Min 3 åriga dotter vill inte äta :-(
Om hon går 15 timmar så kanske det inte är så farligt om hon itne äter på förskolan?
Varför inte ge välling innan ni går in på förskolan och sedan låta henne peta i den maten som serveras, kanske kommer det in en tugga eller två om ingen trugar eller tjatar?
sen kan du ge lunch när du hämtar henne.
Min tjej (också 3.5) äter kanske max 1/2 falukorvskiva och några små skedar ris på förskolan.
Förskole personalen tjatar aldrig på henne att äta. De påminner och hjälper henne med gaffeln emellanåt men de försöker att inte göra matstunden till en strid. Viktigaste är att matstunden på förskolan är trevlig, för för oss är det då hon får i sig något av maten. Tjat ger bara en trotsig tjej som ska säga NEJ och VILL INTE.
Välling är vår räddare också. Har börjat säga henne att hon ska äta ex 3 små bitar korv, å sen blir det välling. Det verkar motivera henne och oftast så får hon i sig korven då.
Varför i hela friden gömma brödet? De får väl säga att först smakar vi på maten och sen kan du få smörgås. smaka = en liten sked av det som serveras.
Det som gör att jag inte är så orolig för min tjej trots hon äter väldigt lite är att hon ändå är nyfiken på mat och brukar åtminstone smaka, ibland efter lite välling mutande, men i allafall.
Har du testat drickyoghurt? sånna gillar min tjej, kul att dricka med sugrör. sen gillar hon sån där lingongrova med leverpastej jag gör dem som dubbel macka och skär i stavar. Vi brukar säga att det är cigarrmacka.