite olja i vällingen, hjälper för min busa när hon är hård i magen, smörjer tarmen så bajsen lättare kommer ut.

• Husis
    Smulu skrev 2011-10-13 20:15:59 följande:
    Testa att blanda i lite olja i vällingen, hjälper för min busa när hon är hård i magen, smörjer tarmen så bajsen lättare kommer ut.
    Mer fett och mer vätska så motverkar det förstoppning.
  • Tualisa

Det funkar med magen rätt så bra om vi ger 8 månaders välling istället för 1 årsvälling. Dietisten sa att det inte är så stor skillnad på näringsinnehållet, så vi kunde fortsätta ge 8 mån. Men blanda i 1-2 msk grädde i vällingen eller halva vätskemängden med mjölk, just för att hon ska få mer energi.

tack så hemskt mycket för alla råd som jag får. Känns bara skönt att få skriva av sig, det äter sig in i kroppen på mig annars. Har kämpat så många år nu. I går så fick jag inspiration av tråden här, allt bra ni skrivit och gjorde blodpudding, tog pepparkaksformar och gjorde små hjärtan och stjärnor. Satt tandpetae på lite mindre bitar. Ni skulle se henne ansiktsuttryck hon var jätte glad och åt upp ett hjärta i allafall och en bit med tandpetare i. matade lillebror med det andra .

• Valkyria75

Vad skönt att lite blodpudding åkte ner :) Jag skulle precis föreslå att försöka låta maten se rolig ut på olika sätt. Skratta tillsammans åt matbitar som ser ut som ett ansikte t.ex. eller något sånt. Och om det sen inte blir så mycket ätit så är det kanske inte hela världen än så länge. Men försök göra varje matstund till något roligt som inkluderar skratt och lek, så kanske det med tiden slinker ner mer och mer.
    Lycka till!

• Husis

Kan hon vara med och göra lite roligmat?

Ansiktsmackor till mellis? Korv&potatismos-igelkott till fredagsmys? 

Tycker att det är tillåtet att leka när man gör iordning maten! 
    Ni kanske kan googla bilder på rolig mat och låta henne önska, om ni berättar vad som finns i...

Önskar er massor av energi och trevliga måltider. 

• Tualisa

Tack ska göra det framöver.... får ta till lite ny energi och nya knep. så att hon i allafall äter en liten bit av maten istället för välling. Tur hon äter smörgås med smör i allafall, då känns det enkelt att ge henne det till mellanmål.

Det som är konstigt är att hon inte gillar godis heller... det gör väl alla barn? Hon kan äta nån chokladbit men inget annat. Chips och ostkrokar äter hon. Vi brukar ha nachochips hemma och det gillar hon mycket.

Känns så mycket bättre nu idag bara... har varit en jätte jobbig period när allt rivs upp igen för att dagis påpekar det. Dom har inte riktigt lyssnat på oss förrut. Utan frågat om vi inte äter sån och sån mat hemma... och jag känner mig bara gråtfärdig då, eftersom vi äter allt hemma och har försökt med allt till henne.

• dubbelmamma0310

Hej, jag har en son som är född i v 24 och nu blivit 8 år. Han har knapp sedan ett års ålder ungefär, men jag känner igen så mycket av det du skriver. Fast vi har inte haft det där måstet sedan han fick knappen. Vi har och har haft kontakt med logoped på habiliteringen för matintagets skull under alla år. Det kanske skulle vara en möjlighet för er också?

Vi var på utredning på Bräcke i Göteborg, det var jätteskönt att vara där och få tips om hur vi skulle gå vidare samtidigt som man kunde få lite fokus på bara honom och göra en massa roliga saker som inte bara hade med maten att göra. Vi fick prova en massa olika konsistenser genom olika former av lek. Jag vet att det finns liknande matveckor nere i Lund. Det finns något i Uppsala också, som jag ville få remiss till men det lyckades vi inte få igenom.

Lycka till, hoppas du fick lite nya tankar... Kram!

• tessan27

TS vi har lite liknande problem med vår dotter som fyller 6 år om en månad. Hon åt knappt någonting tills hon var 3 år. Nu äter hon bättre men fortfarande inte bra. Hemma lagar vi mat som hon äter, vilket är precis som din dotter, blodpudding, korv, köttbullar (mamma scans), nuggets, pannkaka, potatisbullar, kyckling tillagad på ett specielt sett. Men det är ju inga mängder hon äter direkt. Hon är väldig kräsen och har mycket svårt men nya smaker och konsistenser. Hon har även varit mycket sjuk som säkert har bidragit till den dåliga apptiten. Vi har utredit henne för både det ena och det andra bla allergier men prover visar inget, därimot så blev det bättre när vi tog bort mjölkproteinet från hennes kost. Då visade hon för första gången att hon var hungrig, då var hon 3 år. Hon har även varit konstant förstoppad vilket säkert också bidragit till detta.

På förskolan har hon ätit lite i alla fall men hemma har det varit sämre. Nu går hon i skolan och eftersom hon har mjölkfri kost så har jag pratat med personalen i köket och dem har märkt att hon är extremt kräsen.
    Hon är inte så stor vår tjej, hon är idag ca 107 cm och väger ca 15,7 kg. Just nu är läkaren inte så oroad då hon följer sin kurva, dock rasade hon ner på nästan medel till starx över sträckade...  

Svar på tråden Min 3 åriga dotter vill inte äta :-(